جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

هیوندای توسان 2022 رونمایی شد

 

معرفی رسمی نسل جدید هیوندای توسان، زلزله در طراحی

کراس‌اور هیوندای توسان ۲۰۲۲ با طراحی آینده‌نگرانه و شیک در داخل و خارج کابین، سیستم هیبریدی اختیاری و قیمت حدود ۲۴ هزار دلار برای مدل پایه برای بازار جهانی معرفی شد.  

هیوندای سرانجام رسماً نسل کاملاً جدید کراس‌اوور توسان را رونمایی کرده و همان‌طور که پیش‌ازاین مشخص شده بود، تقریباً هیچ اشتراکی با نسل قبلی خود ندارد. این کراس‌اوور کامپکت که هم‌اکنون به نسل چهارم خود وارد شده، جدیدترین خودرویی است که مطابق زبان طراحی هیوندای موسوم به «احساس اسپرتی» شکل گرفته است. به همین دلیل در جلوی خودرو جلوپنجرهٔ کاملاً جدید با چراغ‌های مخفی به چشم می‌خورد که این چراغ‌ها هنگام خاموش بودن در جلوپنجره استتار می‌شوند.

طراحی تیز و زاویه‌دار به طرفین خودرو هم کشیده شده و در این قسمت مثل نسل جدید الانترا اشکال لوزی و مثلثی نامنظم در همه‌جا به چشم می‌خورند. گلگیرهای برآمده با دهانه‌های زاویه‌دار و روکش‌های پلاستیکی، سقف مشکی‌رنگ و تریم کرومی بالای پنجره‌های نیز از دیگر ویژگی‌های طراحی پروفیل جانبی نسل جدید توسان هستند. طراحی بخش عقبی خودرو نیز با چراغ‌های تیغه‌ای دوتایی، برف‌پاک‌کن مخفی زیر اسپویلر، لوگوی شیشه‌ای هیوندای و سپر و دیفیوزر تهاجمی، کاملاً با نسل قبلی متفاوت.

به‌طورکلی، طراحی توسان جدید چندان جذاب و چشم‌نواز نیست اما متمایز بودن آن‌را نمی‌توان انکار کرد. هیوندای در این نسل قصد ایجاد هویتی متمایز را در سگمنتی بسیار شلوغ داشته و به این هدف رسیده است زیرا هیچ‌کس این توسان را با خودروی دیگری اشتباه نمی‌گیرد. علاوه بر این، توسان جدید از دیگر کراس‌اوورهای هیوندای نیز متمایز به نظر می‌رسد. این کراس‌اوور کامپکت جدید در ایالات‌متحده با هفت رنگ بیرونی مختلف شامل سفید، مشکی، نقره‌ای، خاکستری، خاکستری آمازون، قرمز و آبی عرضه خواهد شد.

تغییرات اساسی توسان مدل ۲۰۲۲ در داخل آن‌هم ادامه یافته است و شاهد طرح کاملاً جدیدی هستیم که به گفتهٔ هیوندای مثل آبشار از کنسول مرکزی پایین می‌آید. در اینجا یک نمایشگر لمسی بزرگ ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و همین‌طور یک صفحه آمپر دیجیتالی در نظر گرفته شده و دکمه‌ها و کنترلرهای سنتی سیستم تهویه مطبوع و بخاری هم حذف شده است.

البته این نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی فقط در تیپ‌های بالایی ارائه می‌شود و تیپ‌های پایینی به یک نمایشگر هشت اینچی مجهز هستند اما این تیپ‌ها هم از قابلیت سازگاری با اندروید اتو و اپل کارپلی و همین‌طور اتصال دو دستگاه بلوتوث به‌طور هم‌زمان برخوردار هستند. همچنین برای توسان جدید اپلیکیشنی هم طراحی شده که از NFC برای باز و قفل کردن درها استفاده می‌کند و امکان روشن کردن خودرو و سیستم تهویه را از فاصلهٔ ۳۰ متری فراهم می‌کند.

هیوندای برای توسان جدید یک سیستم نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ مختلف و قابلیت تنظیم در ۱۰ سطح روشنایی مختلف را طراحی کرده که در جیب‌های روی درها، بخش پایینی کنسول مرکزی و اطراف پد شارژ بی‌سیم کار شده است. صندلی‌های عقب توسان نیز از قابلیت خواباندن برخوردارند که در این صورت فضای باری به حجم ۱۰۹۵ لیتر را فراهم می‌کنند.

توسان جدید به‌صورت استاندارد در ایالات‌متحده با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی عرضه می‌شود که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. تنها گیربکس برای این موتور هم یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک خواهد بود؛ اما علاوه بر این، هیوندای نسخه‌های هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی را هم برای نسل جدید کراس‌اوور خود در نظر گرفته که هردو به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز خواهند بود. فعلاً مشخصات کامل این مدل‌ها مشخص نیست ولی گفته شده نسخهٔ هیبریدی توسان ۲۳۰ اسب بخار قدرت ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت.

به گفتهٔ هیوندای، فروش نسل جدید توسان از ماه سپتامبر با مدل ۲۰۲۱ در کره جنوبی آغاز می‌شود و سپس از نیمهٔ اول سال آینده با مدل ۲۰۲۲ راهی ایالات‌متحده و سایر بازارهای جهانی خواهد شد.

منبع خبر: