آنجه باید بدانید. | |
| |
برق دزدی چیست و چگونه بفهمیم خودرو برق دزدی دارد؟ | |
اصطلاح برق دزدی همان طور که از عنوان آن پیداست، به مصرف بی رویه انرژی برق از باتری خودرو می گویند. این مصرف بی جا و بی رویه برق به هنگام خاموش بودن خودرو اتفاق می افتد. به این معنی که قطعاتی از خودرو پس از خاموش شدن خودرو همچنان انرژی برق باتری را بی مورد مصرف می کنند. چنانچه مشاهده می کنید که باتری خودروی شما پس از مدت زمان کوتاهی خالی می شود به احتمال زیاد دچار برق دزدی است. | |
برق دزدی خودروتخلیه طبیعی باتری خودروهای جدید به میزان حدود 50 تا 85 میلی آمپر است. در حالی که این رقم برای خودروهای قدیمی زیر 50 میلی آمپر است. به هر میزان تخلیه باتری بیشتر از این مقادیر باشد، برق دزدی محسوب می شود و باید توسط تعمیرکار مورد بررسی قرار گیرد. وجود مشکل در سیستم الکتریکی خودرو در قطعاتی همانند وایر شمع و کویل می تواند علل برق دزدی خودرو باشد. از جمله رایج ترین علل تخلیه باتری خودرو، برق دزدی وایر شمع، کویل و نیز ایراد داشتن فیوزها است. برق دزدی این قطعات می تواند باتری خودرو را طی چند ساعت تخلیه کند. به گونه ای که به هنگام صبح با استارت زدن، خودرو نمی تواند روشن شود. چگونگی تشخیص برق دزدی خودرواولین مرحله در تشخیص برق دزدی خودرو تعیین قطعاتی است که برق دزدی می کند. پس از آن باید تک تک آن ها را بررسی کنید. نهایتا پس از این که علت برق دزدی را پیدا کردید می توانید نسبت به رفع آن اقدام کنید. بیشترین احتمال برق دزدی خودرو در کدام قطعات است؟علل متعددی می تواند سبب ایجاد برق دزدی شود. از این رو اگر احتمال می دهید خودروی شما دچار برق دزدی است لازم است یک تعمیرکار خودرویتان را مورد بررسی قرار دهد. با وجود این گاهی اوقات علت برق دزدی می تواند مساله ای ساده باشد که خودتان قادر به رفع آن باشید. با این همه به طور معمول احتمال برق دزدی در سیستم پخش، رادیو، کویل، وایرهای شمع، دزدگیر و سیستم قفل مرکزی بیشتر از سایر قطعات است. با چه روش هایی می توان برق دزدی خودرو را تشخیص داد؟سه روش رایج برای تشخیص برق دزدی وجود دارد که در ادامه به توضیح مختصر هر یک می پردازیم.
پیش از هر کاری باید برای انجام تست برق دزدی آماده شوید. بنابراین باید به ترتیب زیر اقدام کنید. مرحله نخست: انجام اقدامات آمادگی برای تست آزمایش
مرحله دوم: جداسازی باتریبرای تست برق دزدی لازم است کابل پایانه منفی از باتری جدا شود. در واقع امکان کار کردن با هر دو پایانه هم وجود دارد. اما در ارتباط با پایانه مثبت ممکن است اتصال کوتاهی به طور تصادفی در مدارها ایجاد شود. روش های تست برق دزدی باتریروش نخست: با استفاده از لامپبرای انجام این روش باید یک لامپ کوچک دو ولتی تهیه کنید. جریان مورد نیاز این لامپ هم 2 یا 3 آمپر می تواند باشد. بهتر است یک تکه سیم دو رشته ای نازک هم تهیه کنید که برای روشن شدن لامپ کوچک لازم است. یک سر سیم مثبت که معمولا سفید رنگ است را به ته لامپ بچسبانید. و سر دیگر آن را هم باید روی پایانه مثبت لامپ بچسبانید. سپس یک سر سیم منفی را که معمولا مشکی رنگ است را در دست گرفته و به سرپیچ لامپ متصل کنید. سر دیگر سیم منفی باید آزاد باشد. حال یک سر سیم منفی را که آزاد است به پایانه منفی باتری تماس دهید. چنانچه لامپ به طور کامل روشن شود به معنای برق دزدی باتری است. عیب این روش در آن است که نمی توان مشخص کرد کدام بخش یا قطعه خودرو برق دزدی دارد. روش دوم: تست آمپراژ تخلیه باتریدر این روش لازم است همه مدارهای الکتریکی مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود کدام یک از این مدارها با وجود خاموشی، در حال برق دزدی از باتری است. برای انجام این روش، کابل منفی را از روی پایانه منفی باتری بردارید. حال میله اتصال (پراب) مشکی رنگ آمپرمتر را به پایانه منفی باتری وصل کنید. پس از آن میله اتصال قرمز رنگ دستگاه آمپرمتر را روی پایانه کابل منفی که آن را برداشته اید، وصل کنید. سوکت میله اتصال مشکی را روی آن ورودی وصل کنید که در کنار آن کلمه com درج شده است. همچنین سوکت میله اتصال قرمز را به بیشترین مقدار ورودی آمپر که کلمه max روی آن درج شده است، اتصال دهید. پس از این کارها دستگاه آمپرمتر را روشن کنید. قبل از تست باید روی صفحه نمایش دستگاه عدد صفر را نشان داده شود. سپس کلید سکتور را به اندازه یک شماره پایین تر بگردانید. این کار را چند بار تکرار کنید تا وقتی که مشخص شود جریان برق وجود دارد. چنانچه خودرو دچار برق دزدی نباشد، عدد نمایش داده شده نباید از 50 میلی آمپر بالاتر برود. اگر عدد نمایش داده شده بیشتر از 50 باشد نشان دهنده آن است که در یک یا چند مدار الکتریکی برق دزدی وجود دارد. برای این که مدارها را بررسی کنید لازم است از فیوزها استفاده کنید. در این مرحله باید میله های اتصال آمپرمتر را با استفاده از یک جفت گیره از نوع پلاستیک روی باتری قرار دهید تا ثابت بماند. روش سوم: تست برق دزدی خودرو باتری از نظر کاهش ولتاژبرای انجام این روش میله های اتصال (پراب) آمپرمتر باید نوک تیز و نازک باشد تا به خوبی به دو نقطه پشت هر فیوز تماس داشته باشد. زیرا در غیر این صورت ممکن است تست برق دزدی با این روش به درستی انجام نشود. این روش میزان افت ولتاژ را می تواند نشان دهد. زیرا افت ولتاژ به علت بالا رفتن میزان مقاومت ناشی از حرارت جریان برق در یک مدار رخ می دهد. برای این که بدانید چقدر باید منتظر خاموش شدن همه واحدها بمانید بهتر است کتابچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید. آمپرمتر را روی درجه میلی ولت قرار دهید و سپس آن را روشن کنید. در ابتدای کار کاهش ولتاژ در فیوزهای مرتبط با مدارهای بخش کامپیوتری، استریو و ساعت را تست کنید. به گونه ای که در هر کدام از این مدارها جریان الکتریکی اندکی وجود دارد. عدد آن ها می تواند به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرد. دو نقطه ای که در پشت هر فیوز برای تست قرار دارد را با نوک میله های اتصال برخورد دهید. سپس صفحه نمایش را مشاهده کنید. حالا با استفاده از فیوزهایی که در زیر کاپوت و داشبورد قرار دارد باید این کار انجام شود. چنانچه مدارها برق دزدی نکنند افت ولتاژ روی عدد صفر میلی ولت قرار خواهد داشت. هر قطعه ای که افت ولتاژ داشته باشد، به معنای برق دزدی آن قطعه است. پس از آن که دانستید مشکل برق دزدی از کدام قطعه یا قطعات خودرو ناشی می شود می توانید برای رفع این مشکل خودروی خود را نزد یک تعمیرگاه معتبر ببرید. کلام آخربرق دزدی پدیده ای است که بسیاری از رانندگان از وجود آن بی اطلاع هستند. با این حال این پدیده موجب تخلیه باتری در مدت زمان کوتاهی می شود. نتیجه آن هم کاهش عمر مفید باتری خواهد بود. از این رو بهتر است چنانچه شک دارید که باتری شما در مدت کوتاهی تخلیه می شود می توانید با انجام روش های گفته شده از این موضوع اطلاع پیدا کنید. یا در صورتی که خود قادر به انجام این روش ها نیستید خودروی خود را به نزدیک ترین تعمیرگاه معتبر برده تا در آن جا تست برق دزدی انجام شود. | |
191 | |
Mail: info@kaic.ir
Special Road Km 16 Karaj, Kerman Khodro Blvd, Nakhl Blvd,Sadaf Office building
Postal code : 8916833567
Kerman Automotive Industries group. Design and Implementation : Jaam e Jam Powered by DCMS 3.2