اگر به سختی نسل قبلی هیوندای i20 را به یاد میآورید تقصیر شما نیست. سوپرمینی هیوندای در کلاسی که از نظر دینامیک سواری رقیب مشهوری همچون فورد فیستا و از نظر فضای کابین و کیفیت خودرویی همچون رنو کلیو حضور دارند تا حدی گم شده بود؛ اما خود را برای شوکه شدن آماده کنید! بر مبنای اولین تجربه رانندگیای که با نسل جدید هیوندای i20 داشتهایم، این خودرو را بسیار متقاعدکننده یافتیم
از نظر تئوری i20 جدید روی نسخه پیشرفتهتر از پلتفرم نسل پیشین سوار شده اما به سختی خواهید توانست ارتباطی بین نسل جدید و قدیم پیدا کنید و این موضوع حتی از پشت فرمان نیز مشهود است. نسل جدید این خودرو با در نظر گرفتن نسخه جدید و اسپورت i20 N توسعه یافته و از راهنماییهای رئیس اسبق ب ام و M یعنی آلبرت بیرمن در آن استفاده شده است؛ و همین موضوع خودش را نشان میدهد.
هر کسی که نسل قبلی i20 را رانده باشد با نشستن پشت فرمان نسل جدید آن سورپرایز خواهد شد زیرا از نظر هندلینگ و فرمان پذیری رقیبی کامل برای فورد فیستاست. بازخورد کاملی از چرخ های جلو به دستان راننده نمیرسد اما واکنش بخش جلوی خودرو در همان جهتی است که میخواهید یعنی مستقیم و مثبت. این موضوع با اندکی تکان در بدنه همراه شده که خیلی هم نکته مهمی نیست.
گیربکس ۶ سرعته دستی نیز نرم بوده و بنابراین لحظات لذت بخشی را میتوان با آن در جادهها تجربه کرد. اگر بخواهید چنین کاری را انجام دهید بهتر است حالت اسپورت را انتخاب کنید که کمی بر پاسخ پدال گاز میافزاید؛ اما همانند اکثر سیستمهای اینچنینی، نیاز چندانی به استفاده مداوم از حالت اسپورت خودرو نیافتیم.
زیر کاپوت تمامی تریم های i20 جدید پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو و تکنولوژی هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی قرار گرفته است. این سیستم انرژی از دست رفته در زمان ترمز گرفتن را جذب کرده و در زمان شتاب گیری در دسترس پیشرانه قرار میدهد تا راندمان خودرو بهبود یابد.
قدرت کلی این پیشرانه که ۹۹ اسب بخار و گشتاور ۱۷۲ نیوتون متری آن نسبتاً کم به نظر میرسد اما در عمل بسیار خوب نشان میدهد. پیشرانه تا دور ۳۵۰۰ بسیار نرم عمل میکند و به مدد وجود تکنولوژی هیبریدی ملایم میتوان گشتاور خوبی را در دورهای پایین تجربه کرد. همین امر باعث میشود چابکی خودرو در محیطهای شهری بالا باشد.
در حالت درجا اصلاً متوجه کار کردن پیشرانه نخواهید شد زیرا هیچ خبری از لرزش در کابین نیست و حتی وقتی پیشرانه را دوباره روشن کنید نیز همین امر مشهود خواهد بود. در زمان حرکت در بزرگراهها نیز صدای چندانی از پیشرانه به گوش نمیرسد و تنها صدای باد و لاستیک است که کمی به گوش میرسد. صرفنظر از قیمت یا ابعاد این خودرو، i20 جدید دارای یکی از نرمترین سیستمهای هیبریدی ملایمی است که ما تست کردهایم.
اما در مقابل کنترل خوب تکان های بدنه سواری سفت تری وجود دارد که اکثر رقبای هیوندای آن را نشان میدهند اما i20 عملکرد خوبی دارد. ما حدس میزدیم رینگهای ۱۶ اینچی نسخه تست شده یکی از دلایل سفتی اندک سواری خودرو باشند و به همین خاطر توصیه میشود در انتخاب رینگهای ۱۷ اینچی دقت به عمل آید.
نسخه پایه SE کانکت که قیمت ۱۸۵۹۵ پوندی دارد از تجهیزات معقولی سود میبرد که از جمله آنها میتوان به صفحه مرکزی ۸ اینچی، پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم تهویه مطبوع دستی، کروز کنترل، حسگرهای پارک و دوربین دندهعقب و آینههای جانبی برقی و گرم شونده اشاره کرد.
یک پله بالاتر نسخه پریمیوم ۲۰۷۹۵ پوندی قرار میگیرد که از جمله تجهیزات آن میتوان به چراغهای جلو و عقب LED، آینههای تاشونده، برفپاککنهای خودکار، صندلیهای جلو و فرمان گرم شونده و رینگهای ۱۷ اینچی اشاره کرد.
نسخه پرچمدار و فول اولتیمیت قیمت ۲۲۰۹۵ پوندی دارد. برخی تجهیزات این خودرو عبارتاند از سقف با رنگ متضاد، ورود و استارت بدون کلید، شارژ بیسیم گوشی هوشمند، هشدار نقاط کور و سیستم صوتی مرغوب Bose.
رهنمودهای آلبرت بیرمن باعث شدهاند i20 به یک سوپرمینی واقعی برای راننده تبدیل شود؛ اما متأسفانه کابین خودرو فضای بسیار خاصی برای سرنشینان تدارک ندیده است. طراحی کابین به اندازه کافی عملکردی و هوشمند نیست. نسخه پایه تست شده از کنترلرهای چرخشی برای بخاری و کولر استفاده کرده بود و صفحهنمایش ۸ اینچی نیز در ارتفاع خیلی بالایی قرار گرفته است.
کیفیت ساخت کابین بد نیست و فضای کافی نیز برای ۴ فرد قدبلند وجود دارد. محفظه بار ۳۵۲ لیتری نیز باعث میشود i20 جزو خودروهای بهتر در این کلاس باشد.
البته نمیتوان از میزان بالای پلاستیکهای مشکی و خاکستری در داشبورد چشمپوشی کرد، پلاستیکهایی که خراش پذیر بوده و با لمس آنها کیفیت بالا تداعی نمیشود.
خودروهایی همچون فیستا از تریم چرم یا کروم و پیانو بلک در کابین استفاده کرده و فضای لذتبخشتری را به وجود آوردهاند. حتی برادر کوچکتر i20 یعنی i20 نیز کمی حال و هوای جوانپسندتری دارد. از نظر طراحی و کیفیت متریال بکار رفته در کابین، این خودرو پایینتر از فیستا و کلیو قرار میگیرد.
اما خبرهای خوبی در بخش قیمتگذاری وجود دارد و در بخش پیشنهادهای لیزینگی هیوندای بهتر از رقبا عمل کرده است.
نسل جدید هیوندای i20 یک رقیب جدی است و پیش از این هرگز چنین چیزی را ندیده بودیم. کابین خودرو جزو نقاط ناامید کننده i20 است اما خب شاسی درگیر کننده، قوای محرکه نرم و کممصرف و تکنولوژی روز باعث شدهاند محصول هیوندای را ستایش کنیم. فضای بار و کابین i20 جدید نیز خوب بوده و بنابراین اگر به دنبال یک سوپرمینی جدید هستید قطعاً باید i20 را در لیست خود جای دهید.
مشخصات هیوندای i20 SE کانکت ۱.۰ T-GDi 100PS 48v Hybrid
- قیمت: ۱۸۵۹۵ پوند
- پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
- قدرت/گشتاور: ۹۹ اسب بخار/۱۷۲ نیوتون متر
- گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
- حداکثر سرعت: ۱۸۸ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۵.۲ لیتر در هر صد کیلومتر