جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

مقایسه جیلی GC6 اکسلنت با جک J4

بحث مقایسه سدان های اقتصادی در بازار همیشه جذاب بوده و خانواده ها همیشه درگیر این هستند چه سدان اقتصادی‌ای در بازار ما ارزش خرید دارد. در این مقاله دو سدان اقتصادی چینی بازار را از همه نظر با هم مقایسه می کنیم.  

با افزایش قیمت دلار و به دنبال آن افزایش هیجانی قیمت خودروها در بازار، حالا دیگر با قیمت های نجومی در هر رده مواجه هستیم. پس حالا بیش از پیش انتخاب سخت تر شده و پای مبلغ قابل توجهی برای خرید یک سدان اقتصادی در میان است. حالا دیگر همه با این واقعیت کنار آمده اند که با توجه به ممنوعیت طولانی مدت واردات، انتخاب ها بیش از پیش محدود شده و شما مجبور هستید با بودجه های پایه به دنبال خرید خودرویی داخلی و یا چینی های مونتاژ داخل باشید. در این مقاله دو سدان چینی کامپکت بازار را مقایسه می کنیم که محصولاتی چینی هستند و شاید از گزینه های خرید بسیاری از خانواده های ایرانی در بازار امروز باشند.

مقایسه طراحی بدنه جیلی GC6 اکسلنت با جک J4

مقایسه جیلی GC6 اکسلنت با جک J4

«خودروسازان بم» به عنوان شرکت تولیدکننده «جیلی GC6» طی توافقی با شرکت «جیلی» چین این خودرو را به خط تولید خود آورد. در ابتدا نسخه الیت این خودرو به بازار آمد و با توجه به طراحی نسبتاً قدیمی و کم آپشن بودن اصلاً در بازار موفق نبود. برخلاف بسیاری از چینی های بازار، GC6 آمار فروش موفقی را در بازار چین و بازارهای دیگر داشت. این خودرو به عنوان یک سدان اقتصادی در بازارهای دیگر جا افتاده بود و به نظر می رسید در بازار ایران هم موفق باشد، اما طراحی قدیمی و نسبتاً نازیبا در نسخه اولیه و اشتباه در سفارش گذاری آپشن های ساده باعث شده بود بسیاری از خریداران، رقبای این خودرو را به GC6 ترجیح دهند. سرانجام اسفند ۹۶ خودروسازان بم از نسخه به روزتری با نام «اکسلنت» رونمایی کرد که به نسبت مدل قبلی جذابیت بیش تری داشت.

با بررسی طراحی بدنه در جیلی GC6 اکسلنت متوجه تغییراتی جزئی در طراحی جلوی خودرو می شویم. در قسمت جلو چراغ های روز تغییر کرده اند و همچنین در طراحی سپر هم تغییراتی دیده می شود. همچنین لوگوی این خودرو به رنگ لوگوی جدید کمپانی جیلی درآمده است. در دیگر نقاط بدنه هم تغییرات جزئی دیده می شود، اما در کل با همان GC6 عادی مواجه هستیم که کمی جذاب تر شده است. شاید اگر خودروسازان بم از همان ابتدا این تغییرات جزئی را در این خودرو رقم می زد فروش بالاتری برای GC6 در بازار ایران ثبت می شد. در مجموع، اگر بخواهیم طراحی GC6 اکسلنت را ارزیابی کنیم باید بگوییم با یک خودروی اقتصادی طرف هستیم که طراحی سنتی و قدیمی دارد و به هیچ وجه مدرن نیست، اگر معیار شما برای خرید خودرو صرفاً زیبایی باشد نباید GC6 را انتخاب کنید.

حتماً ببینید: شتاب جک J4

مقایسه جیلی GC6 اکسلنت با جک J4

در مقابل، جک J4 را داریم؛ خودرویی که حاصل همکاری «کرمان موتور» و کمپانی «جک» است و همانند GC6 به عنوان یک سدان اقتصادی در بازار شناخته می شود. جک J4 در دوره ای طراحی و تولید شد که محصولات این کمپانی تحت تأثیر طراحی های «هیوندای» کره بود. بسیاری از الگوهای طراحی در اکثر خودروهای آن دوره جک، الگوهای طراحی هیوندای را دارند. پس نسبت به زمانِ طراحی و عرضه می توان گفت که J4 طراحی قابل قبولی دارد. چراغ های جلو کشیده طراحی شده اند و خطوط طراحی به خوبی در عقب، کنار و جلو هماهنگی دارند. البته در نظر داشته باشید در زمان تولیدِ این خودرو توسط کرمان موتور بسیاری بر این باور بودند که J4 طراحی جذابی نسبت به دیگر خودروهای این برند ندارد.

در نهایت، اگر بخواهیم این دو خودرو را از نظر طراحی بدنه مقایسه کنیم باید بگوییم جک J4 برنده این رقابت خواهد بود، چراکه نسبت به جیلی GC6 طراحی به روزتری دارد. البته به عقیده بسیاری از علاقه مندان به خودرو، این دو رقیب طراحی نسبتاً ضعیفی نسبت به معیارهای طراحی روز خودرو دارند، اما بدون تردید از نظر ظاهری باید گفت J4 زیباتر است.

مقایسه طراحی داخلی و امکانات جیلی GC6 اکسلنت با جک J4

مقایسه جیلی GC6 اکسلنت با جک J4

درون کابین جیلی GC6 با یک طراحی ساده مواجه‌ایم که در سدان های اقتصادی دیده می شود. المان های طراحی در نسخه اکسلنت علیرغم ارتقا، هنوز بسیار ساده در کنار هم قرار گرفته اند. صفحه نمایش متوسط در وسط، سیستم مولتی مدیا را در دسترس قرار می دهد و تریم کلی داخلی به صورت دورنگ مشکی – شتری طراحی شده است. کیفیت قطعات پلاستیکی استفاده شده در داخل این خودرو چندان کیفیت بالایی ندارد، اما اگر بخواهیم طراحی داخلی این خودرو را با طراحی بدنه آن مقایسه کنیم باید گفت GC6 در داخل طراحی جذاب تری ارائه می دهد.

جیلی امکانات متوسطی را برای GC6 اکسلنت در نظر گرفته است که از این نظر در میان رقیب ها قرار می گیرد. نمایش گر ۷ اینچی کنسول وسط، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی چهارحالته راننده، چراغ روز، چراغ های مه شکن، دو کیسه ایمنی هوا، ترمزهای دیسکی در چهار چرخ، سنسور و دوربین دنده عقب، سانروف و سیستم ارتباطی موبایل با سیستم چندرسانه ای خودرو تمام امکانات موجود در این سدان شرقی هستند. جای خالی کروزکنترل در این فهرست، بیش از هر چیز دیگر به چشم می آید.

مقایسه جیلی GC6 اکسلنت با جک J4

طراحی داخلی جک J4 با رنگ زمینه مشکی انجام شده و در برخی قطعات رنگ نقره ای را می بینیم. درون اتاق فضای نسبتاً قابل قبولی را در قسمت عقب و جلو داریم، اما همانند دیگر چینی ها قطعات مورد استفاده در داخل کابین خیلی باکیفیت نیستند و در درازمدت این کیفیت پایین به چشم می آید. یکی از مزایایی که در اتاق جک J4 داریم کم صدا بودن و آرامش نسبی است که هنگام رانندگی این خودرو خواهید داشت. شباهت کابینJ4  به هیوندای اکسنت انکارناپذیر است. یک طراحی ساده و مینیمال که بر پایه استانداردهای این کلاس انجام گرفته است. اثری از نمایشگر لمسی روی کنسول دیده نمی شود، اما چیدمان کلیدهای سیستم صوتی زیبا و متفاوت است.

سانروف، سیستم کنترل پایداری، چراغ های روز، استارتر دکمه ای، سامانه حرکت در سربالایی، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک و دوربین عقب از جک های J4 تولید کرمان حذف شده اند. از امکانات کنونی موجود روی آن می توان به کروزکنترل، فرمان کمک برقی، سنسور نور و… اشاره کرد.

حتماً بخوانید: جیلی GC6 اکسلنت رونمایی شد + معرفی ویدیویی

اگر بخواهیم این دو خودرو را از نظر طراحی داخلی مقایسه کنیم، بیش تر سلیقه مدنظر قرار می گیرد و انتخاب کاملاً سلیقه ای است، اما اگر بخواهیم امکانات این دو خودرو را بررسی کنیم تفاوت ها زیاد است. مهم ترین برتری J4 نسبت به جیلی GC6 وجود سیستم کروزکنترل و فرمان کمک برقی در این خودروست. در مقابل، در جیلی GC6 امکاناتی مثل دوربین عقب، مانیتور و سانروف را داریم که این امکانات در جک J4 دیده نمی شود.

مقایسه عملکرد فنی جیلی GC6 اکسلنت با جک J4

مقایسه جیلی GC6 اکسلنت با جک J4

جیلی GC6 به پیشرانه ۱٫۵ لیتری مجهز است که توان تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این موتور از طریق جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود. با این اعداد و ارقام متوجه می شویم نباید از این خودرو انتظار عملکرد عجیب و غریبی داشت. شتاب گیری این خودرو در ۱۳٫۵ ثانیه انجام می شود و مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۵٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که مصرف قابل قبولی است.

مقایسه جیلی GC6 اکسلنت با جک J4

در مقابل، جک J4 به پیشرانه ۱٫۵ لیتری با خروجی ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور مجهز است. همان طور که می بینید مشخصات این دو خودرو تقریباً یکسان است اما تفاوت اصلی در گیربکس دیده می شود. جک J4 به جعبه دنده CVT مجهز است و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۶٫۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ثبت شده است.

با بررسی پیشرانه ها و سیستم انتقال قدرت در این دو خودرو باید گفت اگر رانندگی با سیستم انتقال قدرت CVT برای شما خسته کننده است نباید به سراغ جک J4 بروید و جیلی GC6 انتخاب مناسب تری برای شما خواهد بود. اما در صورتی که این نکته خیلی در انتخاب شما تأثیرگذار نباشد باید گفت با دو خودروی کاملاً مشابه طرف هستیم.

نتیجه گیری

جک J4 و جیلی GC6 در بازار این روزها در رده قیمتی بالای ۳۰۰ میلیون تومان قرار می گیرند. با توجه به تغییرات قیمتی بازار، رقبای پیشین این دو خودرو بالاتر قیمت گذاری می شوند، پس این دو خودرو رقیب مستقیم هم هستند. توجه داشته باشید تولید جیلی GC6 در حال حاضر متوقف شده و نسخه های صفر موجود در بازار قبلاً تحویل مشتریان شده، اما در مقابل جک J4 همچنان برنامه های تولید خود را ادامه می دهد و کرمان موتور قصد دارد با داخلی سازی بیش تر تولید این خودرو را گسترش دهد. پس جک J4 خودرویی است که فعلاً با نسخه های صفر در بازار وجود خواهد داشت و از نظر قطعات و ارائه خدمات شرایط بهتری نسبت به جیلی GC6 خواهد داشت. در مقابل GC6 محصول کمپانی عظیمی به نام جیلی است که حالا به عنوان یکی از پیشرفته ترین خودروسازهای دنیا شناخته می شود، پس از نظر اصالت برتری با GC6 است.

اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی نسبت به مقایسه این دو خودرو داشته باشیم باید گفت از نظر طراحی بدنه، امکانات کاربردی و وضعیت فعلی تولید، برتری با جک است و به طور کلی می توان نتیجه گرفت که انتخاب J4 منطقی تر است.

مشخصات فنی جیلی GC6 اکسلنت چگونه است؟

جیلی GC6 به پیشرانه ۱٫۵ لیتری مجهز است که توان تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این موتور از طریق جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب گیری این خودرو در ۱۳٫۵ ثانیه انجام می شود و مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۵٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

مشخصات فنی جک J4 چگونه است؟

جک J4 به پیشرانه ۱٫۵ لیتری با خروجی ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور مجهز است. جک J4 به جعبه دنده CVT مجهز است و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۶٫۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ثبت شده است.

جیلی GC6 بهتر است یا جک J4؟

اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی نسبت به مقایسه این دو خودرو داشته باشیم باید گفت از نظر طراحی بدنه، امکانات کاربردی و وضعیت فعلی تولید، برتری با جک است و به طور کلی می توان نتیجه گرفت که انتخاب J4 منطقی تر است.

منبع خبر: