شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

امیرحسن کاکایی در گفت و گو با «عصرخودرو» :

 

خودروسازان خصوصی با « ادغام بزرگ» موفق می‌شوند

هم اکنون ۲۸خودروساز خصوصی در ایران مشغول فعالیت هستند. امیرحسن کاکایی؛ استاد دانشگاه و کارشناس خودرو این آمار را از نظر ظرفیت اقتصادی غیر قابل تحمل خواند و افزود: کشوری مانند ما در شرایط کنونی در بهترین حالت ظرفیت ۲ تا ۳ خودروساز را دارد تا به راهکارهای روز کشورهای بزرگ جهان در حوزه خودرو نزدیک شویم. وی افزود : اگر اوج تلاشمان را برای پیشرفت در منطقه کنیم در نهایت به کشوری مانند کره جنوبی می رسیم که حداکثر ۲ خودروساز دارد در حالی که علاوه بر ۲۸ خودروساز خصوصی کشور، همین الآن ۳۰ پروانه بهره برداری دیگر نیز وجود دارد و بیش از این آمار تقاضا برای اخذ پروانه ثبت شده است. کاکایی ضمن اشاره به ابرادغام های سال های اخیر در جهان خودرو گفت : طی ۱۰ سال اخیر رقابت شدید بین خودروسازان موجب حرکت به سمت ابرادغام ها شده است و تعداد خودروسازان با پیوستن به این ادغام ها روز به روز در حال کاهش است.  

به عقیده کاکایی اگر بخش خصوصی صنعت خودرو ایران بتواند یک ادغام بزرگ را در قالب یک کنسرسیوم شکل دهد، نتایج قابل توجهی را در پی خواهد داشت. کاکایی در تشریح این موضوع گفت : ادغام به معنی از بین رفتن خودروسازان نیست چرا که برای مثال در گروه استلانتیس، پژو، سیتروئن، فیات و دیگر اعضا هر کدام هویت خودشان را دارند و همچنان خودروسازان سابق هستند منتهی با اهداف جدید و هم افزایی سعی در رقابت در بازار خودرو را دارن به گونه ای که طراحی و توسعه پلتفرم های مشترک در این گروه ها با اهداف جهانی صورت می گیرد.

کاکایی سه شرکت کرمان موتور، بهمن موتور و مدیران خودرو را بازیگران بزرگ در بین 28 خودروسازی خصوصی کشور عنوان کرد و افزود : این خودروسازان علاوه بر بزرگی، خطوط خاصی مانند خطوط رنگ دارند و گروه بهمن نیز اخیرا خط تولید پیشرانه خوبی را راه اندازی کرده است و با این حساب اگر یک خودروساز هم برود گیربکس سازی بیاورد، یکی دیگر اکسل و ... که هر کدام سرمایه گذاری سنگینی می خواهد، همکاری آن ها می تواند منجر به موفقیت شود. این کارشناس خودرو در ادامه با اشاره به قطب سوم خودروسازی در کشور گفت: اگر منظور از قطب سوم، شرکتی است که توسط دولت در کنار دو خودروساز بزرگ کشور راه اندازی شود این موضوع غلط است و برای ساخت قطب سوم باید برنامه ریزی راهبردی و مشارکت قوی ایجاد شود و با برندسازی قوی در کنار توانمندی های فنی، اقتصادی و مالی وجود داشته باشد اما بزرگترین مشکل آن است که در فرهنگ و قوانین تجارت ما مفهومی به نام ادغام وجود ندارد. وی افزود: ادغام سوژه ای مدرن و جدید در جهان است و قانون تجارت کشور ما بسیار قدیمی، ادغام مسائل مالی، حقوقی و ... دارد که در ایران تعریف نشده و هر چه سریعتر باید این موضوع در قانون تجارت شفاف‌سازی شود. صنعت خودرو جهان به سمت نهاد های جدید مثل تسلا و اوبر حرکت کرده که در حال تغییر قواعد کسب و کار در این صنعت هستند. کاکایی ضمن اشاره به این موضوع گفت : از همین الان پیشبینی می کنم که در ده سال آینده بیش از 20درصد خودروسازان ظرفیت مازادی خواهند داشت که به هر نحوی به دنبال عرضه آن به بازار کشورهایی مانند ایران خواهند بود. اگر خودروسازان خصوصی از امروز با طرح و برنامه در مسیر آینده قدم بر ندارند، آن زمان در نهایت یک سری شرکت وارد کننده خودرو و نمایندگی خواهیم داشت.
کاکایی ضمن انتقاد از امتیازات احتمالی برای دارندگان پروانه خودروسازی گفت: به شرکتی که صرفا یک خودرو وارد می کند یا برخی قطعات آن منفصله است و اینجا مونتاژ می شود نمی توان خودروساز گفت و باید دید آیا هدف برخی از خودروسازان خصوصی استفاده از امتیاز های ویژه مانند خرید مواد اولیه صنعت خودرو با قیمت پایینتر و فروش در بازار است یا خیر ؟ حجم بالای پروانه های صادر شده نشان دهنده این موضوع است که چنین مساله ای احتمالا واقعیت دارد.

منبع خبر: