April 25, 2024 - Thursday
main menu
آنجه باید بدانید.
 سنسور ناک یا ضربه چیست و چه وظیفه‌ای در خودرو دارد؟
اگر می‌خواهید از وظیفه و عملکرد سنسور ناک یا ضربه در خودرو آگاه شوید این مقاله را از دست ندهید.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 مهمترین علائم خرابی شیربرقی در گیربکس های اتوماتیک.
گیربکس خودروهای اتوماتیک از اجزای مختلف تشکیل شده که هر کدام نقش به‌خصوصی در تعویض دنده خودرو دارند. شیر برقی یکی از این اجزا است که آسیب دیدن آن منجر به تعمیر گیربکس اتوماتیک خواهد شد. خراب شدن این قطعه با علائم مختلفی همراه است که هر کدام از آن‌ها باتوجه‌به نوع مشکل بروز خواهند کرد. شناخت این نشانه‌ها باعث می‌شود هرچه سریع‌تر به کلیت مشکل پی برده و به تعمیرگاه مراجعه کنید تا نوع خسارت و هزینه‌های پرداختی آن کاهش یابد. برای شناخت این علائم با ما همراه شوید.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 مهمترین نکات برای بازدید ماشین قبل از سفر
قبل از شروع سفر نوروزی خود با خودرو، بررسی دقیق و کامل وضعیت خودرو از اهمیت بسزایی برخوردار است. این بررسی شامل بررسی سطوح مایعات، تایرها، ترمزها، باطری، چراغ‌ها و تایمینگ بلت‌ها می‌شود. تضمین کنید که خودروی شما برای سفر آماده و مناسب است و برای یک بررسی دقیق، مشاوره از یک کارشناس خبره خودرو نیز مناسب است. این اقدامات اولیه می‌تواند به شما در انجام یک سفر آرام و بدون نگرانی کمک کند.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 ۶ علت گاز نخوردن ماشین دنده ای و اتومات.
علت گاز نخوردن ماشین می ‌تواند ناشی از مشکلاتی در سیستم سوخت ‌رسانی، انتقال، برقی یا حتی مشکلات مکانیکی باشد. برای مثال، فیلتر بنزین مسدود، اتصالات برقی و سنسورهای معیوب می‌ تواند باعث گاز نخوردن ماشین شود.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین.
پمپ بنزین یکی از مهمترین اجزای سیستم سوخت‌رسانی خودروهای بنزینی محسوب می‌شود. این قطعه سوخت را به موتور می‌رساند و اجازه می‌دهد که خودرو روشن شود. اگر پمپ بنزین به طور کامل خراب شود، دیگر ماشین روشن نخواهد شد. گاهی اوقات هم دیده شده که پمپ بنزین نیم سوز می‌شود و مشکلاتی را برای کارکرد ماشین به وجود می‌آورد. در این مطلب به طور دقیق درباره علائم نیم سوز شدن پمپ بنزین ماشین صحبت شده تا با مشاهده آنها در خودرو بتوانید بروز مشکل در این قطعه مهم را تشخیص دهید.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 جعبه فیوز ماشین چه وظیفه ای دارد و رنگ فیوز نشانه چیست؟
فیوزها بخشی بسیار مهم و حیاتی در سیستم برق خودرو هستند،جعبه فیوز ماشین شامل مجموعه‌ای از قطعات چند رنگ است که در یک پلاستیک سخت قرار دارد.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 تجدیدارزیابی دارایی‌‌‌‌ها با بنگاه‌‌‌‌ها چه می‌کند؟
از آنجا‌‌‌‌که حسب استانداردهای حسابداری جاری و متداول در کشور، ارزش دارایی‌‌‌‌های غیرجاری بنگاه‌‌‌‌های اقتصادی بر مبنای بهای تاریخی در دفاتر آن منعکس می‌شود، بنابراین با گذر زمان به‌ویژه در اقتصادهای با تورم مزمن و بالا، بین ارقام دفتری دارایی‌‌‌‌ها در دفاتر بنگاه‌‌‌‌ها و ارزش جاری همان دارایی‌‌‌‌ها یا ارزش منصفانه آنها شکاف معناداری به‌وجود می‌آید و همین‌رویکرد باعث افزایش عدم‌شفافیت در حوزه بنگاه‌‌‌‌داری از یک‌سو و عدم‌کارآیی اطلاعاتی به‌واسطه ایجاد عدم‌تقارن اطلاعاتی و گاهی از طریق ارائه اطلاعات ناصحیح به سایر ذی‌نفعان در قالب دستور‌العمل حاکمیت شرکتی از سوی دیگر، می‌شود و این منجر به ناپایداری اکوسیستم فعالیت بنگاه‌ها در سطح خرد و اقتصاد در سطح کلان می‌شود.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 روش شستشوی سنسور اکسیژن خودرو.
امروزه برای جلوگیری از آلودگی هوا، بهبود عملکرد موتور خودرو و افزایش راندمان موتورهای احتراقی، از قطعه‌ای به نام سنسور اکسیژن استفاده می‌شود. این سنسور وظیفه مهمی در خودرو بر عهده دارد و در صورت خرابی، باعث ایراد در کارکرد موتور خواهد شد.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 چرا خودرو پس از دست انداز خاموش می کند؟
خودروهای امروزی با انواع و اقسام ایرادات روبرو هستند که یکی از آنها مشکل خاموش شدن خودرو بعد از دست‌ انداز است. این مشکل بسیار خطرناک بوده و می‌تواند حوادث ناگوار را برای افراد حاضر در صحنه رقم بزند. مواردی مثل کار نکردن ترمز و از کنترل خارج شدن ماشین جزو پیامدهای خاموش شدن خودروی در حال حرکت است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اما دلایل خاموش شدن خودرو بعد از دست انداز چیست و چطور می‌توان از آن پیشگیری کرد؟
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 عوارض استفاده نکردن از بنزین سوپر چیست؟
امروزه خودروها با انواع مختلف موتور تولید می‌شوند که برای انجام درست وظایف خود نیاز به سوخت با اکتان بالا و یا همان بنزین سوپر دارند. اگر سوخت بی‌کیفیت داخل باک این‌گونه موتورها ریخته شود، بعد از مدتی ایرادات جدی و خطرناک‌ در موتور به وجود خواهد آمد. از ناک‌های ریزودرشت گرفته تا شکستگی رینگ و پیستون و یا حتی شاتون زدن، جزو پیامدهای استفاده نکردن از بنزین سوپر در موتورهای جدید محسوب می‌شود. پس اگر می‌خواهید با عوارض بنزین سوپر نزدن آشنا شوید و پیامدهای منفی این کار را بدانید،
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 عادت های غلط در حین رانندگی را بشناسیم
سیستم خودرو متشکل از قطعات و اجزای مختلفی است. این قطعات و اجزا همگی باید به طور مناسبی سرویس و نگهداری شود. با این کارها طول عمر قطعات نیز به مراتب بالاتر می رود. بسیاری از رانندگان در حین رانندگی به دلیل عادات غلط باعث تاثیر منفی روی کارکرد قطعات و کاهش عمر مفید آن می شوند. به این منظور برای کارکرد بهتر و افزایش طول عمر قطعات مختلف لازم است عادات غلط در حین رانندگی ترک شود. در این مقاله قصد آن را داریم تا عادت های غلط در حین رانندگی را بررسی کنیم.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 علت پایین رفتن سطح روغن ترمز چیست؟
گاهی اوقات ممکن است در حین رانندگی احساس کنید که روغن ترمز خودروی شما ناگهان کم شده است. شاید در ابتدا فکر کنید که کاهش سطح روغن ترمز به علت بی کیفیت بودن آن باشد. ولی عللی ممکن است سبب آن شود که سطح روغن ترمز از حد استاندارد کم تر شود.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 اویل ماژول در موتور خودرو چیست؟
با توسعه فناوری‌های ساخت موتور خودرو، برخی قطعات جدید و مدرن‌تر نیز به آنها افزوده شد تا کارایی پیشرانه بهبود پیدا کند. یکی از مواردی که گاهی در بعضی موتورها مشکل‌ساز می‌شد، داغ شدن بیش از حد روغن موتور بود. داغ شدن روغن موتور می‌تواند خواص آن را تغییر دهد و عملیات روان کاری موتور را با مشکل روبرو کند. از همین رو قطعه نسبتا جدیدی به برخی از موتورها اضافه شد تا بتواند دمای روغن پیشرانه را در همکاری با رادیاتور خودرو در حد استاندارد نگه دارد. این قطعه اویل ماژول نام دارد و امروزه در بازار ایران عمدتا روی موتور EF7 نصب می‌شود. اما اویل ماژول چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 دلیل لرزش فرمان در حین ترمزگیری
ممکن است وقتی با خودروی خود در حال حرکت هستید و قصد دارید توقف کنید، ناگهان پس از ترمزگیری احساس کنید فرمان دچار لرزش شده است. شاید همانند بسیاری از رانندگان از علت یا علل این پدیده آگاهی نداشته باشید و مایل باشید این علل را بدانید. بدون شک دانستن این علل می تواند به شما کمک کند تا برای رفع این مساله زودتر اقدام کنید و از وارد آمدن آسیب به سیستم فرمان و ترمز جلوگیری کنید.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 میزان ضد یخ لازم برای هر خودرو چقدر است؟
ضد یخ که در تابستان با نام ضد جوش شناخته می شود، مایعی است که درون رادیاتور ریخته می شود تا از یخ زدن آب رادیاتور جلوگیری کند و در تابستان هم سبب بالا رفتن نقطه جوش می شود. زیرا در صورت افزودن ضد یخ به مایع رادیاتور، افزایش دمای خودرو به علت کارکرد موتور سبب جوش آوردن موتور نمی شود. ضد یخ مایعی الکلی از جنس اتیلن گلیکول است که معمولا به رنگ های آبی، سبز، قرمز و نارنجی مشاهده می شود.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 واتر پمپ چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم خنک‌کننده خودرو واتر پمپ است . یک پمپ پر‌قدرت که به صورت مداوم در حال کار است و آب را با سرعت بالایی درون موتور به جریان در می آورد. واتر پمپ ها معمولاً از دو قسمت دچار مشکل می شوند؛ یکی از قسمت آب بندی که شامل فیبر و فنر می شود و دیگری از بخش پره های داخلی آنکه وظیفه پخش کردن مایع خنک کننده را بر عهده که در این مقاله به وظایف و علائم خرابی آن خواهیم پرداخت.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 کاتالیست خودرو را باز کنیم یا نه؟ باز کردن کاتالیزور چه تاثیری روی خودرو دارد و علائم خرابی کاتالیست چیست؟
مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور قطعه ای است که در قسمت ابتدایی اگزوز خودروها نصب می شود و گازهای سمی و آلاینده که از محفظه احتراق خارج می شود را در اثر واکنش های شیمیایی به گازهای بی خطر و بی ضرر تبدیل می کند و از این طریق به کاهش آلودگی هوا کمک می کند. این قطعه در انواع مختلفی تولید می شود و با توجه به نوع خودرو و مصرف سوخت، بر روی آن نصب می شود. عملکرد این قطعه به این صورت است که گازهای سمی خروجی از جمله مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن و مشتقات آن و نیز کربوهیدارت ها را به گازهای بی خطری همانند دی اکسید کربن، نیتروژن و مولکول های آب تبدیل می کند.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 لیست سرویس های دوره ای خودرو برای انواع ماشین
در این مقاله چک‌لیست کاملی از مهم‌ترین سرویس های دوره ای خودرو را در اختیارتان می‌گذاریم تا هیچ‌کدام را از قلم نیندازید.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 بهترین زمان تعویض باتری خودرو بعد از چند کیلومتر است؟
باتری خودرو اگرچه همانند برخی قطعات دیگر خودرو پر سر و صدا نیست اما نقش مهمی در عملکرد وسیله نقلیه ایفا می‌کند. باتری کار خود را صرف‌نظر از گرما و سرمای هوا انجام می‌دهد. اگرچه باتری‌ها باعث می‌شوند خودرو در اولین حرکت استارت بخورد اما همانند هر قطعه دیگری طول عمر به خصوصی دارند و در صورت خرابی باید تعویض شوند. بسته به منطقه محل زندگی، سبک رانندگی، شرایط سیستم شارژ و چندین فاکتور دیگر، باتری خودرو می‌تواند به‌طور متوسط تا چهار سال کار کند. نکته قابل‌توجه اینکه باتری خودرو معمولاً نشانه‌ای از خرابی بروز نمی‌دهد و شما به‌طور ناگهانی متوجه خرابی باتری و کل خودرو می‌شوید.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو چیست؟
یکی از قطعات مهم سیستم سوخت‌رسانی خودرو سنسور دریچه گاز است که اختلال عملکرد آن تأثیر منفی روی خودرو خواهد گذاشت اما علائم خرابی این سنسور چیست؟ در جدیدترین بخش از سلسله مقالات بخش آموزش می‌خواهیم به علائم خرابی سنسور دریچه گاز خودرو بپردازیم.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 روغن گیربکس مناسب خودرو شما کدام است؟
برخی از افراد معتقد هستند که روغن گیربکس یا اصطلاحا واسکازین مادام‌العمر است و نباید آن را تعویض کرد. اما عدم تعویض روغن گیربکس می‌تواند آسیب‌های جدی به این قطعه وارد کند.
More ...
 

دلایل از کار افتادن ناگهانی خودرو.
 علت خاموش شدن خودرو در حین رانندگی.
شاید تابحال برایتان پیش آمده باشد که در حین رانندگی در جاده ها و خیابان ها ناگهان خودروی شما خاموش شده و از کار می افتد. این اتفاق اصلا خوشایند رانندگان نیست و سبب آن می شود تا در وسط خیابان و جاده گیر بیفتید.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 چرا ترمز احیا شونده عملکرد بسیار خوبی دارد؟
ترمز احیا شونده همانند ترمز پیشرانه باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود اما در همان زمان انرژی استفاده نشده را نیز ذخیره می‌کند. بخش دوم زمانی اتفاق می‌افتد که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد. اصطکاک و سیستم‌های احیا مجبور به همکاری آنی و بی‌وقفه هستند و راننده چنین چیزی را متوجه نمی‌شود
More ...
 

دکتر شهرام شیرکوند ، پژوهشگر و مشاور صنعت
 اهمیت برند سازی در رشد تولید کیفیت محور و توسعه فروش
به منظور تحقق رشد تولید و توسعه فروش می بایست برای تولید محصولات با کیفیت تلاش نمود تا با تولید کیفیت محور شاهد توسعه بازار و رونق فروش کالاهای داخلی باشیم تا اقتصاد کشور با تولیدات اقتصاد محور داخلی ، مقاوم شود.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 رادیاتور ماشین چه زمانی باید تعویض شود ؟
رادیاتور آب یکی از قطعات مرتبط با موتور خودرو است که وظیفه خنک کنندگی و تعدیل دمای موتور ناشی از احتراق آن را بر عهده دارد.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 علت و علامت خرابی پلوس خودرو چیست و چه خطراتی دارد؟
پلوس در سیستم جلوبندی خودرو نقش بسیار مهمی بر عهده دارد و به میله ای گفته می شود که در طول های متفاوت در سیستم انتقال نیروی خودروها تعبیه می شود و وظیفه انتقال نیروی تولید شده موتور از گیربکس و دیفرانسیل را به چرخ ها بر عهده دارد. قطعات و اجزای اصلی پلوس شامل سر پلوس، سه شاخه، گردگیر پلوس، میل پلوس و خار نگهدارنده هستند.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 برق دزدی چیست و چگونه بفهمیم خودرو برق دزدی دارد؟
اصطلاح برق دزدی همان طور که از عنوان آن پیداست، به مصرف بی رویه انرژی برق از باتری خودرو می گویند. این مصرف بی جا و بی رویه برق به هنگام خاموش بودن خودرو اتفاق می افتد. به این معنی که قطعاتی از خودرو پس از خاموش شدن خودرو همچنان انرژی برق باتری را بی مورد مصرف می کنند. چنانچه مشاهده می کنید که باتری خودروی شما پس از مدت زمان کوتاهی خالی می شود به احتمال زیاد دچار برق دزدی است.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 بابیمه ماشین (شخص ثالث) آشنا شوید.
در بین طرح‌های بیمه‌ای که شرکت‌های بیمه ارائه می‌کنند، از بیمه ماشین استقبال بیشتری شده است. این بیمه نامه یکی از بیمه‌های پرطرفداری است که با توجه به قانون خرید اجباری بیمه نامه، تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی باید آن را تهیه کنند. بیمه نامه ماشین نام دیگر بیمه شخص ثالث است که در صورت عدم تهیه آن با جریمه دیرکرد روبرو خواهید شد.
More ...
 

دلیل دود آبی خودرو چیست و علت آن خرابی چه قطعه ای است؟
 نشانه های روغن سوزی خودرو .
علاوه بر دود معمولی که از اگزوز خودروها خارج می شود که معمولا بی رنگ است، برخی از دودهای خروجی از اگزوز رنگ هایی از قبیل آبی، سفید و سیاه را دارد که نشان دهنده وجود عیب در سیستم پیشرانه خودرو است. با توجه به این مطلب، در این مقاله قصد آن را داریم تا علت تولید دود آبی از خودرو را بررسی کنیم و بدانیم خرابی کدام قطعات سبب تولید چنین دودی از سیستم پیشرانه خودرو می شود.
More ...
 

آنجه باید بدانید.
 سرویس های دوره ای خودرو شامل چه مواردی می شود؟
اگر شما یک راننده و صاحب خودرو هستید، این موضوع را همواره باید به یاد داشته باشید که نگهداری و رسیدگی به خودرو می تواند عمر مفید خودرو و قطعات آن را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد. زیرا پیشگیری از خرابی قطعات خودرو هم می تواند تضمین کننده کارکرد درست آن ها باشد و هم این که از پرداخت هزینه های زیاد تعمیر و تعویض قطعات جلوگیری کند.
More ...
 

 
« 1 2 3 4 ... 5 10 » Page: