جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

تلاش جدید جیلی برای رسیدن به آمریکا

 

همکاری قریب‌الوقوع رنو و جیلی .

براساس گزارش‌های منتشرشده این احتمال می‌رود که به‌زودی هلدینگ جیلی و رنو از یک موافقیت دوطرفه برای راه‌اندازی یک جوینت‌ونچر خبر بدهند که قرار است در کره‌جنوبی خودروهای هیبرید جیلی را تولید کند و ظاهرا هدف اصلی از تولید این خودروها صادر کردن آن‌ها به‌خاک ایالات‌متحده خواهد بود.  

این جوینت‌ونچر چینی-فرانسوی به‌رنو این امکان را خواهد داد تا کسب و کار توفان‌زده و بحرانی خود را در کره‌جنوبی و به‌طور گسترده‌تر در آسیا بهبود ببخشد.

برنامه‌ تولید مشترک
براساس گفته‌های مقامات آگاه از ابتدای سال میلادی جاری طرفین درمورد تاسیس این جوینت‌ونچر مشغول مذاکراتی بوده‌اند و این همکاری همچنین شامل فعالیت‌های مشترک در خاک چین نیز می‌شود. به‌این ترتیب با راه‌اندازی یک برند مخصوص تولید خودروهای پلاگین-هیبرید که مشترکا با جیلی تولید می‌شود، رنو که سال گذشته از بازار چین خارج شده فرصتی دوباره برای بازگشت به‌بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان پیدا خواهد کرد. انتظار می‌رود جیلی در همکاری با رنو طیف جدیدی از محصولات را تولید کند که بر پلت‌فرم موسوم به‌سازه افزونه‌ای جمع‌وجور جیلی (CMA) سوار هستند؛ یعنی همان سازه متوسطی که درحال حاضر مشترکا توسط جیلی و ولوو مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس گفته‌های منابع آگاه رنو در این میان روی طراحی، فروش و بازاریابی این برند جدید درچین متمرکز خواهد بود.

امکان تولید در کره
برای جیلی این معامله می‌تواند به‌معنی امکان تولید در خاک کره‌جنوبی و دسترسی پیدا کردن به‌تسهیلات تولید رنو در این کشور باشد؛ یعنی جایی که رنو در آن طی دو دهه گذشته از طریق یک برند محلی با همکاری گروه سامسونگ مشغول به‌تولید و فروش خودرو بوده است. براساس گفته‌های منابع آگاه یکی از مدل‌هایی که جیلی قصد تولید آن را درکارخانه رنو واقع در شهر بندری بوسان در کره‌جنوبی دارد، شاسی‌بلند 01 لینک اند کو است و این مدل درحال حاضر با سه آپشن رانشگر در دسترس است: بنزین‌سوز، هیبرید بنزین‌سوز- الکتریکی و پلاگین-هیبرید. هنوز مشخص نیست که قرار است کدامیک از این سه‌مدل در بوسان تولید شود؛ اما به‌گفته یک منبع آگاه قرار بر این است که مدل‌های بنزین‌سوز و هیبرید در کره‌جنوبی تولید شوند. براساس گفته منابع آگاه هدف اصلی بومی‌سازی، تولید خودروهای لینک اند کو در کره‌جنوبی است و به‌این ترتیب می‌توان انتظار داشت که این برند برای تولید از زنجیره‌تامین داخل کره بهره بگیرد.

صادرات به ایالات‌متحده
براساس گمانه‌زنی‌های منابع آگاه این احتمال می‌رود که جیلی کره‌جنوبی را به‌عنوان پلی به بازار ایالات‌متحده در نظر گرفته باشد. طبق گفته منابع آگاه، این احتمال وجود دارد که این خودروساز چینی به‌دنبال امکان استفاده از معاهده تجارت آزاد میان کشورهای کره‌جنوبی و ایالات‌متحده باشد و به‌این ترتیب بتواند بدون مشکل تعرفه‌ها محصولات برند لینک اند کو را به‌دومین بازار بزرگ خودرو جهان صادر کند. این موضوع زمانی مطرح می‌شود که سایر خودروسازان چینی مانند چری اتومبیل با توجه به‌پاندمی کرونا و تنش‌هاتی بین چین و آمریکا برنامه‌های خود را برای ورود به‌بازار ایالات‌متحده به‌تعویق انداخته‌اند.

رونق دوباره برای رنو
رنو هم تلاش می‌کند در کره‌جنوبی با تولید نسخه‌های رنو-سامسونگ از مدل‌های لینک اند کو در کارخانه بوسان کسب و کار خود را رونقی دوباره ببخشد. رنو-سامسونگ‌موتورز که رنو 80 درصد از مالکیت آن را در دست دارد، درسال‌های اخیر با مشکلات فراوانی مواجه بوده است. فروش تولیدات این جوینت‌ونچر از سال 2017 تاکنون با رسیدن به‌رقم 116 هزار دستگاه به‌نصف رسید. فروش این جوینت‌ونچر تا ماه نوامبر امسال هم درمجموع 120 هزار دستگاه بوده است. درچین رنو و شریک بین‌المللی‌اش یعنی نیسان شریک دیگری به‌نام دانفنگ داشتند که سال پیش جوینت‌ونچر رنو-دانفنگ منحل شد. رنو و نیسان هم از مدت‌ها پیش به‌طراحی، تولید و فروش خودروهای با پلت‌فرم و سایر قطعات مشترک مشغول بوده‌اند تا بتوانند هزینه‌های تولید خود را کاهش دهند. هنوز مشخص نیست که همکاری رنو با جیلی چه‌تاثیری روی ائتلاف رنو-نیسان خواهد گذاشت.

منبع خبر: