پنجشنبه, 30 فروردین 1403
منو اصلی

 

فیات برمی‌گردد.

 

نمونه‌های اولیه و آزمایشی خودرو فیات 500x وارد ایران شد

پس از چند سال اوضاع نابسامان صنعت خودرو، قطعا این روزها خبر احتمال ورود برخی برندهای معتبر اروپایی به کشورمان را شنیده‌اید. اما اکثر این اخبار، در حد احتمال بوده و هنوز به مراحل نیمه نیز نرسیده است. اما در این بین، برندی اروپایی نیز وجود دارد که حتی اولین نمونه‌های خودروهایش را به ایران ارسال کرده است. گویا شرکت فیات ایتالیا دوباره به بازار کشورمان بازخواهد گشت. البته این بازگشت منوط به آغاز شدن واردات خودرو نبوده و فیات قصد دارد تا در ایران خط تولید خود را افتتاح کند.  

به نظر میرسد اولین محصول فیات در آینده نزدیک برای بازار ایران، کراس اوور 500x باشد که حتی اولین نمونه‌های این خودرو برای انجام آزمایش‌های فنی و تطبیقی، وارد کشور شده‌اند. البته احتمال دارد بزودی نمونه‌های آزمایشی این خودرو در خیابان‌های کشور قابل مشاهده باشد.

هنوز مشخص نیست که چگونه شرکت فیات، توانسته تا شریک آمریکایی خود، یعنی کرایسلر را برای وارد شدن به بازار ایران قانع کند. زیرا در سال‌های گذشته حتی برندهای چینی که مشارکت کوچکی با برندهای آمریکایی داشتند، از بازار ایران خارج شدند. البته این احتمال خنده‌دار نیز وجود دارد که اگر فیات بخواهد تا بزودی وارد ایران شود، مانند برخی چینی‌ها، با تغییر لوگو و برند وارد ایران شوند. اما همچنان چیزی معلوم نیست…

اما جدا از این مسائل، بهتر است بدانید که در حدود سال‌های 95 و 96، قرار بود تا شرکت ایران خودرو نماینده فیات ایتالیا در ایران شود و حتی نسخه‌هایی از برخی خودروهای فیات نیز وارد ایران شده بودند. اما بنا به دلایلی فرآیند ورود فیات به ایران دیر انجام شد و گویا این برند از همکاری با ایران خودرو، خودداری کرد. ولی سال 98 بود که یک شرکت خودروساز خصوصی که در کشورمان فعالیت می‌کند، ادعا کرد که توانسته تا نمایندگی رسمی فیات را بگیرد. این خودروساز خصوصی که پارسیان موتور نام دارد، حتی توانسته تا چندین نسخه از ون دوکاتو فیات را در سال گذشته در ایران مونتاژ کند. البته گویا تیراژ تولید بسیار کمی داشته است.

اما احتمال مونتاژ فیات توسط شرکت پارسیان موتور آنجایی قوت می‌گیرد که این شرکت، به تازگی چندین نمایندگی را در شهرستان‌ها افتتاح کرده و سایت رسمی خود را نیز بروزرسانی کرده است. با ورود به سایت این شرکت، مشاهده کردیم که حتی باتوجه به اینکه مشخص نیست تا این شرکت بتواند خودرویی از فیات را تولید کند، میبینیم که اقدام به معرفی محصولاتی چون فیات 500، 500x، تیپو، اسپایدر 124 و… کرده است. باتوجه به خاص بودن سلیقه ایرانیان، گویا احتمال مونتاژ دو خودرو 500x و تیپو بالاتر از سایر محصولات است. البته هنوز خبری از ورود تیپو نیست و فقط شاهد وارد شدن نسخه آزمایشی فیات 500x به گمرکات کشور هستیم.

باید صبر کرد و دید تا بالاخره این خودرو توسط کدام شرکت خودروسازی در ایران مونتاژ خواهد شد؛ زیرا در این بین شایعاتی نیز بر سر مونتاژکننده دیگر محصولات فیات، منتشر شده است.

معرفی کوتاه

فیات 500x، خودرویی با طراحی خاص و در عین حال برای بازار اروپا، محصولی اکونومی پلاس محسوب میشود. این خودرو که در سال 2019 مورد فیس لیفت قرار گرفت، با تغییراتی همراه شد.

یکی از تغییراتی که در ظاهر بیرونی خودرو انجام شده و محسوس‌تر بوده، دیلایت های LED جدید، چراغ‌های عقب LED و همچنین چراغ‌های جلوی تمام LED توسعه یافته با همکاری مگنتی مارلی است. طبق ادعای فیات، این چراغ‌ها ۲۰ درصد روشن‌تر از نمونه‌های زنون مدل پیش از فیس لیفت هستند.

فیات 500x، دارای یک موتور حدودا 1.4 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ است که به لطف گیربکس 9 سرعته اتوماتیک، توانایی تولید 170 اسب بخار، قدرت و 250 نیوتن متر، گشتاور را دارد. این قدرت موتور می‌تواند 500X را ظرف 8.6 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برساند. مصرف سوخت این نسخه در بزرگراه به 5.7 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد.

این خودرو همچنین استاندارد آلایندگی یورو 6 را کسب کرده و از سیستم محرکه خودرو به صورت AWD بهره مند است. سیستم AWD در مدل فول 500X قابل سفارش گذاری بوده که وجود این سیستم، برای یک خودرویی با این با ابعاد، عالی بنظر می‌رسد.

از امکانات مهم این خودرو، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • رادارهای تشخیص اجسام در نقاط کور، هشدار خروج از خطوط
  • سقف پانوراما
  • سنسور نور و باران
  • سامانه استارت/استاپ
  • کروزکنترل هوشمند (در نسخه فول)
  • 6 ایربگ ایمنی
  • سنسور هشدار موانع در قسمت عقب خودرو
  • سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • ترمز دستی برقی
  • سیستم کنترل خودرو در سربالایی
  • سامانه کنترل گشتاور خودرو
  • و…

درنهایت می‌توان گفت که فیات 500x، خودرویی دوست داشتنی بوده و بسیاری از امکانات پرزرق و برق چینی‌ها را ندارد. اما در مقابل، این خودرو از سامانه AWD، طراحی دوست داشتنی و کیفیت بادوام همراه است که اکثر چینی‌ها از داشتن این موارد، بی نصیب هستند.

 

 

منبع خبر: