پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

بهبود وضعیت خودروی ایران با همکاری بزرگان جهان

 

جولان خودرویی ها در بورس با رفع تحریم ها.

مشخص شدن شرایط سیاسی کشور می تواند وضعیت بخش های مختلف اقتصاد از جمله صنعت خودرو را بهبود بخشد. دستیابی به نتایج مثبت در مذاکرات وین و همکاری صنعت خودروی ایران با بزرگان جهان، استقبال از سهام شرکت های حاضر در این بخش را افزایش خواهد داد.  
بازار سرمایه در چند روز اخیر با نوساناتی همراه بود. از سویی دیگر تصمیمات اتخاذ شده در صنعت خودرو که گاها تصمیمات سیاسی بوده توانست سهامداران خودرویی و مشتریان این صنعت را نسبت به آینده نگران کند.
 
بازار خودرو در ماه های اخیر با رکود همراه بوده و پیش بینی می شود این وضعیت حداقل تا پایان خرداد و تا مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و همچنین نتیجه مذاکرات وین ادامه دار باشد.
 
صنعت خودرو در سال های اخیر به واسطه قیمت گذاری دستوری و حضور واسطه ها با تنش های بسیاری همراه بود و این موضوع توانست زیان انباشت آن را افزایش دهد.
 
حال با وجود چنین وضعیتی و همچنین مبهم بودن نتایج اتفاقات سیاسی، بازار خودرو نیز دست از حرکت کشیده است. اما باید دید تا چه اندازه می توان به وضعیت سهام خودروسازان در آینده خوش بین بود.
 
حامد مددی کارشناس بازار سرمایه درباره اینکه آیا می توان به آینده خوش بین بود، اظهار کرد: با مطرح شدن مسائل مالی بانکی و باتوجه به اینکه سیستم خودرویی کشور قدیمی و چند سالی است خودروها جدید وارد نشده، بدون شک گسترش مذاکرات و رفع تحریم ها در این بخش می توان اثر بخش بوده و به صنعت خودرو کمک کند.
 
وی ادامه داد: درواقع با رفع تحریم ها می توان شاهد مشارکت خودروسازهای معتبر دنیا با خودروسازان داخلی باشیم. این موضوع مهمترین اتفاق برای صنعت خودروی کشور خواهد بود  که می تواند به بهبود شرایط کمک کند.
 
مددی با اشاره به سهام شرکت های خودرویی، افزود: سهام شرکت هایی خودرویی افت نسبتا شدیدی را تجربه کرده اند، بر همین اساس این احتمال وجود دارد که در صورت دستیابی به نتایج مثبت در مذاکرات، صنعت خودروسازی در حوزه ارزش بازاری که در بورس برای سهام آنها در نظر گرفته می شود، تحول خوبی را شاهد باشد.
 
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اضافه کرد: در مجموع بر روی سهام های خودرویی در یک الی دو هفته اخیر معاملا ت پرحجمی صورت گرفت که در راس آنها ایران خودرو و سایپا قرار داشت. البته سایپا در حال حاضر به مجمع عمومی عادی رفته و نماد بسته است اما نماد ایران خودرو در حال حاضر خوب و در حجم های نسبتا بالایی معامله می شود.
 
مددی تاکید کرد: طبیعی است که نمی توان به سرعت انتظار رشد در بازار سهام این صنعت را داشت بلکه باید ابتدا حجم معاملات افزایش یافته و سپس شاهد رشد قیمتی باشیم.
 
منبع خبر: