پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

مدیریت کسب و کار .

 

چگونه استرس کارمندان تان را کاهش دهید؟

شرایط دشوار دنیای کسب و کار بر هیچ کس پوشیده نیست. این شرایط برای هر کسی سخت و نفسگیر خواهد بود. نکته مهم در این میان حفظ روحیه و اعتماد به نفس مان برای ادامه مسیر است در غیر این صورت شاید به سرعت توانایی مان برای مدیریت کسب و کار را از دست بدهیم.  

 

بسیاری از مدیران توانایی بالایی برای حفظ روحیه شان دارند، اما وقتی نوبت به کارمندان می رسد، در عمل هیچ توانایی برای تقویت روحیه شان ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کارمندان شما به همراه خواهد داشت. اغلب کارمندان در شرایط پراسترس و ناگوار کسب و کار مایل به همکاری با یک مدیر حرفه ای هستند. یکی از ویژگی‏ های مدیران حرفه ای توانایی تاثیرگذاری بر روی کارمندان و کاهش استرس‏ شان است. اگر شما مهارتی در این زمینه نداشته باشید، کارمندان تان به طور مداوم سطح بالایی از استرس را تجربه خواهند کرد. 

تجربه سطح بالایی از استرس برای هر تیم کاری دردسرساز است. اگر این سطح از استرس به طور مداوم ادامه پیدا کند، توانایی و انگیزه تمام کارمندان از بین می رود. بنابراین شما باید دست به کار شوید تا سطح بالای استرس در میان کارمندان را از بین ببرید. 

بهترین راهکار برای کاهش سطح استرس در میان کارمندان استفاده از تکنیک های روانشناختی است. همانطور که افراد در زندگی شخصی شان برای مشاوره به سراغ روانشناس ها می روند، در دنیای کسب و کار نیز توصیه های روانشناختی تاثیر بسیار زیادی بر روی سرنوشت برندها خواهد داشت. 

هدف اصلی در این مقاله مرور سه تکنیک روانشناسی برای کاهش استرس کارمندان است. این روش ها باید از سوی مدیران و صاحبان کسب و کارها به بهترین شکل ممکن دنبال شود. در ادامه هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

تشکر کردن از کارمندان

نگرانی نسبت به نتیجه کار برای هر کسی پیش می آید. کارمندان وقتی بر روی یک پروژه کار می کنند به طور مداوم نگران نتیجه آن هستند. اگر شما در این میان از آنها به طور مداوم قدردانی نمایید، سطح استرس‏ شان به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. اینکه کارمندان حمایت شما را در کنار خودشان احساس کنند، نقش مهمی برای کسب و کار شما دارد. این امر وضعیت کارمندان و انگیزه شان را به طور قابل ملاحظه ای بهبود می بخشد. 

تشکر از دیگران همیشه تاثیر مثبتی بر روی آنها دارد. دلیل این امر نیز کاملا واضح است. شما در تشکر از کارمندان تان به عبارت ساده رضایت تان از کیفیت کاری شان را نشان می دهید. این امر شما را به بهترین شکل ممکن بدل به مدیری محبوب در میان کارمندان خواهد کرد. پس همیشه یک تشکر ساده از کارمندان را مدنظر داشته باشید. 

هم اندیشی با کارمندان

کاهش استرس کارمندان فقط با شعار دادن ممکن نمی شود. شما باید در عمل هم ایده هایی برای تعامل با آنها داشته باشید. یکی از راهکارهای مناسب در این میان هم اندیشی مداوم با کارمندان است. شاید این امر در نگاه نخست بسیار سخت و حتی غیرممکن به نظر برسد، اما شما باید در طول هفته دست کم یک بار با کارمندان تان هم اندیشی داشته باشید. 

هم اندیشی با کارمندان توجه تان به وضعیت آنها را نشان می ‏دهد. این امر در صورت همراه شدن با اقدامات جانبی موجب کاهش قابل ملاحظه استرس کارمندان می شود. دلیل این امر امکان استفاده از نظرات کارمندان برای ایجاد تغییرات در فعالیت برند و کمک به کار بهینه کارمندان است. 

اگر شما فرصت کافی برای برگزاری جلسه با کارمندان تان را ندارید، دست کم باید نامه یا ایمیل‏ های آنها را دریافت و در فرصت مناسب مطالعه نمایید، در غیر این صورت هیچ تغییری در سطح استرس کارمندان ایجاد نخواهد شد. 

تقویت انعطاف پذیری سازمانی 

انعطاف پذیری سازمانی به معنای توانایی مجموعه اعضای یک شرکت برای انطباق با شرایط مختلف است. این امر شما را نسبت به اتفاقات ناگوار در عرصه کسب و کار مقاوم خواهد ساخت. اغلب اوقات مشکل اصلی برندها در زمینه تعامل با مشتریان مربوط به استرس و نگرانی بی دلیل در پی بروز هر مشکلی است. اگر شما به کارمندان تان اطمینان دهید که شرایط پراسترس موقتی است، امکان ایجاد اطمینان خاطر در آنها را خواهید داشت. این امر وضعیت کسب و کارتان را در مدت زمانی کوتاه دوباره به حالت عادی درمی آورد. 

 

منبع خبر: