پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

هیوندای به خواسته بزرگ خود رسید

 

هیوندای کمپانی رباتیک بوستون داینامیکس را خرید!

شرکت خودروسازی هیوندای کره جنوبی باستن داینمیکس، یکی از پیشرفته ترین کمپانی های ربات سازی آمریکایی را با پرداخت مبلغ حدود ۱ تریلیون وون (۹۲۱ میلیون دلار) از از گروه سافت بانک خریداری کرده است.گفته شده هیوندای موتور نیمی از این مبلغ را پرداخت خواهد کرد درحالی‌که شرکت‌های تابعه آن از جمله هیوندای موبیس باقی مبلغ را تأمین خواهند کرد.  

 

بوستون داینامیکس در سال ۱۹۹۲ و توسط مارک رایبرت تأسیس شد. این کمپانی اساساً در زمینه تحقیقات و رباتیک برای ارتش آمریکا و DARPA فعالیت می‌کند اما اوایل امسال شروع به فروش سگ رباتیک چهارپا با نام اسپات کرد. این سگ رباتیک ۷۵ هزار دلار قیمت دارد.

بوستون داینامیکس در اوایل دهه جاری میلادی و زمانی که گوگل آن را در سال ۲۰۱۳ خریداری کرد مشهورتر شد اما گروه سافت بانک در سال ۲۰۱۷ آن را از گوگل خریداری نمود. نه گوگل و نه سافت بانک مبلغ این نقل‌وانتقال را اعلام نکرده‌اند.

خرید بوستون داینامیکس توسط هیوندای در اثنای سرمایه‌گذاری سنگین کره‌ای‌ها روی دنیای رباتیک انجام شده است. در واقع هیوندای به سرمایه‌گذاری حداکثر ۱.۴ میلیارد دلاری روی ربات‌ها تا سال ۲۰۲۵ متعهد بوده و قبلاً سرمایه لازم را به استارت آپ هایی همچون ۴۲dot و Realtime Robotics تزریق کرده است. همه این اقدامات بخشی از برنامه‌های هیوندای برای تثبیت خود به عنوان یک تأمین کننده حمل‌ونقل پیشرو می‌باشند.

هیوندای در ماه اکتبر اعلام کرد استودیوی جدیدی را تأسیس می‌کند که کار آن ساخت محصولات آینده نگرانه با پاهای رباتیک خواهد بود. اولین پروژه این شرکت کانسپت هیوندای Elevate بوده که اولین بار در نمایشگاه CES 2019 به نمایش گذاشته شد.


هیوندای می گوید می خواهد از دستاوردهای باستن داینمیکس در بهبود خودران ها (خودروهای بدون نیاز به راننده) بهره مند شود. خودران ها باید بتوانند محیط اطراف را بهتر بررسی کنند تا از تصادف و حادثه جلوگیری به عمل آید، این توانایی را می توانند با کمک ربات های باستن داینمیکس بهبود دهند. دو حیطه دیگری که هیوندایی به آن نیاز دارد و خودش دستی بر آتش دارد، ساخت قطعات ربات و همچنین برنامه های پیچیده لجستیک هوشمند است.

البته نگاه هیوندایی به موضوع مهمتری است، باستن داینمیکس تسهیلات و امکاناتی در شهر باستن آمریکا و در سیلیکان ولی (مهد فناوری های روز در دنیا) دارد. با در اختیار گرفتن اکثریت سهام این شرکت، راه برای نفوذ و دسترسی هیوندای به استعدادهای تراز اول دنیا و به کارگیری کارکنان و شرکای آینده در عرصه فناوری برای هیوندایی هموار میشود.

 

هیوندای



رابرت پلیتر Robert Playter مدیر عامل باستن داینمیکس هم می گوید: بخش تجاری شرکت با سرعت خیلی زیادی رو به رشد است،‌ مخصوصاً این رشد از زمانی آغاز شد که اولین ربات به بازار عرضه شد و این ربات می تواند حرکات پیچیده در محیط های پرخطر برای انسان را به طور خودکار و تکراری انجام دهد. ما در باستن داینمیکس دیدگاه مشترکی در عرصه حمل و نقل نوین با هیوندایی داریم و با همکاری یکدیگر برنامه ریزی کرده ایم که توانایی بشر در عرصه اتوماسیون در بالاترین سطح ممکن گسترش دهیم و سخت ترین چالش های دنیا در زمینه رباتیک را برای مشتریان حل کنیم.

هیوندایی در هنگام اعلام خبر خرید باستن داینمیکس گفت که در نهایت قصد دارد ربات های انسان نما بسازد. یکی از کاربردهای این ربات های انسان نما مراقبت از بیماران در بیمارستان ها است.

منبع خبر: