پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

فرید زاوه کارشناس خودرو

 

قیمت ها با آزادسازی واردات خودرو می شکند

علی رغم اعلام صریح دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۴۰۰، زمزمه های فراوانی در زمینه آزادسازی واردات در دولت جدید مطرح است. تلاش مجلسی ها برای از سرگیری واردات خودرو یکی از مهمترین نشانه هایی است که در صورت همسو شدن با دولت، احتمال از سرگیری واردات به صورت عملی در سال ۱۴۰۱ را امکان پذیر می کند.  

ربد زاوه، کارشناس خودرو معتقد است که دولت جدید با از سرگیری واردات در گام نخست می تواند معادل ریالی ارزهای سرگردان جامعه را به بانک مرکزی بازگرداند و خودش از محل نظام تعرفه درآمدزایی کند.

فربد زاوه گفت: به نظر می رسد در دولت آینده راه برای واردات بازتر از گذشته باشد. این کارشناس خودرو همچنین تاکید کرد : واردات خودرو باید برای عموم باز شود و نه برای یک عده افراد خاص و همچنین محدودیت های واردات خودرو بالای 2500 سی سی و قیمت کمتر از 40 هزار تومان نیز باید برداشته شود.

زاوه معتقد است که واردات خودرو می تواند به جمع آوری ارزهای سرگردان کمک و آن ها را به پایه پولی برای کشور تبدیل کند.

این کارشناس خودرو در زمینه مزایای آزادسازی واردات خودرو گفت:واردات خودرو از صدر تا ذیل بازار چه برای وارداتی های قدیمی و چه برای خودروهای تولیدی کاهش قیمت را رقم خواهد زد. وی افزود : در نخستین واکنش، وارداتی های کهنه قیمتشان به شدت کاهش پیدا می کند و این تجربه را یکبار در سال 1368 داشتیم؛ زمانی که واردات خودرو بعد از جنگ آزاد شد، خودروهای وارداتی قدیمی سقوط آزاد کردند و برای مثال بنز 280 که 8-9 میلیون تومان قیمت داشت با 14 سال کارکرد، قیمتش ناگهان به 2 میلیون تومان رسید. زاوه اضافه کرد: با این حساب اگر اجازه واردات همه خودروها اعطا شود و مثلا لندکروزر 100 هزار دلاری هم در برنامه باشد می‌توان انتظار کاهش میلیاردی قیمت ها در بازه های بالا را داشت.

زاوه در زمینه تاثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودروهای داخلی گفت:قیمت ها از رده های بالا به صورت پلکانی کاهش پیدا می کند و وارداتی های قدیمی به رقابت با قیمت داخلی ها می رسند و اینجا، داخلی‌ها در بازار مجبور به عقب نشینی قیمتی می شوند. درست است که نمی‌توان محصول وارداتی را به عنوان رقیب مستقیم تولید داخلی ها وارد کرد اما وارداتی ها به صورت غیر مستقیم می توانند قیمت خودروهای داخلی را کاهش دهند.

این کارشناس خودرو در تشریح نحوه تاثیر تعرفه و قیمت ارزان ترین خودرو وارداتی به کشور در صورت آزادسازی گفت : با در نظر گرفتن تعرفه 86درصدی و هزینه 4200 تومانی دلار مبنا، تعرفه تقریبا بی اثر می شود به گونه ای که مثلا برای یک کرولا 20 هزار دلاری، روی 16 هزار دلار، با مبنای 4200 تومان تعرفه حساب می شود و بقیه عوارض و هزینه ها هم حدود 100 میلیون تومان خواهد شد و می‌توان انتظار عرضه این خودرو با قیمت حدود 700 میلیون تومان را داشت. وی افزود : البته اگر واردات برای همه آزاد باشد حتی می توان انتظار عرضه این خودرو با قیمتی حدود 600 تا 650 میلیون تومان را نیز داشت و آن زمان است که کرولاهای 2017 با قیمت میلیاردی به شدت قیمتشان افت می کند.

زاوه در پاسخ به سوالی در زمینه علت عدم واردات خودروهای ارزان قیمت در دوره های پیشین گفت : این خودروها بهتر است در مواقعی که تعرفه چندان در قیمت تاثیر گذار نیست وارد شوند. اکنون اثر تعرفه روی خودروها 16درصدی است و ماشین های ارزان قیمت ارزش واردات دارند.

خودروسازان پیشتر از موافقتشان برای آزادسازی واردات صحبت کرده بودند؛ فربد زاوه در این زمینه معتقد است که واردات خودرو تاثیری روی روند فعالیت خودروسازان ندارد بلکه مشکلشان زیان افزوده است که با ادامه فروش این زیان افزایش پیدا می کند و حتی اگر واردات فروششان را محدود کند، به نوعی لطف محسوب می شود چرا که با فروش کمتر؛ متحمل زیان کمتری نیز می شوند.

ورود بسیاری از واردکنندگان و شرکت های خصوصی به حوزه مونتاژ خودرو موضوع دیگری است که با آزادسازی واردات تحت الشعاع قرار می گیرد. به عقیده زاوه داخلی سازی بعضا 20 درصدی خودروهایی با تیراژ حدود 3هزار دستگاه به هیچ وجه منطقی نیست و این روند غیراقتصادی بدون ارزش افزوده در آینده نزدیک متوقف می شود.

زاوه همچنین در زمینه تیراژ احتمالی واردات در صورت آزاد سازی اضافه کرد : اگر به عموم اجازه واردات داده شود می توان انتظار ورود 20 تا 25 هزار خودرو را داشت و اگر ممنوعیت واردات بالای 2500 سی سی و 40 هزار دلار نیز برداشته شود 5 تا 10 هزار خودرو به این آمار اضافه خواهد شد.

ایجاد انگیزه برای وورد خودروهای ارزان، تامین درآمد دولت، بازگشت بخش زیادی از ارز های با مرجع نامشخص به بانک مرکزی و رضایت مردم؛ مهمترین دستاورد های آزاد سازی واردات خودرو از نگاه فربد زاوه است. زاوه همچنین افزود : در صورت نهای شدن این تصمیم می توانیم از سال 1401 شاهد ورود نخستین وارداتی ها به کشور باشیم.

منبع خبر: