جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون

 

نگاهی به جدیدترین فیس‌لیفت جک S3

پس از موفقیت نسبی کراس‌اوور کامپکت جک S5 در کشورمان، کرمان‌خودرو مدل کوچک‌تر S3 را هم به بازار عرضه کرد تا سهم خود از بازار کراس‌اوور پسند کشور را افزایش دهد؛ اما درحالی‌که همچنان نسخه اولیه S3 در ایران عرضه می‌شود، این خودرو در چین تاکنون دو فیس‌لیفت عمده را تجربه کرده است. S3 برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای 2013 با نام Heyue S30 معرفی شد اما مدت کوتاهی بعد در نمایشگاه خودروی پکن 2014 به Refine S3 تغییر نام داد.  

جک S3 در ابتدا در بازار چین با استقبال خوبی مواجه شد و در دوره اوج خود فروش آن حتی از 20 هزار دستگاه در ماه هم فراتر رفت؛ اما این دوران خوب خیلی دوام نیاورد و با عرضه رقبای جدیدی به بازار، سهم S3 از بازار کراس‌اوورهای کوچک چین به‌طور چشمگیری کاهش یافت. به همین دلیل، برای بهبود اوضاع S3 در بازار، به‌روزرسانی آن ضروری به نظر می‌رسید.

اولین فیس‌لیفت S3 در نمایشگاه خودروی چنگدو 2016 با چراغ‌های جلو و عقب جدید، جلوپنجره بازطراحی شده، چراغ‌های مه شکن مثلثی و سپرهای جدید معرفی شد. طی این فیس‌لیفت، داشبورد خودرو نیز کاملاً از نو طراحی شد و فرمی بسیار زیباتر و مدرن‌تر از نمونه‌ای که در ایران عرضه می‌شود به خود گرفت؛ اما این پایان جراحی‌های زیبایی S3 نبود زیرا جک در سال 2019 بار دیگر آن‌را به اتاق عمل برد تا با ایجاد تغییراتی، چهره کراس‌اوور کوچک خود را مدرن‌تر کند. این نسخه جدید در نمایشگاه خودروی گوانگژوی 2019 معرفی شد.

در فیس‌لیفت دوم اصل تغییرات در قسمت جلوی خودرو صورت گرفته و دماغه به‌طور کامل از نو طراحی شده است. مهم‌ترین تغییر در این قسمت، طراحی چراغ‌های کاملاً جدید دوقسمتی است که شامل دی‌لایت‌های باریک در بالا و چراغ‌های اصلی در پایین می‌شود. با این چراغ‌های جدید، چهره S3 تا حدودی به شورلت بلیزر شبیه شده است. بین این چراغ‌ها نیز جلوپنجره شش‌ضلعی جدیدی جای گرفته که ‌تریم کرومی در میانه آن کار شده است.

طی این فیس‌لیفت، تنها تغییری که در پروفیل جانبی S3 صورت گرفته مشکی‌رنگ شدن ستون‌های C است که طرح موسوم به سقف شناور را ایجاد کرده است. حجم تغییرات در قسمت عقب خودرو نیز اندک بوده و صرفاً به سپر جدید با محافظ نقره‌ای محدود می‌شود. در داخل خودرو هم طرح کلی داشبورد هیچ تغییری نکرده اما یک نمایشگر لمسی بزرگ‌تر مستطیلی در بالای داشبورد جایگزین نمونه هشت اینچی قبلی شده و غربیلک فرمان هم تغییر کرده و حالا نمای بهتر و اسپرتی به خود گرفته است.

برای بهبود ایمنی S3 در آن از صفحات فولادی با مقاومت بالا، جوش‌های لیزری و ساختار بدنه فولادی استفاده شده است. در بخش سیستم‌های ایمنی هم خودرو از ترمز ABS نسل 9 بوش، دستیار ترمز، سیستم کنترل پایداری ESP بوش، بیش از 10 سیستم ایمنی فعال و… سود می‌برد و دوربین پانورامای 360 درجه هم به آن‌ها اضافه شده است. ازجمله تجهیزات رفاهی این کراس‌اوور کوچک چینی هم می‌توان به چراغ‌های جلوی اتوماتیک، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم تصفیه هوای داخل و آینه‌های جانبی تاشو اتوماتیک اشاره کرد.

زیر کاپوت جک S3 همچنان همان پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار گرفته اما این موتور کمی بهبود پیدا کرده و حالا 114 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. برای انتقال نیروی این موتور به چرخ‌های جلو نیز یک گیربکس شش سرعته دستی به همراه یک نمونه CVT در نظر گرفته شده است. جک S3 هم‌اکنون در بازار چین با قیمتی از 67,900 یوآن معادل 10,500 دلار تا 87,900 یوآن معادل 13,600 دلار عرضه می‌شود.

منبع خبر: