پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

معرفی تکنولوژی انقلابی در زمینه شارژ خودروهای برقی

مدت زمان شارژ و میزان پیمایش دو پارامتر مهم در رابطه با خودروهای الکتریکی هستند و حالا تکنولوژی‌ای معرفی شده است که می تواند شارژ خودروهای برقی را برای همیشه متحول سازد.  

مشتریان خودروهای برقی همیشه در مورد چگونگی و مدت زمان شارژ خودروی خود حساس هستند و یکی از المان های مهم در خرید این نوع خودروها چگونگی شارژ آن هاست. اگر بخواهیم امتیازی برای خودروهای بنزینی نسبت به برقی قائل شویم، مدت زمان تأمین سوخت (یا برق) باعث می شود همچنان خودروهای بنزینی معقول تر به نظر برسند. در سال های اخیر، تکنولوژی های متعددی در مورد شارژ سریع ارائه شد که باعث شد قابلیت شارژ سریع در خودروهای برقی گزینه ای جذاب و رقابتی باشد، اما همچنان چالشی ترین موضوع در رابطه با برقی ها همچنان شارژ کردن آن هاست. اما محققان در دانشگاه Cornell تحقیقاتی را پیش می برند که در نتیجه آن، مشکل شارژ برای همیشه حل خواهد شد.

شارژ خودروهای برقی

تیم تحقیقاتی دانشگاه Cornell پروژه شارژ بدون سیم خودروها در حال حرکت را پیش می برد. شارژ بدون سیم را در گوشی های موبایل و حتا برخی خودروهای برقی دیده بودیم، اما این که فرآیند شارژ در زمان حرکت انجام شود موضوعی کاملاً جدید است. براساس این تکنولوژی دستگاه های شارژ بی سیم زیر جاده ها و بزرگراه ها نصب می شوند تا خودروهای برقی در هنگام حرکت شارژ شوند. اما شارژرهای سریع بر مبنای میدان های مغناطیسی کار می کنند و ایجاد این میدان ها در سطوح جاده ها کاری بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

در واقع، ایده اولیه میدان های مغناطیسی برای شارژ در جاده ها نخستین بار در دهه ۸۰ در کالیفرنیا آزمایش شد، اما برای این کار نیاز به سخت افزاری بود تا میدان مغناطیسی متناوب ایجاد کند و جالب این جاست که میزان مصرف انرژی این سخت افزار از میزان انرژی‌ای که به صورت شارژ می دهد بیش تر است. اما محققان دانشگاه Cornell، که تحقیقات این پروژه را در آزمایشگاه جت ناسا پیش می بزند، به دنبال ایجاد میدان های الکتریکی (با فرکانس بالا) به جای میدان های مغناطیسی هستند که راندمان انرژی بهتری را ارائه می دهد.

شارژ خودروهای برقی

ابتدا تصور می شد ایجاد فرکانس الکتریکی بالا، که مدنظر تیم تحقیقاتی بود، میسر نمی شود اما این تیم در نهایت، به فرکانس مورد نظر برای شارژ رسید. براساس پیشرفت های این تیم، خودروهای برقی با ارتفاع از سطح زمین بالاتر از ۱۸ سانتی متر (که شامل اکثر خودروهای الکتریکی می شود) می توانند با این تکنولوژی شارژ شوند. شارژ خودروهای برقی در مسیر به وسیله صفحه هایی انجام می شود که زیر سطح جاده میدان های الکتریکی را به وجود می آورند و می توانند با فاصله چندمتری از هم قرار گیرند. در نتیجه، خودرو در حال حرکت می تواند شارژ بی سیم را داشته باشد.

با این شارژرهای سطحی شارژ خودرویی مثل نیسان لیف ۴ تا ۵ ساعت زمان می برد و این زمان برای خودرویی مثل تسلا می تواند طولانی تر هم باشد. شاید مدت زمان شارژ به نظر زیاد باشد، اما هنگامی که شما در حال حرکت هستید این مدت زمان به چشم نمی آید، چراکه مجبور نیستید توقف کنید و به مسیر خود ادامه می دهید. البته برای عملی شدن این تکنولوژی برای شارژ خودروهای برقی نیاز به تغییرهای زیرساختی سنگین است. البته مدیر این پروژه می گوید لازم نیست تمام لاین های بزرگراه ها به این تکنولوژی مجهز شوند و می توان تنها یک لاین را مخصوص شارژ خودروهای برقی قرار داد که با ورود و خروج خودرو، فرآیند شارژ و پرداخت مبلغ شارژ انجام شود.

شارژ خودروهای برقی

البته چالش هایی در رابطه با این نوع شارژ وجود دارد؛ برای مثال، خودروسازان می بایست طرحی داشته باشند تا خودروهای آن ها شارژ بی سیم با فرکانس بالا را بپذیرد و این نوع طراحی در هیچ کدام از خودروهای برقی تا امروز وجود ندارد. پس عملاً این تکنولوژی فعلاً در دسترس نیست، اما از آن جا که ایده این نوع شارژ بسیار جذاب است احتمالاً خودروسازان به تکنولوژی شارژ خودروهای برقی چراغ سبز نشان خواهند داد و در آینده این نوع شارژ را در خودروهای مدرن شان خواهیم دید. اگر این فناوری در سال های آینده توسعه پیدا کند، نیاز به استفاده از پکیج های بزرگ باتری برای خودروهای برقی از بین می رود و در نتیجه، هم خودروها سبک تر می شوند و عملکرد بهتری خواهند داشت و هم دغدغه های زیست محیطی مربوط به باتری ها کم تر می شود.

با وجود کارآمدی این تکنولوژی اما و اگرهای زیادی در رابطه با عملی بودن آن وجود دارد و در خوش‌بینانه ترین حالت ممکن ۱۰ سال تا عملی شدن این تکنولوژی به صورت گسترده فاصله داریم، اما تا آن زمان احتمالاً این تکنولوژی را در انبارها و تأسیسات تولیدی خواهیم داشت و با سرعت پیشرفت تکنولوژی شاید زودتر این مدل شارژ خودروهای برقی را در جاده ها و بزرگراه ها ببینیم.

 

منبع خبر: