جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

آنچه باید بدانید.

 

کامپیوتر ماشین یا ECU چیست؟

کثر عملکردهای خودروی شما توسط کامپیوتر موتور آن کنترل می‌شود که به‌عنوان واحد کنترل موتور (ECU)، ماژول کنترل موتور (ECM) یا ماژول کنترل پیشرانه (PCM) نیز شناخته می‌شود.  

واحد کنترل موتور (Engine Control Unit)، که معمولا ماژول کنترل موتور (ECM) نیز نامیده می‌شود، نوعی واحد کنترل الکترونیکی است که مجموعه‌ای از محرک‌ها را روی یک موتور احتراق داخلی برای اطمینان از عملکرد بهینه موتور کنترل می‌کند.

این کار را با خواندن مقادیر زیادی از حسگرها در محفظه موتور، تفسیر داده‌ها با استفاده از نقشه‌های عملکرد چندبعدی (که جداول جستجو نامیده می‌شوند) و تنظیم محرک‌های موتور انجام می‌دهد. قبل از ECU ها، مخلوط هوا-سوخت، زمان جرقه‌زنی و سرعت دور آرام به‌صورت مکانیکی تنظیم و به‌صورت دینامیکی با ابزارهای مکانیکی و پنوماتیکی کنترل می‌شدند.

اگر کامپیوتر ماشین یا ECU روی خطوط سوخت کنترل داشته باشد، از آن به‌عنوان یک سیستم مدیریت موتور الکترونیکی (EEMS) یاد می‌شود. سیستم تزریق سوخت نقش اصلی کنترل سوخت موتور را بر عهده دارد. کل مکانیسم EEMS توسط مجموعه‌ای از سنسورها و محرک‌ها کنترل می‌شود.

درست مانند رایانه‌ای که در خانه روی میز خود دارید، این رایانه‌ها اطلاعات زیادی را پردازش می‌کنند و می‌توانند بسیاری از عملکردها را اجرا کنند. در وسیله نقلیه شما، رایانه موتور فرآیندهای زیادی را کنترل یا کنترل می‌کند که باعث می‌شود آن را در سطح بهینه خود حفظ کنید. این کامپیوتر می‌تواند با شرایط متغیر و الگوهای رانندگی شما سازگار شود تا اطمینان حاصل شود که ماشین تا حد امکان کارآمد و ایمن است.

 

ECU

کامپیوتر ماشین چه‌کار می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم، کامپیوتر موتور خودرو اساسا تمام عملکردهای ضروری خودرو را نظارت و کنترل می‌کند - همه‌چیز را زیر نظر دارد و مطمئن می‌شود که همه کارها به‌خوبی کار می‌کنند. اما دقیقا این رایانه در موتور شما چه می‌کند؟

به زبان ساده،ECU دائما اطلاعاتی را از انواع حسگرهایی که در سرتاسر موتور شما قرار دارند دریافت می‌کند تا بتواند کارهایی مانند:

• انژکتورهای سوخت را تنظیم ‌کند

• شمع‌ها را کنترل ‌کند

• سرعت دور خلاص را تطبیق ‌دهد

• راننده را از وجود مشکل در چراغ «Check Engine» مطلع ‌کند

• سیستم جرقه‌زنی را کنترل کند

• فرمان‌های الکتریکی را به سیستم‌های انتقال و میل بادامک تحویل ‌دهد

رایانه می‌تواند این عملکردها را با اطلاعاتی از سنسور اکسیژن، سنسور فشار هوا، سنسور دمای هوا، سنسور موقعیت دریچه گاز و سنسور ضربه و سایر موارد نظارت کند—همه این کارها برای دریافت بهترین عملکرد ممکن از موتور شما و درعین‌حال پایین نگه‌داشتن مصرف سوخت است.

علاوه بر این، رایانه‌های موتور همچنین دستگاه‌های خودآموزی هستند که برای تنظیم شرایط رانندگی و عادات راننده برنامه‌ریزی‌شده‌اند. این بدان معناست که کامپیوتر تنظیمات کوچکی را در قسمت‌های مختلف موتور و سیستم‌های مختلف انجام می‌دهد تا با شرایط محیطی متفاوت و نحوه رانندگی شما، به‌ویژه، با ماشین خودسازگار شود.

 

ECU

با انجام کارهایی مانند نرم‌تر کردن تعویض دنده با عقب‌نشینی دریچه گاز زمانی که تصمیم به تعویض دنده می‌گیرد، یا انجام میلیون‌ها محاسبه و حل معادلات برای تصمیم‌گیری در مورد بهترین زمان‌بندی جرقه و تعیین مدت‌زمان باز بودن انژکتور سوخت، رایانه عملکردهای هرکدام را همگام می‌کند. سیستمی برای تحویل بهتر نیرو، مصرف سوخت و عملکرد کلی.

به‌طور خلاصه، رایانه خودروی شما به‌طور مستقل بخش‌های مختلف موتور شما را کنترل و هماهنگ می‌کند تا با توجه به شرایط محیطی و رانندگی که دائما در حال تغییر هستند، باهم کار کنند.

کامپیوترهای موتور خودرو چگونه کار می‌کنند؟

بنابراین، اکنون‌که ما درک اولیه‌ای از کاری که رایانه در ماشین شما انجام می‌دهد داریم، واقعا چگونه کار می‌کند؟

مانند همه رایانه‌های مدرن، رایانه‌ای که در خودروی شما وجود دارد به چندین ریزپردازنده (در خودروهای مدرن تا 50 ریزپردازنده) بستگی دارد تا قدرت محاسباتی لازم برای کنترل همه این عملکردها را به آن بدهد. و با پیشرفت بیشتر خودروها، تعداد ریزپردازنده‌های موردنیاز افزایش می‌یابد. نوآوری‌ها و پیشرفت‌ها در خودروهای جدیدتر که نیازمند افزایش ریزپردازنده‌ها هستند عبارت‌اند از:

• نیاز به کنترل‌های پیچیده موتور برای برآورده کردن استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت

• تشخیص پیشرفته

• ساده‌سازی ساخت و طراحی خودرو

• کاهش میزان سیم‌کشی در خودروها

• ویژگی‌های ایمنی جدید

• ویژگی‌های جدید سادگی و راحتی

یک کامپیوتر ماشین امروزی معمولا دارای یک پردازنده 32 بیتی 40 مگاهرتز است. اگرچه ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما ماشین شما کد بسیار کارآمدتری نسبت به پردازنده کامپیوتری مثلا لپ تاب اجرا می‌کند. کد موجود در یک کامپیوتر متوسط خودرو کمتر از 1 مگابایت (مگابایت) از حافظه را اشغال می‌کند.

علاوه بر پردازنده، کامپیوتر ماشین یا ECU شامل چندین جزء دیگر روی یک برد مدار چند سطحی است. این شامل:

• مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال: این دستگاه‌ها خروجی برخی از سنسورهای داخل خودرو مانند سنسور اکسیژن را می‌خوانند. پردازنده فقط اعداد دیجیتال را درک می‌کند، بنابراین مبدل آنالوگ به دیجیتال این ولتاژ را به یک عدد دیجیتال 10 بیتی تغییر می‌دهد.

• خروجی‌های دیجیتال سطح بالا: در بسیاری از خودروهای مدرن، کامپیوتر ماشین یا ECU شمع‌ها را روشن می‌کند، انژکتورهای سوخت را باز و بسته می‌کند و فن خنک‌کننده را روشن و خاموش می‌کند. همه این وظایف به خروجی‌های دیجیتالی نیاز دارند که مانند مدار رله عمل می‌کنند.

• مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ: گاهی اوقات کامپیوتر ماشین یا ECU مجبور است یک خروجی ولتاژ آنالوگ را برای به حرکت درآوردن برخی از اجزای موتور ارائه دهد. ازآنجایی‌که پردازنده روی کامپیوتر ماشین یا ECU یک دستگاه دیجیتال است، به قطعه‌ای نیاز دارد که بتواند عدد دیجیتال را به ولتاژ آنالوگ تبدیل کند.

• تنظیم‌کننده سیگنال: گاهی اوقات ورودی‌ها یا خروجی‌ها قبل از خواندن باید تنظیم شوند. به‌عنوان‌مثال، مبدل آنالوگ به دیجیتال که ولتاژ سنسور اکسیژن را می‌خواند ممکن است برای خواندن سیگنال 0 تا 5 ولت تنظیم شود، اما سنسور اکسیژن سیگنال 0 تا 1.1 ولت را خروجی می‌دهد. تنظیم‌کننده سیگنال مداری است که سطح سیگنال‌های ورودی یا خروجی را تنظیم می‌کند.

• تراشه‌های ارتباطی: این تراشه‌ها استانداردهای ارتباطی مختلفی را که در خودروها استفاده می‌شود، اجرا می‌کنند. استانداردهای مختلفی استفاده می‌شود، اما استانداردی که در حال تسلط بر ارتباطات داخل خودرو است، CAN (شبکه ناحیه کنترل‌کننده) نامیده می‌شود.به زبان ساده، کامپیوتر ماشین یا ECU شامل پردازنده‌ها و سپس اجزای فوق است.

مشکلات رایج در کامپیوتر ماشین یا ECU

همان‌طور که این کامپیوترها پیشرفته هستند، گاهی اوقات ممکن است همه‌چیز به‌اشتباه پیش برود. اتصال برق در مدارهای حسگر ممکن است و می‌تواند ماژول کامپیوتر را بیش‌ازحد بارگذاری کند یا به آن آسیب برساند، مشکلات مربوط به منبع تغذیه کامپیوتر می‌تواند باعث رفتار نامنظم آن شود و ورودی‌های نامناسب سنسورهای ناکارآمد در سراسر موتور نیز می‌تواند منجر به مشکلاتی شود. به‌علاوه، نمی‌توانید فراموش کنید که کامپیوتر ماشین شما در محیطی ثابت مانند کامپیوتر خانگی شما کار نمی‌کند - خوردگی، گرمای بیش‌ازحد و لرزش نیز می‌تواند به ماژول آسیب برساند.

ازآنجایی‌که کامپیوتر ماشین یا ECU برای بسیاری از عملکردهای مختلف بسیار حیاتی است، بسیار مهم است که به‌محض مشکوک شدن به وجود مشکل، آن را بررسی کنید. علائم هشداردهنده زیادی در مورد خرابی رایانه وجود دارد، اما گاهی اوقات ممکن است کامپیوتر ماشین یا ECU نتواند خرابی خود را به‌درستی تشخیص دهد.                                                                                                                 اگر ماشین شما کامپیوتر بدی دارد، بهتر است آن را با یک ماژول جدید که برای وسیله نقلیه خاص شما برنامه‌ریزی و تنظیم‌شده است جایگزین کنید.

در اینجا برخی از علائم آشکار وجود دارد که نشان می‌دهد مشکلی در کامپیوتر ماشین یا ECU وجود دارد:

روشن شدن چراغ چک

درحالی‌که چراغ چک موتور معمولا هنگامی‌که مشکلی در مدار یا سنسور در محفظه موتور وجود دارد روشن می‌شود، همچنین می‌تواند نشان‌دهنده یک ECU معیوب یا خراب باشد. یک مکانیک حرفه‌ای می‌تواند کامپیوتر را برای کدهای مشکل اسکن کند تا تشخیص دهد که آیا در کامپیوتر ماشین مشکل وجود دارد یا جای دیگری در خودرو.

خاموش شدن موتور

اگر موتور یک وسیله نقلیه نامنظم رفتار می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در کامپیوتر ماشین یا ECU باشد. یک ECU معیوب ممکن است باعث شود موتور به‌طور متناوب از کار بیافتد.

بد کار کردن موتور

اگر مشکلی در کامپیوتر ماشین یا ECU وجود داشته باشد، تنظیمات سوخت و زمان‌بندی احتراق موتور ممکن است به‌طور بالقوه از بین بروند. این امر می‌تواند بر عملکرد خودرو از طرق مختلف مانند کاهش قدرت و بهره‌وری سوخت تأثیر منفی بگذارد.

روشن نشدن خودرو

هنگامی‌که کامپیوتر ماشین یا ECU به‌طور کامل از کار می‌افتد، خودرو بدون کنترل مدیریت موتور باقی می‌ماند، به این معنی که درنتیجه به‌درستی روشن نمی‌شود یا به‌درستی کار نمی‌کند. بااین‌حال، توجه به این نکته مهم است که خرابی ECU تنها دلیل مشکلات راه‌اندازی خودرو نیست.

کاهش راندمان سوخت

کاهش راندمان سوخت یکی دیگر از علائم بالقوه ECU معیوب است. وظیفه کامپیوتر ماشین یا ECU این است که اطمینان حاصل کند که سهمیه سوخت هوا همیشه بهینه است و مقدار مناسب سوخت به سیلندرها تزریق می‌شود. اگر ECU معیوب باشد، خودرو معمولا بیش‌ازحد معمول سوخت مصرف می‌کند.

ECU

نتیجه گیری:

کامپیوتر در وسیله نقلیه شما مثل مغز آن است. ECU عملکرد مناسب را در تمام سیستم‌های مختلف موتور شما هماهنگ می‌کند و ماشین شما را ایمن و کارآمد نگه می‌دارد. کامپیوتر ماشین یا ECU مانند لپ‌تاپ، یک‌تکه فناوری بسیار پیشرفته است که اساسا می‌تواند به ریزپردازنده‌ها و حسگرهایی که از طریق برق و بردهای مدار ارتباط برقرار می‌کنند خلاصه شود.

منبع خبر: