شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

تازه های خودرو.

 

زیکر ۰۰۱، خودرویی منحصر‌به‌فرد از جیلی

جیلی درنمایشگاه خودروی امسال شانگهای، همه را شگفت‌زده کرد. در‌حالی که همه انتظار داشتند مسیر انتخابی این شرکت، برای آینده‌ای تمام الکتریکی، از مسیر زیر‌مجموعه آن، یعنی لینک‌اند‌کو بگذرد ناگهان Zeekr 001 را معرفی کرد.  

در طول یک دهه گذشته، سه شرکت خصوص خودرو‌سازی چینی، به‌عنوان موتور محرک این صنعت در چین،‌ مشغول رقابت با یکدیگر بودند. بی‌وای‌دی در بخش انرژی‌های نو، گریت‌وال در قسمت خودروهای شاسی‌بلند و جیلی در بخش طراحی پیشتاز بودند. اما امروزه این شرکت‌ها به‌طور فزاینده‌ای از سوی استارت‌آپ‌های جدید چینی، به‌خصوص در بخش خودروهای برقی، به‌چالش کشیده شده‌اند.

جیلی در همان اوایل این چالش، نیاز به چرخش در سیاست‌هایش را حس کرد. به‌گونه‌ای که در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۵ علاوه‌بر معرفی امگرند برقی و نسخه الکتریکی EC7، وعده داد تا سال ۲۰۲۰، نود در صد از فروشش شامل خودروهایی با انرژی نو باشد.

در نوامبر ۲۰۲۱، رقیب جیلی یعنی بی‌وای‌دی، موفق به فروش حدود ۹۰۰۰۰ دستگاه خودروی سواری با سوخت انرژی‌های جدید شد در‌حالی‌که جیلی در سال ۲۰۲۰ موفق شده بود تنها ۵.۲ در‌صد از حجم فروشش را به این نوع از خودروها اختصاص دهد که حتی نسبت به فروش ۸.۳ در‌صدی سال ۲۰۱۹ هم کاهش نشان می‌داد.

با این شرایط،‌جیلی قصد دارد با زیکر ۰۰۱ خودروهایی چون BYD Han ، XPeng P7 و Nio ET7 را به چالش بکشد.

 

طراحی زیکر

از نظر ظاهری، احتمالا این خودرو دارای توانایی به چالش کشیدن خودروهای رقیب می‌باشد. برآمدگی‌های کوتاه بر‌روی بدنه، ژست اسپرتی به زیکر داده است. در عقب، خط سقف، به‌جای برش ناگهانی، با یک شیب ملایم، به‌انتها می‌رسد. این شکل طراحی، اگر‌چه به‌ظاهر خودرو، زیبایی می‌بخشد و حتی به بحث آیرودینامیک آن کمک می‌کند اما برای سرنشینان بلند‌قد، به‌احتمال زیاد مشکل ایجاد خواهد کرد.

درب‌های زیکر ۰۰۱ کاملا برقی است، یعنی کافی است که دکمه روی آن‌ها را فشار دهید تا درب اتوماتیک باز شود. در داخل کابین، طراحی کنسول، به‌شکلی محصور‌‌کننده است و داشبورد و کنسول، دور راننده قرار گرفته است. راننده دارای یک صفحه ابزار و یک هد‌آپ‌دیسپلی است. صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی مرکزی و اصلی، دارای ابعاد ۱۵.۴ اینچ می‌باشد. عملکرد کنترل صوتی هم برای این خودرو در‌نظر گرفته شده است. اگر‌چه این دستیار صوتی،‌ فعلا با زبان چینی عمل می‌کند ولی جیلی قصد دارد برای نسخه صادراتی آن،‌ زبان انگلیسی را هم اضافه کند.

برای ۰۰۱ دو مدل در‌نظر گرفته شده است، مدل We و You. مدل یو، به‌صورت چهار‌چرخ متحرک است در‌حالی‌که در مدل وی در ورژن دو‌موتوره، فقط به‌صورت دیفرانسیل عقب، عرضه می‌شود.

مواد به‌کار‌رفته در این خودرو بسیار با‌کیفیت است به‌گونه‌ای که می‌توان گفت از هونگچی مدل E-HS9 بسیار گران‌تر و بهتر است. سطح تجهیزات در این خودرو بسیار بالاست. در مدل یو، صندلی راننده دارای تهویه، گرمایش و ماساژور است اگر‌چه به‌طور استاندارد سیستم تهویه وجود ندارد.

حتی صندلی‌های عقب هم دارای تنظیمات برقی است و حتی می‌توان تا حدی آن‌ها را خم کرد. زیکر ادعا می‌کند که ۰۰۱ دارای فضای بار ۲۱۴۴ لیتر است اگر‌چه این فقط یک ادعاست و کمی قابل بحث است. به‌طور مثال،‌ صندلی‌های عقب،‌ به‌طور کامل جمع نمی‌شود.

موتور جیلی زیکر 001

نسخه دو‌موتوره ۰۰۱ با زمان صفر تا صد تنها ۳.۸ ثانیه، یکی از سریع‌ترین شتاب‌ها را در بین خودروهای چینی دارد. در ۰۰۱ هر محور دارای یک موتور ۲۰۰ کیلو‌واتی با حداکثر گشتاور ۳۸۴ نیوتن‌متر است. زیکر توانسته است حس یک سدان اسپرت را با فرمان دقیقی که معمولا فقط در خودروهایی مانند بی‌ام‌و دیده می‌شود به راننده بدهد. دقیق بودن فرمان،‌ در حالت رانندگی دینامیک بیشتر قابل احساس است.

حالت‌های رانندگی اکو و کامفورت هم وجود دارد اما احساس دقیق بودن فرمان، در این حالت‌ها به اندازه حالت دینامیک نیست. در نسخه‌های چهار‌چرخ متحرک،‌ حالت‌های برفی، شنی و آفرود هم اضافه می‌شود که در حالت آفرود، سیستم تعلیق بادی را به بالاترین سطح، برای فاصله بیشتر از سطح زمین،‌ افزایش می‌دهد.

سیستم تعلیق مناسب ۰۰۱ باعث می‌شود که این خودرو کاملا به جاده چسبیده باشد و با وجود هد‌آپ‌دیسپلی، راننده می‌تواند در هنگام رانندگی، دید خود را در مسیر، حفظ کند که قطعا در کنار این سیستم تعلیق، ایمنی فراوانی را برای سرنشینان فراهم خواهد کرد. مانند محصولات تسلا، ۰۰۱ هم دارای سه سطح ترمز است که از طریق منو قابل انتخاب است.

متاسفانه در حالت شارژ ۴۸۰ کیلو‌واتی، امکان شارژ سریع‌تر وجود ندارد که در این‌حالت، با ۵ دقیقه شارژ، امکان طی مسافت ۱۰۰ کیلومتر وجود دارد. در نسخه یو از این خودرو که از باطری‌های ۱۰۰ کیلو‌وات‌ساعتی استفاده می‌کند توان طی مسافت ۶۰۶ کیلومتر را دارد.

مانند بسیاری از خودروهای چینی، در زمان راه‌اندازی، مجموعه کامل عملکردهای کمک راننده، آنلاین نیستند و بعدا امکان فعال کردن آن‌ها وجود دارد. عملکردهایی چون، دوربین‌های با کیفیت بالا، سنسورهای رادار اولترا‌سونیک و رادارموج میلیمتری ۲۵۰ متری .

از‌آن‌جایی‌که بسیاری از خودروها این‌روزها با لیدار عرضه می‌شود، غیبت آن در این خودرو می‌تواند به پاشنه آشیل آن تبدیل می‌شود.

قیمت تقریبی ۰۰۱ چیزی در حدود ۶۰۰۰۰ دلار است و موفقیت خودرویی در این رنج قیمتی به عوامل زیادی از جمله تحویل سریع آن‌ها بستگی دارد، چیزی که به علت پاره‌ای از مشکلات در زنجیره تامین، امکان آن، فعلا برای جیلی وجود ندارد.

منبع خبر: