پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانیم.

 

چگونه آب بندی خودرو صفر کیلومتر را انجام دهیم؟

بدون تردید یکی از ابتدایی‌ترین و مهمترین اقدامات پس از خرید خودرو صفر، آب‌بندی آن است که باید به صورت صحیح و اصولی انجام شود. آب‌بندی ماشین صفر در واقع به مدت زمان آماده شدن موتور و قطعات خودروهای صفر کیلومتر برای استفاده طولانی مدت گفته می‌شود که بر اساس تجربیات مختلفی که افراد به مرور زمان کسب کرده‌اند، صورت می‌پذیرد. این نکته را در نظر بگیرید که نحوه آب‌بندی ماشین به نوع و مدل آن وابسته است؛ از این‌رو اگر به تازگی خودرو صفر خریده‌اید، توصیه می‌کنیم با نحوه آب‌بندی اصولی آن آشنا شوید تا سلامت موتور و کاهش هزینه‌ها را در آینده تضمین کنید.  

در این مقاله از توربومگ تلاش خواهیم کرد تا نکات مهم آب بندی خودروهای صفر کیلومتر را بیان کنیم تا با خیال راحت و آسوده به رانندگی با ماشین صفر بپردازید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آب بندی خودرو چیست؟

افرادی که خودرو نو خریداری می‌کنند، باید دوران طلایی آب‌بندی ماشین را سپری کنند تا ظاهر و صدای موتور خودرو در آینده دلنشین شود. همانطور که گفته شد، نحوه آب‌بندی ماشین با توجه به نوع و مدل خودرو متفاوت است اما تجربه افراد در آب‌بندی ماشین نقش مهمی دارد؛ زیرا برخی بر این باور هستند که باید با خودرو مدارا کرد و با ملایمت رانندگی کرد یا برخی معتقدند باید پرشتاب رانندگی کرد تا خودرو اصطلاحا جسور شود! در حال حاضر آب‌بندی ماشین بر اساس تجربیات شخصی انجام خواهد شد البته امروزه تکنولوژی ساخت خودروها تا حدی تکامل یافته است که دیگر به مراقبت زیاد برای خودروها به روش‌های سنتی نیازی نیست.

به‌طور کلی بهتر است پس از خرید خودرو صفر کیلومتر، مدتی قطعات مختلف با فشار کم کار کنند تا در نهایت به کارکردی مطلوب برسند و طول عمر مفید قطعات افزایش یابد؛ بنابراین آب‌بندی صحیح ماشین نو یکی از مهمترین مراحل به‌حساب می‌آید.

نحوه آب بندی خودرو صفر چگونه است؟

آب‌بندی اتومبیل صفر کیلومتر از جمله مهمترین توصیه‌هایی است که به خریداران خودرو نو می‌شود؛ زیرا آب‌بندی سبب افزایش عمر مفید موتور و قطعات مختلف خودرو، افزایش کارایی و حفظ زیبایی ظاهری خواهد شد. حال بسیاری از خریداران ماشین صفر کیلومتر این سوال را در ذهن دارند که نحوه آب بندی خودرو صفر کیلومتر چگونه است؟ در پاسخ به این سوال، می‌توان به توصیه‌های زیر اشاره کرد:

آب‌بندی موتور خودرو

– در دوره آب‌بندی ماشین صفر کیلومتر، موتور خودرو باید سرعت‌های مختلفی را تجربه کند؛ از این‌رو بهتر است از قابلیت کروز کنترل در این دوره استفاده نشود.

– در این دوره از طی مسیرهای کوتاه اجتناب کنید؛ زیرا موتور خودرو باید به دمای مناسب برسد و مدتی در این دما کار کند که با سفرهای کوتاه این امر محقق نخواهد شود.

– در دوره آب‌بندی از یدک خودرو یا وسیله دیگر اجتناب کرده و تعداد سرنشینان را در مسیرهای طولانی یا سربالایی کمتر کنید؛ زیرا در چنین شرایطی موتور خودرو باید وزن بیشتری از وزن خودرو را تحمل کند و به شدت تحت فشار قرار می‌گیرد.

–  هنگام رانندگی از دنده متناسب با سرعت خودرو استفاده کنید و تعویض دنده‌ها را در دورهای پایین و قبل از رسیدن نشانگر دور موتور به محدوده قرمز صفحه کیلومتر انجام دهید.

قطعات متحرک موتور

در دوره آب بندی خودرو، فشار بیش از حد به موتور سبب تغییر شکل یا ترک خوردن قطعاتی چون بلبرینگ و میل‌لنگ‌ها می‌شود؛ از این‌رو در دوره آب‌بندی از یدک‌کشی وسایل سنگین (حداقل تا ۱۰۰۰ کیلومتر اول)، تست سرعت با دور موتور بالا (منطقه قرمز رنگ کیلومتر)، فشار بیش از حد به موتور در سربالایی و مسافت‌های طولانی اجتناب کنید.

روغن موتور

اگر سلامت موتور خودرو برایتان اهمیت دارد، توصیه می‌شود بعد از حدود ۱۰۰ کیلومتر کارکرد اولیه خودرو صفر کیلومتر و در مرحله بعدی پس از طی حدود ۱۰۰۰ کیلومتر روغن موتور را تعویض کنید؛ زیرا به دلیل ساییده شدن قطعات متحرک موتور، براده‌های ریز فلزات وارد روغن شده و توسط پمپ روغن به‌طور پیوسته به داخل موتور گردش دارد که به‌مرور زمان به نوعی لجن تبدیل شده که می‌تواند در بخش‌های مختلف موتور رسوب کرده و مشکلاتی را در آینده برای موتور خودرو و رانندگان به‌وجود آورد.

خودروهایی که به‌طور پیش فرض در کارخانه از روغن موتور سنتتیک پر می‌شوند و مراحل براده‌گیری قبل از ریختن روغن انجام می‌شود و از طرف کارخانه اعلام شده تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر اول به تعویض روغن نیازی نیست، بهتر است برای امنیت بیشتر قبل از ۱۰۰۰ کیلومتر به تعویض روغن اقدام کرد.

اگر به دنبال کاهش هزینه‌ها هستید، می‌توانید از روغن موتورهای مینرال به جای سنتتیک استفاده کنید اما اگر در مناطق با آب و هوای بسیار گرم زندگی می‌کنید، توصیه می‌کنیم از روغن موتورهای سنتتیک استفاده کنید؛ زیرا فرآیند روانکاری را بهتر از روغن‌های مینرال انجام می‌دهند اما این روغن‌ها هم در برابر آلودگی هوا، ذرات حاصل از سایش قطعات موتور، آب و اسید مصونیت نداشته و باید به موقع تعویض شوند.

آب بندی روغن موتور

سیستم ترمز خودرو

به‌طور کلی سیستم ترمز خودرو صفر کیلومتر مانند لنت ‌ها و دیسک‌ها به آب‌بندی خاصی نیاز ندارند؛ زیرا بر روی سطوح آن‌ها لایه محافظ نازکی قرار دارد که به‌مرور زمان از بین رفته و حالت مطلوبی به خود می‌گیرند اما با این حال توصیه می‌شود تا ۱۰۰۰ کیلومتر ابتدایی از ترمزهای ناگهانی در سرعت‌های بالا خودداری شود.

ظاهر خودرو

امروزه کارخانه‌های تولید خودرو از کاتالیزورها و موادی برای رنگ‌آمیزی استفاده می‌کنند که بلافاصله پس از خروج از خط تولید، رنگ خودرو به‌طور کامل تثبیت می‌شود؛ از این‌رو استفاده از یک لایه واکس مناسب بر روی رنگ خودرو و داشبورد، می‌تواند از آسیب‌های ناشی از نور خورشید و آلودگی‌های محیطی جلوگیری کند و به خودرو جلوه زیباتری ببخشد.

 

نحوه آب بندی خودرو اتومات

از مهمترین موارد در آب‌بندی ماشین‌های اتومات، توجه به مایعات خودرو و دور موتور است. در چنین خودروهایی باید چک کردن و تعویض روغن موتور و آب رادیاتور را مطابق دفترچه راهنمای خودرو انجام داد و از تعمیرکار حرفه‌ای و متخصص کمک گرفت. روغن هیدرولیک و روغن ترمز دیگر مایعات خودرو هستند که باید با مراجعه به نمایندگی مربوطه تعویض شوند. همچنین تعویض روغن موتور باید قبل از رسیدن به ۱۰۰۰ کیلومتر انجام شده و از فیلتر روغن مناسب برای افزایش کارایی خودرو استفاده شود.

به‌طور کلی برای آب بندی خودرو اتومات خارجی توصیه می‌شود تا در کیلومترهای ۸۰ و ۵۰۰ و ۲۰۰۰ به تعویض روغن اقدام کرد تا براده‌برداری داخل موتور به‌خوبی صورت پذیرد و از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری شود.

کیلومتر نهایی

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا نحوه صحیح آب بندی خودروهای صفر کیلومتر و اهمیت این موضوع را بیان کنیم تا خریداران خودرو نو با آگاهی کامل به آب بندی خودرو اقدام کرده و به افزایش کارایی و طول عمر قطعات ماشین کمک کنند.

منبع خبر: