پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

آیا طرح مجلس ناجی صنعت خودرو می شود؟

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند، اجرایی شدن طرح مجلس در شرایط فعلی نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه موانع را افزایش می دهد.  

طرح ساماندهی صنعت خودرو در حالی از سوی مجلس پیگیری می شود که مخالفان بسیاری به همراه دارد.

مجلس در تلاش است با تصویب این طرح که مهمترین اقدام آن عرضه خودرو در بورس کالاست، دست سوداگران از این بازار را کوتاه کرده و قیمت ها را واقعی و شفاف کند.

اما آیا طرح مجلس می تواند ناجی صنعت خودرویی باشد که در چند سال اخیر با زیان انباشت همراه بوده و راه طولانی برای حل مشکلات پیش رو دارد.

در این باره امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو، در گفت و گو با «خودروکار» با اشاره به طرح مجلس برای ساماندهی این صنعت، اظهار کرد: بحث اصلی مجلس درباره عرضه خودرو در بورس است که خود با جزئیات مهمی همراه است.

وی ادامه داد: عرضه در بورس آن هم در شرایط فعلی مشکلی را حل نخواهد کرد. یعنی از نظر سازمانی و ارزش افزوده با ایجاد هزینه همراه خواهد بود.

کاکایی همچنین بیان کرد: آن طور که پیداست مجلس تمایلی به قیمت گذاری آزاد ندارد، در حالی که بورس مبتنی بر قیمت گذاری آزاد است و این می تواند تناقض ایجاد کند.

وی افزود: از سویی دیگر پول حاصل از این طرح با تصمیم مجلس به چند قسمت تقسیم می شود که در ابتدا به شدت ایجاد فساد کرده و در مرحله بعدی تولید را با مانع مواجه می کند.

به گفته کاکایی، بزرگترین مشکل آن است که دولت و مجلس واقعیت های اقتصادی را قبول نمی کنند. سال هاست عنوان می شود تصدی گری صنعت خودرو به بخش خصوصی واگذار شود اما طرح های مطرحی تنها حاکی از سهم خواهی مجلس یا دولت از این بازار است. متاسفانه این تفکر مشکل زا خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: مسئله دیگر آن است که طرح های ارائه شده هیچکدام برای حل مشکلات صنعت خودرو مطرح نمی شود.

کاکایی تصریح کرد: باید از اتفاقات گذشته درس گرفت تا نتایج نادرست بار دیگر تکرار نشود.
وی تاکید کرد: با توجه به چنین مواردی نمی توان چندان به طرح مجلس برای ساماندهی صنعت خودرو امیدوار بود و شاید در شرایط فعلی این طرح خطرناک باشد.
 

وی با اشاره به طرح های تحقیق و تفحص نیز بیان کرد: متاسفانه بارها طرح تحقیق و تفحص اجرا شده اما نتیجه مثبتی برای صنعت خودرو به همراه نداشته است. درحالی که باید از دل چنین اتفاقاتی نتایج مثبت بیرون آمده و راهگشای مشکلات صنعت شود.
 
منبع خبر: