جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

با انتشار کاتالوگ مشخصات فنی و امکانات خودرو توسط «کرمان‌موتور» قوت گرفت

 

عرضه احتمالی پیکاپ «جک T8» تا پایان پاییز

پیکاپ T8 که توسط کمپانی JAC چین تولید و روانه بازار شده، قرار است توسط کرمان‌موتور به بازار ایران هم راه پیدا کند.  

پیکاپ T8 که توسط کمپانی JAC چین تولید و روانه بازار شده، قرار است توسط کرمان‌موتور به بازار ایران هم راه پیدا کند. این خودروساز داخلی مردادماه سال گذشته خبرهایی را مبنی بر عرضه این پیکاپ در بازار کشور به همراه تصاویری از این خودرو منتشر کرد. درحال‌حاضر محصولات جک به بازارهای آمریکای جنوبی، خاورمیانه، اروپا، آفریقـــــا و جنوب شرقی آسیا صادر می‌شود و این خودروسازی تـــوانسته 14 سال متوالی رتبه نخست تولید در چین را به دست بیاورد. 


حالا انتشار کاتالوگ رسمی این محصول از سوی کرمان موتور، خبر از آن می‌دهد که محصول جدید این خودروسازی در راه بازار کشور است و انتظار می‌رود تا پیش از زمستان نمونه‌هایی از این خودرو در جاده‌ها تردد کند. قیمت جک T8 در بازار جهانی رقمی بین ۱۷ الی ۱۹ هزار دلار است. 
اما باید در نظر داشت، در ایران بسته به درصد داخلی‌سازی هر خودرو خارجی (که معمولا از زیر 20 درصد آغاز می‌شود و در صورت تولید در تیراژ بالا و مقرون به‌صرفه، تا بالای 60 درصد هم امکان داخلی‌سازی دارد) بین 40 تا 15 درصد بابت تعرفه واردات CKD (قطعات منفصله) به قیمت آن افزوده می‌شود. این خودرو علاوه بر چین در بازار برخی کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه نظیر فیلیپین و نیوزیلند نیز عرضه شده است که یک موفقیت بزرگ برای جک محسوب می‌شود.

   رقبای جک T8 در بازار داخلی
طبیعی است که این پیکاپ با ورود به کشور به دنبال رقابت با خودروهای موجود در بازار باشد. در همین راستا، در نبود محصولات مشهور این رده همچون تویوتا هایلوکس یا ایسوزو دی‌مکس، این خودرو می‌تواند نظر مثبت مخاطبان را برای خرید جلب کند. 
جک T8 پس از ورود به بازار با محصولاتی همچون پیکاپ ریچ زامیاد، فوتون تونلند ایران‌خودرو دیزل، کاپرا۲ بهمن‌موتور و آمیکو آسنا رقابت می‌کند. عمده رقبای جک T8 پس از عرضه در بازار ایران را باید آمیکو آسنا و فوتون تونلند دانست که نسبت به دیگر پیکاپ‌های موجود در بازار محبوب‌تر و شناخته‌شده‌تر هستند. از میان این دو رقیب، آمیکو آسنا که در مقایسه با جکT8، مجهز به قفل دیفرانسیل اتوماتیک‌مکانیکی بدون نیاز به دخالت راننده بوده و خودرویی دوگانه‌سوز است، رقیب اصلی آن محسوب می‌شود.

   ظاهر خشن و عضلانی در پیکاپ T8
این پیکاپ چینی از نظر ظاهری مانند بسیاری از محصولات این کشور، ظاهری شبیه پیکاپ‌های آمریکایی دارد و در طراحی آن به کار رفته است که ظاهری خشن اما مدرن به این پیکاپ می‌دهد. طراحی عضلانی این خودرو با استفاده از گلگیرهای برجسته و جلوپنجره بزرگ، ظاهری زیبا و امروزی به جک T8 داده است. قرارگیری مه‌شکن‌ها در فرورفتگی گوشه‌های سپر، از دیگر ویژگی‌های ظاهری این پیکاپ است. همچنین در قسمت پایینی این پیکاپ استفاده از قطعات پلاستیکی، ویژگی اسپرت را در این خودرو بیشتر کرده است.

   پیشرانه 2 لیتری توربو برای پیکاپ جک
گرچه پیکاپ T8 با ورود به کشور به رقابت با مدل‌های موجود داخلی می‌پردازد، اما برخلاف تمامی پیکاپ‌های چینی بازار خودرو ایران که از پیشرانه‌های ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کنند، جک T8 مجهز به موتور دولیتری توربوشارژ است که حداکثر ۱۷۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. 
این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو5 بهره می‌برد. گیربکس مورد استفاده برای جک T8 نیز شش‌سرعته دستی است و این مورد باعث می‌شود همچنان عرضه پیکاپ اتوماتیک تولید داخل به آینده موکول شود. باک جک T8 حدود ۷۵ لیتر حجم دارد و استاندارد آلایندگی این خودرو نیز یورو۵ عنوان شده است. 
یکی دیگر از امتیازات جک T8، امکانات ایمنی و رفاهی آن است؛ جک T8 خودرویی نسبتا مجهز است و با ارائه سیستم‌های مختلف ایمنی نظیر کنترل کشش، کنترل پایداری، کنترل ایستایی در سربالایی و ترمز کمکی، نوید پیکاپی ایمن و مدرن را می‌دهد.

   فضای داخلی و سیستم سرگرمی جک T8
فضای داخلی این پیکاپ در مدل‌ چینی با رنگ زمینه مشکی و قهوه‌ای تزیین شده است. صفحه نمایش 8 اینچی در وسط، سیستم اطلاعات و سرگمی این خودرو را در دسترس قرار می‌دهد. 
در بالای این صفحه نمایش، خروجی تهویه به‌صورت افقی قرار گرفته است و در کنار و پایین خروجی‌های تهویه، خطی نقره‌ای است که تا وسط ادامه می‌یابد. چرم صندلی‌ها نیز به رنگ قهوه‌ای و متناسب با قطعات داشبور این خودرو طراحی شده است. فضای سر در قسمت عقب و جلو بسیار خوب است و با توجه به ابعاد بزرگ این خودرو، فضای پا برای سرنشینان عقب هم راضی‌کننده خواهد بود. درمجموع، طراحی داخلی خودرو بسیار ساده‌تر از طراحی نمای بیرونی آن است. جک T8 سال گذشته توانست در زمینه سیستم‌های اینترنتی هوشمند، رتبه اول را در میان پیکاپ‌های بازار چین به دست آورد. پس با توجه به هم‌رده‌های چینی می‌توان گفت سیستم اطلاعات و سرگرمی این خودرو از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

   برتری T8 در امکانات
در زمینه امکانات ایمنی نیز جک T8 موفق ظاهر می‌شود و با عرضه تجهیزاتی همچون سیستم ورود و استارت بدون کلید، کامپیوتر سفری، تریم چرمی کابین، سیستم صوتی به همراه نمایشگر و شش بلندگو، پاور ویندوز و دی‌لایت خود را برتر از اکثر رقبا نشان می‌دهد. 
برخی آپشن‌هایی که احتمال می‌رود در نسخه داخلی این پیکاپ شاهد باشیم عبارتند از رینگ 18 اینچی آلومینیومی، حالت تک‌دیفرانسیل عقب، دودیفرانسیل سبک، دودیفرانسیل سنگین، ترمز دیسکی چهارچرخ، قفل دیفرانسیل عقب، چراغ روز، استارت دکمه‌ای، دو کیسه هوا، دوربین 360 درجه، سنسور باد لاستیک، نمایشگر لمسی اندروید، کروزکنترل، سیستم تهویه الکتریکی دستی، ضبط تصاویر دوربین جلو، تریم داخلی چرم و پارچه، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سنسور نور، چراغ‌های زنون و رادار خطی.

منبع خبر: