پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانیم

 

اصول بازاریابی برای محصولات تازه

رونمایی از یک محصول تازه همیشه همراه با نگرانی‎ های فراوان است. بدون طراحی استراتژی تاثیرگذاری امکان مواجهه با شکست در کمپین های بازاریابی افزایش پیدا می‎ کند. این امر در مورد رونمایی از محصول تازه و بازاریابی برای آن نیز به همین ترتیب است. بازاریابی برای محصولات جدید پیش از ورود رسمی به بازار امر ضروری محسوب می ‎شود. بازاریابی و تبلیغات مناسب در چنین مواقعی موفقیت برند را تضمین می ‎کند. اگر یک برند توانایی ایجاد هیجان و شور لازم در میان مشتریان برای استقبال از محصول تازه‎ اش را داشته باشد، بخش قابل توجهی از فروش ‎اش تضمین خواهد شد.  

اغلب کسب و کارها نسبت به چگونگی بازاریابی برای محصولات تازه دچار سردرگمی هستند. شاید این امر در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما وضعیت مشترک بسیاری از برندها را شرح می ‎دهد. در ادامه برخی از مهمترین اصول بازاریابی برای محصولات تازه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این امر به برندها و بازاریاب ‎ها برای معرفی هرچه بهتر محصولات جدیدشان کمک می‎ نماید.

اصول بازاریابی محصولات تازه

طراحی کمپین زمان‎ محور

تعیین زمان برای کمپین‎ های بازاریابی معطوف به رونمایی از محصولات ضروری است. مشتریان باید زمان دقیق ورود محصولات به بازار را بدانند. در غیر این صورت امکان برنامه‎ ریزی برای خرید محصولات موردنظر را نخواهند داشت. همه ما تجربه انتظار برای ورود برخی از محصولات به بازار را داشته‎ ایم. چنین انتظاری اغلب طاقت‎ فرسا و عصبی ‎کننده است. مهمترین نکته در این میان آگاهی از زمان عرضه محصولات است. مشتریان با اطلاع از زمان عرضه محصولات امکان صبر و شکیبایی بیشتری خواهند داشت. در غیر این صورت به زودی از خرید محصول موردنظر صرف نظر خواهند کرد.

اصول بازاریابی نوین

بازاریابی با استفاده از کمپین ‎های زمان ‎محور امکان ارائه اطلاعات تازه در مورد محصولات در هر باز زمانی را دارد. چنین عملکردی موجب تقویت انگیزه مشتریان برای تعامل با برندها می ‎شود. به عنوان مثال، عملکرد سونی و مایکروسافت در زمینه رونمایی از کنسول‎ های بازی ‎شان را در نظر بگیرید. همزمان با نزدیک شدن به تاریخ رسمی رونمایی از هر نسل از کنسول‎ های این دو برند اطلاعات تازه ‎ای از هر کدام منتشر می‏ شود. چنین امری تاثیر روانی قابل ملاحظه ‎ای بر روی مشتریان دارد. در غیر این صورت انتظار برای محصولات تازه بدل به فرآیندی نگران ‎کننده برای مشتریان می‎ شد.

تعیین معیارهایی برای ارزیابی رونمایی از محصولات

معیارهای مختلف برای ارزیابی وضعیت رونمایی از محصولات تازه ایده جذابی است. این امر به بازاریاب‎ ها فرصت بهبود و ارتقای هر بخش از کمپین بازاریابی ‎شان را می ‎دهد. مهمترین مسئله در این میان انتخاب معیارهای درست است. بسیاری از بازاریاب‎ ها در فرآیند انتخاب معیار با سردرگمی مواجه می ‎شوند. برخی از بهترین معیارها برای ارزیابی وضعیت بازاریابی و رونمایی از محصولات تازه به شرح ذیل است:

• ترافیک صفحات سایت

• تعداد دانلود محتوای مربوط به معرفی محصول تازه

• هزینه صرف شده به ازای تعداد افزایش ترافیک سایت

• نرخ کلیک بر روی تبلیغات برند در پلتفرم‎های مختلف

• درآمد نهایی از تبلیغات و بازاریابی در زمینه پیش ‎خرید محصولات

• ترافیک اکانت رسمی برند در شبکه‎ های اجتماعی

• تغییرات مربوط به تعامل کاربران با برند در فضای آنلاین

کسب و کار براساس نیازشان باید تعداد مناسبی از معیارهای فوق را انتخاب نمایند. برخی از برندها فقط به بازاریابی در شبکه‎ های اجتماعی توجه دارند. به این ترتیب نیاز چندانی برای استفاده از معیارهای مربوط به سایت رسمی برند نخواهند داشت.

شناسایی شبکه اجتماعی مناسب برای بازاریابی

بازاریابی در شبکه ‎های اجتماعی گزینه جذابی برای جلب نظر مخاطب هدف است. بازاریاب ‎ها با توجه به بودجه‎ شان باید دست به انتخاب از میان پلتفرم ‎های اجتماعی مختلف بزنند. یکی از وسوسه ‎های همیشگی برای بازاریاب ‎ها حضور در تمام شبکه ‎های اجتماعی است. این امر با توجه به محدودیت ‎های جاری در زمینه بودجه بازاریابی اغلب غیرممکن است. همچنین در صورت امکان تامین مالی نیز توجیه بازاریابی ندارد. مخاطب هدف هر برند در برخی از شبکه‎ های اجتماعی حضور دارند بنابراین شما باید براساس سلیقه مخاطب هدف ‎تان اقدام به حضور در شبکه‎ های اجتماعی نمایید. در غیر این صورت بخش قابل توجهی از بودجه ‎تان از بین خواهد رفت.

ساماندهی تیم بازاریابی برای رونمایی از محصولات

تیم‎ های بازاریابی به طور معمول دارای وظایف مختلفی هستند. اگر شما در تلاش برای رونمایی از محصولات تازه برای برندتان هستید، باید تمام فعالیت ‎های بازاریابی برندتان معطوف به آن باشد. در غیر این صورت امکان رونمایی با جلب نظر مخاطب هدف به محصولات ‎تان را نخواهید داشت.

مشاهده نحوه فعالیت برندهای مختلف در زمینه رونمایی از محصولات مختلف بهترین توصیه برای برندهای تازه‎ کار است. این امر امکان بازاریابی با توجه به هدفی واحد را فراهم می ‎کند. متاسفانه برخی از برندها فقط در روز رونمایی از محصولات تازه به فکر ایجاد تغییر و یکپارچگی در وضعیت بازاریابی برندشان می ‎افتند. این امر امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را به طور کامل کاهش می ‎دهد.

برندهای بزرگ از مدت ‎ها پیش از رونمایی رسمی از محصولات تازه ‎شان اقدام به ساماندهی فعالیت ‎های بازاریابی‎شان براساس گزینه موردنظر می‎ کنند. این امر آمادگی ذهنی در مشتریان برای استقبال و حتی پیش‎ خرید عمده از محصولات ایجاد خواهد کرد. درست به همین خاطر اغلب محصولات تازه برندهای بزرگ در مرحله پیش ‎فروش به طور کامل فروخته می شود.

آماده ‎سازی سایت رسمی

آماده ‎سازی سایت رسمی برند دارای اهمیت بسیار زیادی است. وقتی سایت رسمی برند شامل محتوای مربوط به محصولات تازه باشد، میزان تعامل مشتریان با برند افزایش خواهد یافت. این امر موجب تقویت انگیزه مشتریان برای خرید محصولات خواهد شد.

یکی از اشتباهات بازاریاب ‎ها در زمینه ساماندهی سایت رسمی مربوط به رونمایی از شمار بالای محتواهاست. همانطور که محتوای اندک تاثیر منفی بر روی مخاطب هدف دارد، محتوای بیش از اندازه نیز موجب دلسردی کاربران خواهد شد بنابراین در عمل شما باید تعداد مناسبی از محتوای بازاریابی را طراحی و در سایت رسمی ‎تان بارگذاری نمایید.

اصول بازاریابی احساسی

آمادگی برای رونمایی رسمی از محصولات تازه

مرحله پایانی آمادگی نهایی برای رونمایی از محصولات است. این امر به دو صورت آنلاین و آفلاین صورت می ‎گیرد. امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا رونمایی آنلاین از محصولات یک گزینه ضروری است. تعیین برنامه رونمایی از محصولات و تلاش برای سرگرم ساختن مخاطب هدف مهمترین نکات برای برگزاری یک مراسم مناسب است. برندهای بسیار زیادی در طول ماه‎ های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا اقدام به رونمایی آنلاین از محصولات ‎شان کرده‎ اند. مهمترین نمونه در این میان برند سونی است. این برند مراسم رونمایی از پلی استیشن 5 را آنلاین برگزار کرد بنابراین هیچ مانعی پیش روی برند شما برای فعالیت مشابه نخواهد بود.

منبع خبر: