جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

اخبار گوناگون

 

خودروی مدرن چینی Xpeng با رادارهای لیزری در نمایشگاه شانگهای

شرکت خودروسازی چینی Xpeng در نمایشگاه خودروی شانگهای 2021، یک خودروی کاملا جدید تمام الکتریکی با نام P5 رونمایی کرده است که در ظاهر خود بی شباهت به خودروی تسلا مدل 3 نیست، شباهتی که در نمای جانبی آن بیشتر به چشم می آید تا مطمئن شویم که در طراحی و توسعه P5 از خودروی تسلا مدل 3 الگوبرداری شده است.  

سدان جدید Xpeng با کد P5 معرفی شده است و در واقع یک نسخه کوچک تر از خودروی P7 به شمار می رود که هم اکنون در کشور چین فروخته می شود و این خودرو هم در ظاهر خود شباهت زیادی به خودروی تسلا مدل 3، بویژه در نمای جانبی دارد.

یکی از ویژگی های منحصربه فرد این خودرو که آن را از خودروهای الکتریکی چینی دیگر متمایز می کند، بهره مندی از سنسورهای نسل جدید لیدار است که به گفته شرکت سازنده قادر به تشخیص عابران پیاده، دوچرخه سواران و اسکوتر سواران، موانع ثابت و همچنین موانع کنار جاده در شب، تونل و یا هوای نامناسب خواهد بود که می تواند در افزایش ایمنی خودرو بسیار تاثیرگذار باشد.

Xpeng X5

لیدار همانند رادار عمل می کند، اما برخلاف رادار که از امواج رادیویی برای تشخیص موانع استفاده می کند، لیدار از پالس های نوری لیزری برای بررسی و اندازه گیری محیط فیزیکی اطراف استفاده خواهد کرد که دقت تشخیص و محاسبه را بسیار افزایش خواهد داد.

امروزه بسیاری از شرکت های خودروسازی در حال توسعه سیستم های خودران هستند و برای رسیدن به چنین هدفی ناچار به توسعه و استفاده از سنسورهای لیدار خواهند بود، هرچند تسلا و ایلان ماسک اعتقادی به این فناوری ندارد و آن را اتلاف سرمایه می داند و بجای آن در محصولات این شرکت شاهد بکارگیری دوربین ها، رادارها و سنسورهای دیگری هستیم.

یکی از کاربردهای این سنسور در محصول جدید Xpeng می تواند بکارگیری سیستم های کمک راننده باشد. پیش از این شرکت Xpeng با استفاده از سیستم کمک راننده P7 موفق شده بود که مسافتی بیش از 1800 مایل را در بزرگراه های کشور چین رانندگی کند. اکنون نسخه پیشرفته تر آن در خودروی جدید Xpeng مورد استفاده قرار گرفته است که باعث بهبود عملکرد این اتومبیل در محیط های شهری نیز خواهد شد.

Xpeng X5

مدیرعامل و رئیس شرکت خودروسازی Xpeng در بیانیه ای اعلام کرد که هر خودروی جدید این شرکت سطح جدیدی از فناوری های صنعت خودروسازی را دارد و خودروی جدید P5 پیشرفته ترین و بلند پروازانه ترین محصول این شرکت تا به امروز خواهد بود.

شرکت خودروسازی Xpeng در حال حاضر اطلاعاتی از مشخصات فنی این خودرو تا موقع نزدیک شدن به زمان عرضه در اواخر سال جاری ارائه نکرده است، اما نسخه بزرگ تر P7 سیستم محرک 430 اسب بخاری دارد که نیروی خود را از باتری های 80.9 کیلووات ساعتی تامین می کند.

Xpeng X5
منبع خبر: