پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

کراس ‌اوور جدید خودرو سازان بم به زودی می ‌آید

 

«لیفان X70»؛ جسور، مجهز و پر قدرت

لیفان X70 در مقایسه با دیگر خودروهای چینی هم‌رده، تاحدودی کامل‌تر و پیشرفته‌تر است. سیستم مدیریت پایداری ESP در بسیاری از مدل‌های وارداتی وجود نداشت. همچنین استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید (Keyless)، صندلی برقی راننده و گرم‌کن داخلی برای صندلی‌های جلو، امکانات جالب‌توجه در کراس‌اوور لیفان هستند.  

با گذشت سه‌سال از شروع دور جدید تحریم‌ها و کاهش تنوع خودروهای خارجی در بازار ایران، لیفان X70 به سبد محصولات خودروسازان بم اضافه خواهد شد. نوسانات نرخ دلار؛ خرید خودروهای اروپایی، ژاپنی و حتی کره‌ای را برای اکثر مردم کشور به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل کرده است. 

عجیب‌تر آن‌که از یک‌سو با وجود مالیات و عوارض سنگین،  قیمت مدل‌های خارجی به ۲ تا 2.5 برابر ارزش واقعی می‌رسد و ازسوی‌دیگر طی سه‌سال گذشته واردات انواع وسایل نقلیه نیز ممنوع بوده است. با این شرایط، کراس‌اوورهای صفرکیلومتر اندکی با قیمت کمتر از یک‌میلیارد تومان در بازار حضور دارند که البته عمدتا محصولات چینی مونتاژ ایران هستند.

حدود یک‌دهه از واردات و مونتاژ خودروهای رقیب در این کلاس در بازار ایران می‌گذرد و این بخش از بازارهمچنان پرتقاضا است. 

لیفان X70 احتمالا با توان و قدرت مناسب و امکانات زیاد، می‌تواند رقیب سرسختی برای سایر خودروهای موجود در این کلاس باشد.

طراحی ظاهری

لیفان X70، شباهت فنی و ظاهری زیادی با ام‌وی‌ام X33 دارد. از نظر ابعاد، لیفان X70 با طول ۴,۳۹۰ میلی‌متر، عرض ۱,۸۲۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۷۱۵ میلی‌متر، تفاوت چندانی با رقیب با سابقه خود یعنی ام‌وی‌ام X33 ندارد. لیفان X70 در نمای روبه‌رو، بسیار زیباتر از مدل قبلی این برند یعنی لیفان X60 به‌نظر می‌رسد که البته فراتر از یک کراس‌اوور اقتصادی ساخت چین نیست. 

چراغ اسپرت با کشیدگی به‌سمت گلگیر، جلوپنجره ساده همراه خطوط براق کروم، مه‌شکن‌های دایره‌ای در طرفین سپر و چند خط حجم‌دهنده روی درپوش موتور و زیر چراغ‌ها، ترکیبی عامه‌پسند برای لیفان X70 فراهم می‌کنند. 

ادوات سیاه‌رنگ پلاستیکی در سپر، رکاب و گلگیرهای این خودرو، کمتر از  خودروهای رقیب هستند و از این نظر، کمی لوکس‌تر به نظر می‌آید. در لیفان X70 ، از رینگ‌های اسپرت پنج‌پر با اتصالات دوگانه استفاده شده است که بسیار زیبا و چشمگیر به‌نظر می‌رسند. 

بین دستگیره‌های ورودی به کابین، برجستگی خط بدنه نیز دیده می‌شود که موازی با حجم‌دهی مشابه در نزدیکی چراغ عقب بوده؛ در نمای پشت، سپر عقب برخلاف سپر جلو، تمام پلاستیک است.

حفره‌های چهارگوش طرفین سپر لیفان X70 هم، کاربرد خاصی از نظر فنی ندارند؛ زیرا یک لوله اگزوز رهاشده در سمت چپ و زیر اتاق، تنها خروجی پیشرانه این خودرو خواهد بود.

لیفان X70 برخلاف همکلاسان دارای چرخ زاپاس نصب‌شده زیر بدنه است که البته هنگام نیاز به استفاده با مشکلاتی همراه خواهد بود اما زیبایی نمای پشت را بیشتر می‌کند و امکان بازگشایی درپوش صندوق به سمت بالا را فراهم می‌کند. شاید مهم‌ترین نکته منفی در طراحی این کراس‌اوور چینی با وجود چراغ‌های اسپرت و عامه‌پسند، حالت صاف و بی‌روح در صندوق عقب باشد.

طراحی داخل کابین

حالت ساده و کم‌هیجان لیفان X70 در فضای کابین، تشدید می‌شود. حالت دورنگ با خاکستری و نقره‌ای، همراه نمایشگر لمسی ۹اینچ و کلیدهای کم‌تعداد در وسط، شباهت‌هایی به خودروهای مدرن و سبک طراحی مینیمال دارد اما در مجموع راضی‌کننده نیست و محصولی ارزان‌ را تداعی می‌کند.

براساس تصاویر موجود، پوشش چرم مصنوعی دور فرمان وجود دارد و برای استراحتگاه بازو داخل درهای ورودی و محل کلیدهای بالابر شیشه نیز، پوشش نرم و چرمی استفاده شده است.

بسیاری از رقبا دارای دستگیره‌های بزرگ‌تر و طراحی بهتر برای این قسمت هستند. از نکات مثبت در فضای داخلی X70 می‌توان به نمایشگر تمام‌رنگی در پنل پشت فرمان، استارت دکمه‌ای و صندلی‌های اسپرت اشاره کرد. نوع کلیدهای روی فرمان برای استفاده از کروزکنترل و ارتباط تلفنی هم، فراتر از محصولات هم‌رده شباهت زیادی به خودروهای مدرن بازار جهانی دارد.

مشخصات فنی

پیشرانه لیفان X70 دارای پیشرانه دولیتری تنفس طبیعی، همراه جعبه‌دنده CVT است. این موتور، ۱۴۰اسب‌بخار قدرت و ۱۸۰نیوتون‌متر گشتاور دارد.

هنوز اطلاعات دقیقی از عملکرد سرعت‌گیری لیفان X70 منتشر نشده است اما باتوجه‌ به وزن خالص ۱۴۶۰کیلوگرم، می‌توان انتظار داشت حدود ۱۵‌ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و با میانگین مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، نهایت سرعت ۱۷۵ کیلومتربرساعت داشته باشد. این محصول مشابه دیگر کراس‌اوورهای چینی بازار ایران، دیفرانسیل جلو خواهد بود.

امکانات رفاهی و ایمنی

لیفان X70 در مقایسه با دیگر خودروهای چینی هم‌رده، تاحدودی کامل‌تر و پیشرفته‌تر است. سیستم مدیریت پایداری ESP در بسیاری از مدل‌های وارداتی  وجود نداشت. همچنین استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید (Keyless)، صندلی برقی راننده و گرم‌کن داخلی برای صندلی‌های جلو، امکانات جالب‌توجه در کراس‌اوور لیفان هستند. 

مهم‌ترین آپشن‌های X70 عبارتند از فرمان هیدرولیک، سیستم ترمزهای ESP/ABS/EBD/BOS، استاندارد آلایندگی یورو۵، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، کروزکنترل، تهویه خودکار، سانروف، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی برقی راننده ۶حالته، گرم‌کن صندلی‌های جلو، استارت دکمه‌ای، کامپیوتر سفری، چراغ‌های روز LED، نمایشگر ۹اینچی اندروید، حسگر باد لاستیک، آینه الکتروکرومیک، دوربین عقب، حسگر پارک جلو و عقب از دیگر امکانات موجود در لیفان X70 است.

قیمت نهایی

براساس اعلام رسمی شرکت خودروسازان بم در مهرماه سال 99 و اولین قیمت‌های اعلام‌شده قرار بود خودرو لیفان X70 با قیمت نهایی ۵۸۰‌میلیون‌تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.

درحال‌حاضر این کمپانی قیمت یا شرایط فروش مشخصی را برای این خودرو اعلام نکرده است. همان‌طور که در سایت رسمی شرکت خودروسازان بم اعلام شده، قرار است به‌زودی شرایط فروش خودرو لیفان ایکس70 اعلام شود.

همچنین این شرکت در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرده است باتوجه به اخبار منتشرشده در برخی سایت‌ها و فضای مجازی، مبنی‌بر آغاز فرایند فروش خودرو لیفان X70 توسط این شرکت، به اطلاع می‌رساند که فروش این محصول در آینده نزدیک با اطلاع‌رسانی رسمی در وب‌سایت رسمی شرکت خودروسازان بم صورت خواهد گرفت. 

منبع خبر: