May 19, 2024 - Sunday
main menu
آنچه باید بدانیم
 
مشکل لرزش فرمان هنگام ترمز چیست؟
شاید برای شما هم پیش آمده است که هنگام رانندگی در جاده صاف و هموار، برای کاهش سرعت ترمز ناگهانی گرفته‌اید و در این لحظه با لرزش فرمان هنگام ترمز مواجه شده‌اید! این موضوع یکی از مشکلات رایج در میان انواع خودروها به‌حساب می‌آید که به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد؛ بنابراین باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای حل این مشکل فنی خودرو اقدام کرد که در گام اول باید علت لرزش فرمان هنگام ترمز را تشخیص داد.
 

به‌طور کلی دلیل اصلی لرزش خودرو هنگام ترمز، اشکال در سیستم روتورها یا دیسک ترمز است که توسط مکانیک متخصص با آزمایش ساده قابل تشخیص و تعمیر خواهد بود. در اینجا تلاش خواهیم کرد تا علت لرزش فرمان هنگام ترمز و راه حل رفع این مشکل را بیان کنیم؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علت لرزش فرمان هنگام ترمز در سرعت‌های بالا چیست؟

بدون تردید نگهداری صحیح خودرو و آگاهی از علائم خرابی قطعات و سیستم‌های مختلف خودرو به افراد در افزایش طول عمر خودرو و کاهش هزینه تعمیرات کمک شایانی خواهد کرد. در این میان لرزش فرمان هنگام ترمز در سرعت‌های بالا یکی از رایج‌ترین مشکلاتی به‌حساب می‌آید که می‌تواند باعث آزردگی خاطر راننده شود. حال بسیاری از افراد این سوال را در ذهن دارند که علت لرزش خودرو هنگام ترمز چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که دلایل متفاوتی سبب لرزش فرمان و خودرو هنگام ترمز می‌شود؛ بنابراین در گام اول برای حل مشکل باید تشخیص داد که این لرزش بیشتر در چه مواقعی رخ می‌دهد.

به‌طور کلی لرزش فرمان و خودرو در هنگام ترمز به دلایلی چون خرابی روتورهای ترمز، خرابی دیسک ترمز، مشکلات سیستم تعلیق و … رخ می‌دهد که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم:

لرزش فرمان به ‌دلیل مشکل در روتورهای ترمز

مکانیزم ترمزگیری خودرو به این صورت است که با فشردن پدال ترمز، لنت ترمز به دیسک‌هایی چسبیده تا اصطکاک لازم برای کاهش سرعت و توقف به‌وجود آید. در چنین شرایطی انرژی جنبشی به صورت گرما تلف می‌شود که این اتلاف انرژی توسط همان دیسک‌ها یا روتورهای ترمز صورت می‌پذیرد که این موضوع سبب کاهش ضخامت و کارایی روتورها می‌شود؛ در نتیجه به‌مرور زمان با ترمزگیری به خصوص در سرعت‌های بالا، روتورها دچار لرزش شده و این لرزش به فرمان خودرو منتقل خواهد شد.

همچنین سفت شدن ناهمگون روتورها و تاب برداشتن آن‌ها سبب لرزش فرمان خودرو می‌شود که توسط مکانیک خودرو با یک آزمایش ساده مشخص می‌شود که مشکل لرزش فرمان خودرو از روتورها است یا خیر؟

لرزش فرمان به دلیل تاب داشتن دیسک ترمز

اگر دیسک ترمز خودرو دچار تاب شده باشد، اتصال مناسبی بین لنت‌ها و دیسک به‌وجود نخواهد آمد؛ در نتیجه لرزش حاصل از تاب دیسک و لنت ترمز به فرمان منتقل می‌شود.

 

لرزش فرمان به دلیل سفت شدن ترمز

همانطور که می‌دانید، سیستم ترمز در حالت عادی باید با یک فشار معمولی پدال ترمز به سمت پایین حرکت کند. حال اگر پدال ترمز خودرو سفت شود، ممکن است به لرزش فرمان هنگام ترمز منجر شود.

لرزش فرمان به علت خرابی کالیپرهای ترمز

کالیپرهای ترمز وظیفه اتصال لنت‌های ترمز به روتورها را بر عهده دارد که این امر به وسیله دو صفحه فلزی داخل کالیپرها انجام می‌شود. در واقع کالیپرها برای ایجاد اصطکاک بین روتور و لنت تعبیه شده‌اند که خرابی آن‌ها سبب می‌شود تا تماس بین لنت‌ها و روتورها یکنواخت نبوده و به لرزش فرمان منجر شود.

لرزش فرمان به دلیل مشکلات سیستم تعلیق

سیستم تعلیق خودرو، می‌تواند یکی از دلایل لرزش خودرو و فرمان هنگام ترمز باشد که تشخیص این موضوع فقط از عهده مکانیک متخصص و باتجربه بر می‌آید.

 

دلایل لرزش فرمان در سرعت‌های بالا

برخی مواقع رانندگان لرزش فرمان و خودرو را در سرعت‌های بالا تجربه می‌کنند که این موضوع به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. چنانچه فرمان خودرو در محدوده سرعت خاص مثلا بین 90 تا 100 کیلومتر بر ساعت دچار لرزش می‌شود و در سرعت‌های پایین‌تر و بالاتر لرزشی وجود ندارد، دلیل آن عدم تعادل چرخ‌ها خواهد بود اما اگر لرزش فرمان و خودرو دائمی است، از دلایل بروز این مشکل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تنظیم نبودن فرمان خودرو (برابر نبودن اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌ها)

– خرابی میل تعادل (تقسیم نامتعادل نیرو بین چرخ‌ها)

– بالانس نبودن چرخ‌ها

– خرابی کمک فنرها در سیستم تعلیق خودرو

– خرابی سیبک

– خرابی میل فرمان (سایش نامتعادل چرخ‌ها)

– مشکل در شاسی خودرو

– شل بودن اتصالات چرخ‌ها

بنابراین اگر با لرزش در فرمان خودرو به هنگام ترمز مواجه شده‌اید، توصیه می‌کنیم در اسرع وقت به نمایندگی مجاز تعمیر خودرو مراجعه کنید تا به صورت تخصصی علت لرزش فرمان خودرو مشخص شده و نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات اقدام شود.

 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا علت لرزش فرمان هنگام ترمز را بیان کنیم تا رانندگان در صورت بروز چنین مشکلی با آگاهی کامل به تعمیرگاه تخصصی خودرو خود مراجعه کرده و از افزایش هزینه‌های احتمالی تعمیر و تعویض قطعات خودرو جلوگیری کنند.

494