جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

کرباسچی: دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران

 

تحولات آمریکا بر همه کشورها ازجمله ایران اثرگذار است

غلامحسین کرباسچی با رد برخی تحلیل‌ها که توجه مردم به انتخابات آمریکا را نشانه ناامیدی از داخل می‌دانند، گفت: مردم ایران همواره مردمی سیاسی و پیگیر مسائل و تحولات جهانی بوده‌اند و در وضعیت تحریم هم طبیعی است که پیگیر سرنوشت انتخابات آمریکا و افرادی باشند که این همه فشار اقتصادی را بر آنها تحمیل کرده‌اند.  

کرباسچی درباره برخی تحلیل‌ها که پیگیری زیاد مردم درباره نتایج انتخابات آمریکا را نشانه ناامیدی از داخل و چشم امید داشتن به خارج برای حل مشکلات بیان می‌کنند، گفت: مردم ایران همواره مردمی سیاسی و پیگیر مسائل جهانی بوده‌اند. زمانی که در دوره پهلوی در زندان بودم، آقای نیکسون، رئیس‌جمهور آمریکا، به ایران آمده بود و دانشجویان علیه او تظاهرات کرده بودند و وقتی که انتخابات آمریکا برگزار شد و نیکسون کنار رفت و کارتر رئیس‌جمهور شد، گشایش‌های سیاسی در کشورمان ایجاد شد.
وی افزود: به عبارتی این اولین انتخابات در آمریکا نیست که مردم ایران آن را پیگیری می‌کنند. ملت ایران تحولات دنیا را دنبال می‌کند و می‌خواهد از وضعیت سیاسی جهان اطلاع داشته باشد. در شرایط کنونی هم طبیعی است که ملت ایران پیگیر باشد که افرادی که این همه تحریم را بر آنها تحمیل کرده‌‌اند چه سرنوشتی پیدا می‌کنند. در واقع توجه به تحولات آمریکا کاملاً طبیعی است. مردم ناامیدی احتمالی خود را از وضعیت کشور در انتخابات داخلی نشان می‌دهند نه اینکه توجه آنها به انتخابات آمریکا نشانه ناامیدی باشد.
وی یادآور شد: مسئولان هر چقدر شعار بدهند که انتخابات آمریکا هیچ تأثیری بر وضعیت داخلی ندارد، در واقع چنین نیست. وقتی اوباما بر سر کار بود در وضعیت کشور بعد از یک‌سری مذاکرات و بحث‌ها تغییراتی ایجاد شد، اما زمانی که ترامپ بر سر کار آمد اوضاع کاملاً به هم ریخت. قطعاً اگر همان سیاست دوره اوباما ادامه پیدا می‌کرد و برجام به هم نمی‌خورد این فشارهای سنگین اقتصادی شکل نمی‌گرفت و ترور سردار شهید سلیمانی اتفاق نمی‌افتاد. پس این تغییرات حداقل به لحاظ روانی تأثیر می‌گذارد.
کرباسچی ابراز کرد: البته تحولات جهانی بر همه کشورها نه فقط ایران اثرگذار است و این تأثیرگذاری به واسطه گسترش ارتباطات بیشتر شده است. قطعاً ناکارآمدی‌ها و کوتاهی‌های مسئولان در کنار تأثیرات خارجی عوامل اصلی وضعیت فعلی هستند و نمی‌توان فقط یک عامل را مؤثر دانست.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران اظهار کرد: مشکلات اصلی امروز کشور مربوط به ناکارآمدی مدیران، مشکلات ساختاری و مزاحمت‌های بیرونی است و طی این چهل سال هم فراز و فرودهای زیادی داشتیم. زمانی بوش پسر با محور شرارت خواندن ایران مشکلاتی برای کشور ایجاد کرد و زمانی هم در دوران اوباما نامه‌نگاری و مذاکره انجام گرفت که به برجام و شرایط بهتر منتهی شد.
وی یادآور شد: از طرفی اقدامات دوره ترامپ تنها بر ایران تأثیر منفی نگذاشته بلکه کل جهان را تحت‌‌الشعاع قرار داده که نمونه آن خروج آمریکا از بسیاری قراردادهای بین‌المللی است و مقاومت مردم نیز در مقابل اثرات منفی فشارهای آمریکا بوده است. لذا اینکه بگوییم فشارها تأثیری نداشته و قدرت گرفتن افراد مختلف تفاوتی را به وجود نمی‌آورد، گزاره قابل قبولی نیست.

منبع خبر: