جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

دورکاری استراتژی دیرین جهانی در شرکت‌های بین‌المللی

 

چالش‌ها و راهکارهای مدیریت دور کاری در دنیای امروز

دورکاری از سال‌های دور به عنوان نوعی از اشتغال در سازمان‌ها وجود داشته و با ورود فناوری اطلاعات به عرصه زندگی بشربه‌طور چشم‌گیری توسعه یافته است.  

دورکاری جدید که به طور عمده بر ابزارهای رایانه‌ای مبتنی است، از سـال ۱۹۷۰ شروع شده است. دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ صنعتی جهان که به دنبال افزایش بهره‌وری و افزایش ارتقا کیفیت زندگی کارکنان خود بودند، از این پدیده استقبال و منافع زیادی را نصیب خود و کارکنانشان کرده‌اند. این موضوع پس از شیوع ویروس کرونا در کشور ما نیز پررنگ‌تر شد و کارفرمایان و کارکنان درصدد یافتن راهکاری برای غلبه بر چالش‌های آن شدند.

پتانسیل دورکاری در کدام بخش‌ها بیشتر است؟

واضح است که امکان استفاده از دورکاری در مشاغل مختلف، متفاوت است. طبق تحقیقات انجام شده توسط شرکت مشاوره مدیریت مک کنزی اند کمپانی، پتانسیل دورکاری در چند بخش صنعت متمرکز شده است. برای مثال حوزه‌های مالی و بیمه که در آن سه چهارم زمان افراد صرف فعالیت‌هایی می‌شود که انجام آن‌ها از راه دور و بدون کاهش میزان بهره وری امکان‌پذیر است، از بالاترین پتانسیل دورکاری برخوردارند. در سوی دیگر اگرچه کشوری مانند هند، در سطح جهان به پیشرفته بودن صنایع و خدمات مالی پیشرو شناخته شده است، اما اکثریت قریب به اتفاق ۴۶۴ میلیون نیروی کار آن در مشاغلی مانند خدمات خرده فروشی و کشاورزی اشتغال دارد که نمی‌توان آن‌ها را از راه دور انجام داد.

تقویت زیرساخت‌های دیجیتال از ملزومات دورکاری

 در صنایع مختلفی که پتانسیل دورکاری وجود دارد نیز بزرگ‌ترین دغدغه‌ی سازمان‌ها برای ارتباط با مشتریان و کارمندان خود، موضوع امنیت و کیفیت برقراری ارتباط است. حالت مطلوب این است که دغدغه‌های زیرساختی در حوزه ارتباطات برطرف شود تا سازمان‌ها بتوانند با خاطری آسوده به حوزه تخصصی کسب‌وکارشان بپردازند و دغدغه‌ای در این باره نداشته باشند. راهکارهای ارتباطی‌ که منجر به افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های سازمان شود و بهره‌وری سازمان را بالاتر ببرد از خواسته‌های هر زمان پیشرو و موفق است.

دورکاری

قطعا تمامی سازمان‌ها با توجه به حوزه صنعت یا فعالیت‌شان و نیازمندی‌های ویژه برای توسعه، به راهکارهای سفارشی سازی شده و متناسب با کسب‌وکار خود نیازمندند. راهکاری که بهره‌وری کارکنان را افزایش دهد، فعالیت کارکنان سازمان از هر جایی را ممکن و پاسخ‌گویی به مشتریان سازمان را بدون وقفه یا خدشه امکان‌پذیر سازد. اکنون سازمان‌ها افزون بر نیازهای قبلی خود به مشاورانی احتیاج دارند که بهترین راه‌حل ممکن را پیشنهاد دهند و با یک ساز و کار منظم و پشتیبانی قابل اتکا در ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز، پاسخ‌گوی این نیازهای جدید باشند. به گونه‌ای که کسب و کار شما حتا برای لحظه‌ای دچار اختلال نشود.

سازمان‌ها باید بتوانند همواره منعطف و کارآمد فعالیت کنند؛ با تغییرات روز و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی هماهنگ شوند و پاسخی درخور برای شرایط در حال تغییر داشته باشند.  ما همواره کامپیوترها و تلفن‌های همراه‌مان را ارتقا می‌دهیم و سعی می‌کنیم با روند رو به رشد تکنولوژی همراه شویم، اما آیا این اتفاق در سازمان ما و خدماتی که در سازمان‌مان از آن بهره می‌بریم هم رخ می‌دهد؟ 

قطعا در دنیای رقابتی امروز، هیچ تماسی از سوی مشتری نباید از دست برود و ارتباط موثر با مشتریان نباید حتا برای لحظه‌ای قطع شود. اما سازمان‌ها مسئولیت مهم‌تری نیز در مقابل کارکنان و حفظ سلامت آنان دارند. باید شرایطی برای دورکاری پرسنل فراهم آید که به کمک آن هم به نگرانی‌های موجود در حوزه منابع انسانی پاسخ داده شود و هم بتوان کسب و کار را حتی در شرایط دورکاری بدون محدودیت توسعه داد.

 

منبع خبر: