پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

رشدی فرخنده اما تدریجی.

 

تحلیل کارشناسان از وضعیت بازار خودرو در سال ۲۰۲۱

اروپا در سال ۲۰۲۱ با پیش‌بینی رشد ۱۰.۸ درصدی بهترین عملکرد را خواهد داشت. این در تضاد با آمریکای شمالی قرار دارد که برخلاف اروپا پیش‌بینی می‌شود با رشد تنها ۵.۹ درصدی در سال ۲۰۲۱ بدترین عملکرد را در بازار جهانی داشته باشد  

 سال پیش در چنین روزهایی کارشناسان خودروسازی پیش‌بینی می‌کردند که بازار جهانی خودرو در سال ۲۰۲۰ به روند رو به کاهشی که از سال ۲۰۱۷ آغاز کرده خاتمه خواهد داد، اما حالا جهان در نقطه‌ای کاملا متفاوت ایستاده است. فروش جهانی خودروهای سواری و شاسی‌بلند از رقم ۹۴.۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۷ همواره هر سال شاهد کاهشی تدریجی بود اما ۲۰۲۰ شیوع ناگهانی ویروس کرونا باعث شد که با یک سقوط حدودا ۱۶ درصدی فروش کلی خودرو در بازار جهانی به ۷۶.۵ میلیون دستگاه برسد.

از نظر درصدی عملکرد بازار اروپا حتا بدتر از این‌ها بود. بعد از رکود تقریبی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ که فروش خودرو در اروپای غربی حدود ۱۸.۱ میلیون بود، در سال گذشته میلادی این بازار با ۲۴.۲ درصد افت توانست شاهد فروش ۱۳.۷ میلیون دستگاه خودرو باشد. در نتیجه در حال حاضر هرگونه پیش‌بینی فروش برای بازار خودرو در سال ۲۰۲۱ غیرقابل اطمینان به نظر می‌رسد.

رشد تدریجی

هرچند این مساله باعث نشده که کارشناسان بازار خودرو تمام تلاش خود را برای پیش‌بینی هر چه بهتر وضعیت فروش در سال جدید میلادی نکنند. از جمله می‌توان به کارشناسان یکی از مهمترین موسسات تحلیل بازار خودرو یعنی IHS مارکیت اشاره کرد که اعلام کرده علیرغم محدودیت‌های اعمال شده فعلی در اروپا و آمریکا و همچنین آغاز تزریق واکسن در برخی از کشورها، همچنان مدتی باقی مانده تا روند کاهشی شیوع کرونا بتواند بر بازار تاثیر بگذارد.

براساس پیش‌بینی‌های این موسسه در سال جاری میلادی بازار جهانی خودرو با افزایش ۹ درصدی نسبت به سال قبل خواهد توانست به رقم فروش ۸۳.۴ میلیونی دست پیدا کند. به گفته کارشناسان IHS مارکیت سال ۲۰۲۲ بازار خودرو با ۵ درصد رشد دیگر به رقم ۸۶.۹ میلیون و در سال ۲۰۲۳ با ۴ درصد رشد دیگر به فروش ۸۹.۷ میلیون دستگاه خودرو خواغهد رسید.

براساس پیش‌بینی‌های این موسسه بازار خودرو در اروپای غربی و مرکزی با ۱۱.۱ درصد رشد در سال جاری به ۱۵.۲۵ میلیون دستگاه می‌رسد و این رقم تا سال ۲۰۲۳ به ۱۶.۵۸ میلیون دستگاه خواهد رسید.

عملکرد خوب بازار اروپا

موسسه فیچ سولوشنز هم با این نرخ تدریجی رشد موافق است و علاوه بر پیش‌بینی رشد ۹ درصدی و رسیدن بازار جهانی خودرو به فروش کلی ۸۳.۷ میلیون دستگاه، چنین برآورد کرده که اروپا در میان تمامی بازارها از بهترین عملکرد برخوردار باشد. در گزارشی که اخیرا فیچ سولوشنز منتشر کرده چنین آمده: «اروپا در سال ۲۰۲۱ با پیش‌بینی رشد ۱۰.۸ درصدی بهترین عملکرد را خواهد داشت.

این انعکاس‌دهنده این حقیقت است که اروپا نه تنها از افت ۱۸ درصدی سال ۲۰۲۰ بلکه از ضعفی که با رشد ۰.۴ درصدی در سال ۲۰۱۹ از خود نشان داده بود، فاصله گرفته است. بخش عمده‌ای از این بهبود را می‌توان مرهون همکاری و تلاش مشترک کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور کاهش آثار سو پاندمی از طریق اقداماتی همچون کمک‌های مالی اتحادیه اروپا و پیمان سبز این اتحادیه دانست. این در تضاد با آمریکای شمالی قرار دارد که برخلاف اروپا پیش‌بینی می‌شود با رشد تنها ۵.۹ درصدی در سال ۲۰۲۱ بدترین عملکرد را در بازار جهانی داشته باشد».

عدم اطمینان

این در حالی است که تحلیل‌گران شرکت گلوبال دیتا چندان از وضعیت بازار مطمئن نیستند و هشدار می‌دهند که ممکن است باری دیگر اروپا با بالا رفتن میزان ابتلا به ویروس کرونا دچار مشکلاتی شود و محدودیت‌هایی گیریبانگیر مردم این منطقه شود که روی بازار تاثیر بگذارد.

«برای سال ۲۰۲۱ ما انتظار رشدی ۱۵ درصدی و رسیدن به رقم ۸۵.۵ میلیونی را در بازار خودروهای سبک داریم. هرچند انتظار نداریم که تا پیش از سال ۲۰۲۳ به دلیل بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا بتوانیم به سطح فروش دوران پیش از کرونا دست پیدا کنیم. اگر واکسن‌ها بتواند وضعیت کرونا را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ برعکس کنند، می‌توانیم انتظار رشد بهتری را برای سال جاری داشته باشیم».

چناهنکه قابل مشاهده است پیش‌بینی‌ها از بهبود تدریجی وضعیت بازار خبر می‌دهند و باید امیدوار باشیم با سریع‌تر شدن روند واکسیناسیون در سطح جهانی هرچه سریع‌تر وضعیت بازار خودرو هم بتواند به دوران قبل برسد.

منبع خبر: