سه‌شنبه, 28 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

حالا ۲۰ سال است که سدان کامپکت «هیوندای» در بازارهای مختلف به فروش می رسد. در این مقاله تحولات «هیوندای الانترا» را، که در کره جنوبی با نام «آوانته» شناخته می شود، بررسی می کنیم.  

در این ۲۰ سال که الانترا در بازارهای جهانی حضور دارد با بررسی نسل های مختلف این خودرو می توانیم روند تحولات کلی هیوندای را بررسی کنیم. تغییر سبک طراحی در هیوندای را به راحتی می توان با بررسی این سدان کامپکت تشخیص داد. در این مقاله هفت نسل این سدان را بررسی خواهیم کرد.

نسل اول الانترا  عرضه از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

اولین نسل از الانترا نخستین بار در اکتبر ۱۹۹۰ با کد داخلی J1 در خط تولید هیوندای قرار گرفت. در آن زمان این خودرو مجهز به پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر خطی «میتسوبیشی» بود که خروجی ۱۱۳ اسب بخار را داشت و در ۹٫۵ ثانیه شتاب گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را انجام می داد. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۷ تا ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بود و با این خودرو می توانستید نهایت سرعت ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت را تجربه کنید.

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

در سال ۱۹۹۳ پیشرانه ۱٫۸ لیتری میتسوبیشی جایگزین پیشرانه ۱٫۶ لیتری شد که خروجی بالاتر ۱۲۴ اسب بخار را ارائه می داد. نسبت به بازارهای امروز هیوندای، در آن سال ها این کمپانی سهم محدودتری را از بازار جهانی داشت و با بررسی نسل اول الانترا متوجه می شویم که تمرکز کمپانی بر فروش در اروپا بوده است.

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

در بازارهای بسیاری این خودرو با نام «لانترا» شناخته می شد و در بازارهای دیگر اسامی متفاوت تری هم داشت و با پیشرانه ۱٫۵ لیتری هم قابل سفارش بود. انتقال قدرت در این خودرو به وسیله جعبه دنده های ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک انجام می گرفت. اما نکته مهم در مورد اولین نسل از الانترا این است که در آن سال ها هیوندای هنوز سبک منحصر به خود را در طراحی نیافته بود و بیش تر المان های این خودرو را می توان به خودروهای جذاب ژاپنی آن زمان نسبت داد. همچنین پیشرانه این خودرو هم ژاپنی بود. پس می توان نتیجه گرفت که در آن سال ها هیوندای با تعامل و الگوبرداری هوشمندانه مسیر طلایی خود را آغاز کرد.

نسل دوم الانترا  عرضه از سال ۱۹۹۵-۲۰۰۰

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

دومین نسل الانترا در سال ۱۹۹۵ به بازار کره ورود کرد و این مدل به عنوان نقطه عطفی در تاریخ این محصول شناخته می شد چراکه برای اولین بار بود که پیشرانه کمپانی هیوندای زیر کاپوت الانترا قرار می گیرد. نسل دوم الانترا با کد داخلی J2 با موتور آلفا II به بازار آمد و بعدها با سری پیشرانه هایی به نام «بِتا» در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی به فروش رسید. هیوندای در این نسل از طراحی قدیمی نسل اول فاصله گرفت و در این نسل نوآوری های بیش تری را در طراحی به کار برد و به طراحی های جذاب دهه ۹۰ نزدیک شد.

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

در این نسل هم انتقال قدرت از پیشرانه به وسیله جعبه دنده دستی ۵ سرعته و یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ ها انجام می شد. پیشرانه نخست، که با نام آلفا عرضه شد، حجم ۱٫۵ لیتر را داشت و خروجی ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را ارائه می کرد. پیشرانه بعدی نیز، که برای بازارهای اروپا و آمریکا در نظر گرفته شده بود، بعدها با حجم ۱٫۶ و ۱٫۸ لیتری خروجی های مختلفی را در بازارهای مختلف داشت. برای بازار اروپا پیشرانه دیزلی هم در نظر گرفته شده بود که این پیشرانه ها در آن زمان توسط «پژو – سیتروئن» تأمین می شد.

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

همان طور که گفته شد، هیوندای الانترا در بازار کره با نام آوانته شناخته می شد و در اروپا نام لانترا را بر این خودرو گذاشته بودند. کره ای ها با تنوع دادن به پیشرانه ها و نیاز سنجی بازار اروپا به خوبی در حال جا افتادن در این بازار بودند، حتا نسخه ای استیشن هم از این نسل در اروپا عرضه شد که تصویر آن را در بالا می بینید.

نسل سوم الانترا  عرضه از سال ۲۰۰۰-۲۰۰۶

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

به نسلی رسیدیم که برای ما ایرانی ها آشنا تر به نظر می رسد. نسل سوم الانترا همان آوانته ای است که در بازار ایران همچنان حضور دارد و به دلیل کیفیت مناسب، طرف داران زیادی هم در بازار کشورمان پیدا کرد. نسل سوم الانترا، یا همان آوانته، نخستین بار در سال ۲۰۰۰ با کد داخلی XD در بسیاری از خطوط تولید هیوندای در سرتاسر جهان تولید شد و می توان گفت مدل موفقی برای ورود به هزاره جدید برای کمپانی محسوب می شد. این خودرو نسبت به محصولات قبلی هیوندای یک خودروی پرآپشن به حساب می آمد و به دلیل سادگی در ساختار، تعمیر و سرویس آسانی داشت. به همین دلیل بود که در بازارهای مختلف فروش بالایی داشت و حتا در چین تا سال ۲۰۱۱ تولید این نسخه ادامه داشت.

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

بیش تر مردم نمی دانند آوانته ای که توسط «کرمان موتور» در ایران تولید می شد و در حال حاضر هم در بازار کشور خرید و فروش می شود، همان نسل سوم الانتراست. الانترای بازار ایران اصلاً خودروی پرآپشنی نبود و به همین دلیل بسیاری علاقه زیادی به این خودرو نشان نمی دهند با امکاناتی مثل شیشه بالابرهای برقی و آینه های کناری برقی، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، رادیو پخش CD با ۴ بلندگو، مه شکن جلو و عقب، کامپیوتر سفری و ایموبلایزر با یک خودروی پایه طرف هستیم، اما در نظر داشته باشید که کیفیت رانندگی و ماندگاری این خودرو راضی کننده تر از رقبا بوده و هست.

در ایران این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر عرضه می شد که این موتور توان تولید ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. انتقال قدرت در این نسخه از طریق جعبه دنده اتوماتیک ۴ سرعته انجام می گرفت و مصرف ترکیبی ۸٫۱ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر برای این خودرو ثبت شده است. به دلیل این که این خودرو در بازارهای متنوعی عرضه می شد برای آن فیس لیفت ها و نسخه های مختلفی هم عرضه شده است. در بالا تصاویر مربوط به نسخه های هاچ بک، جیتی و فیس لیفت مختص به بازار چین را می بینید. در بازارهای مختلف، این خودرو با پیشرانه های ۱٫۶ لیتر،۱٫۸ لیتر و ۲ لیتر عرضه می شد و جعبه دنده ۵ سرعته دستی هم برای این خودرو قابل سفارش بود. همچنین در برخی بازارها امکان سفارش جعبه دنده CVT هم از سال ۲۰۰۴ فراهم شد.

نسل چهارم الانترا  عرضه از سال ۲۰۰۶-۲۰۱۰

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

تحول جدی در سبک طراحی هیوندای از نسل چهارم آن شکل گرفت. جایی که خطوط شکسته جای خود را به منحنی ها دادند و شکل و شمایل الانترا به کلی تغییر می کند. در سال ۲۰۰۶ نخستین بار در نمایشگاه نیویورک بود که این نسل با کد داخلی HD معرفی شد و اولین الانترایی بود که با پیشرانه هیبرید هم به بازار آمد.

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

این نسل از الانترا با پیشرانه های ۱٫۶ گاما، ۲ لیتر بِتا ۲ عرضه شد که هر دو ۴ سیلندر بودند و مصرف سوخت در این پیشرانه های جدید هیوندای نسبت به نسخه های قبل بسیار بهینه شده بودند. باز هم در این نسل از جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک استفاده شده بود که البته به گفته کمپانی تعویض دنده ها در این نسل بهتر از نسل های پیشین انجام می شوند. براساس گزارش های اعلام شده از مراکز معتبر تست های ایمنی بسیاری از آن ها بر این باور بودند که این نسل از الانترا بهبود خیلی خوبی در این زمینه داشته و ایمنی بالاتری یافته است.

همچون نسل های قبلی الانترا این نسل هم با نام ها و پیشرانه های متفاوت و همچنین آپشن های مختلف در بازارهای متفاوت عرضه شده و در بالا تصویر نسخه چین و استرالیای این خودرو را می بینید. این خودرو پس از معرفی در بازار آمریکای شمالی در نسخه واگن یا استیشن با نام “i30” به بازار آمد.

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

بسیاری از علاقه مندان فکر می کنند اولین بار الانترا با آخرین نسل خود با پیشرانه هیبرید عرضه شده است، اما خودرویی که در تصویر بالا می بینید اولین الانترای هیبرید است که براساس نسل چهارم در چین ساخته شد و به بازار این کشور ورود کرد. پیشرانه این خودرو LPI هیبرید نام داشت و همان طور که از نام آن مشخص است از سوخت LPG و برق تغذیه می شد. این همان پیشرانه ای است که پس از این خودرو در «کیا فورته» یا «سراتو هیبرید» به کار رفت.

نسل پنجم الانترا  عرضه از سال ۲۰۱۰-۲۰۱۵

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

نسل پنجم الانترا با کد داخلی MD در کره جنوبی و UD در آمریکا عرضه شد. این خودرو به طور واضحی از نسل های قبل بزرگ تر شده بود و طراحی به مراتب مدرن تر و زیباتری داشت. اولین بار در نمایشگاه خودروی لس آنجلس در سال ۲۰۱۰ بود که این خودرو معرفی شد و پس از آن عنوان خودروی سال آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۲ به این خودرو رسید. در آن زمان این خودرو رقیب مستقیم و جدی خودروهایی مثل «فولکس واگن پاسات» و «فورد فوکس» در آمریکا بود.

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

این نسل از هیوندای با مدل های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به صورت وارداتی به بازار ایران آمد که مدل ۲۰۱۵ به نوعی یک فیس لیفت به حساب می آمد. در این خودرو پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۸ لیتر نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۷۰ نیوتن متر را ارائه می داد. این موتور در کنار گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، آن‌قدر کم‌مصرف و نرم دور می‌گیرد که شاید بتوان گفت تحولات مدرن در گیربکس های الانترا از این نسل رقم خورده است.

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

در نسخه فول این نسل از الانترا امکانات و آپشن هایی مثل ترمز ABS، ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری، کیسه هوای راننده و سرنشین کناری و پرده ای، سانروف، سنسور نور، سنسور باران، استارت دکمه ای، کروزکنترل، تریم داخلی چرم، سیستم تهویه اتوماتیک تک کاناله، مانیتور، دوربین عقب، سنسور عقب، آینه تاشو برقی، گرم کن صندلی های جلو، بلوتوث و… را دارد و در بازار کشورمان بسیار پرطرف دار است.

نسل ششم الانترا  عرضه از سال ۲۰۱۵-۲۰۲۰

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

هیوندای در نسل ششم فرم کلی طراحی را تغییر نداد، اما با بازطراحی چراغ ها و تغییرات در خطوط توانست ظاهر نسل ششم را جذاب تز ا نسل پنجم کند. همچنین این نسل از الانترا به جلوپنجره های بزرگ هیوندای مجهز شد که در همان سال ها در کراس اوورهای این نشان هم این الگو دیده می شد. در ایران هم این نسل از هیوندای به صورت وارداتی (توسط آسان موتور و کرمان موتور) و مونتاژ (توسط کرمان موتور با مدل ۹۷) به بازار عرضه شد که همچنان استقبال خوب از این خودرو در بازار ایران ادامه دارد.

این خودرو در هر دو نسخه وارداتی و مونتاژ به موتور ۲ لیتری MPi مجهز است که ۱۵۲ اسب بخار را با گشتاور ۱۹۶ نیوتن متر تولید می کند و توان آن توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با حالت تیپ ترونیک به چرخ های جلو می رسد. در تست های رسمی و با شرایط جوی و فنی استاندارد، النترا AD می تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کم تر از ۱۰ ثانیه ثبت نماید و به حداکثر سرعتی نزدیک به ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت برسد.

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

این نسل از الانترا در هر دو نسخه وارداتی و مونتاژ در مدل فول در ایران به امکاناتی نظیر سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، مانیتور با GPS فعال، تودوزی چرم، گرم کن صندلی های جلو و عقب، سردکن صندلی های جلو، سیستم تهویه دوگانه، کروزکنترل، دوربین عقب، آینه تاشو برقی، فرمان کمکی برقی، تنظیم حالت رانندگی، سنسور نور و باران، استارت دکمه ای، تودوزی چرم، رادار خطی، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، حافظه صندلی راننده، صندلی راننده برقی، ایربگ زانو و… مجهز است.

نسل هفتم الانترا  عرضه از سال ۲۰۲۰

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

به آخرین نسل از الانترا می رسیم. خودرویی که به کلی زبان مدرن طراحی های کمپانی هیوندای را دارد و تکنولوژی بالایی را هم در پیشرانه و کابین ارائه می دهد. چراغ ها در نسل جدید الانترا باریک تر و کشیده تر شده و طراحی آن ها کاملاً متفاوت انجام شده است، اما تغییر مکان راهنما از گوشه چراغ به بالای جلوپنجره کمی گیج کننده است، چراکه عادت نداریم راهنمای خودرو را در آن قسمت ببینیم.

نسل پیشین الانترا طراحی زیبا در کنار سادگی خطوط طراحی را داشت، اما در نسل جدید، تعدد خطوط و پیچیدگی آن ها بسیار مشهود است و شاید برای ساده پسندان این نکته ای منفی در الانترای جدید باشد. سقف هیوندای الانترای جدید شیب بیش تری دارد و ظاهر کوپه چهاردر را به این خودرو داده است. در کنار و عقب خودرو باز هم خطوط شکسته در طراحی را می بینیم که کاملاً با نسل پیشین متفاوت است. نشان هیوندای در عقب الانترای جدید بالاتر قرار گرفته و کمی بزرگ تر شده و طراحی عقب برجسته تر و خشن تر از نسل قبل است.

نگاهی به تمام نسل های هیوندای الانترا در ۲۰ سال

در کاپوت الانترای جدید، در نسخه معمولی بنزینی، همان موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری را می بینیم که ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۷۹ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند که نیروی پیشرانه توسط جعبه دنده CVT نسل چهارم به چرخ های جلو منتقل می شود. همچنین برای نخستین بار نسخه پلاگین هیبرید الانترا برای فروش جهانی با این نسخه عرضه می شود که در آن موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر به همراه باتری لیتیوم یونی ۱٫۳۲ کیلووات ساعتی ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن متر گشتاور را تولید می کنند.

منبع خبر: