پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

بهترین ماشین برای مسافرت چه ویژگی‌هایی دارد؟

با انتخاب ماشینی مناسب برای مسافرت جاده‌ای، می‌توانید راحتی و آسایش سفر با هواپیما را برای خود و هم‌سفرانتان رقم بزنید. میزان آسودگی و رضایت سفر شما، درگرو آن است که چه مقدار در انتخاب بهترین خودرو وسواس به خرج دهید.  

برای سفری خاطره‌انگیز و ایمن، انتخاب ماشین از هر چیزی مهم‌تر است؛ در این مطلب به اساسی‌ترین نکاتی که برای انتخاب درست نیاز دارید، اشاره‌کرده‌ایم. ایمنی، اندازه کابین خودرو، میزان مصرف سوخت و سیستم تهویه برخی از فاکتورهای نهایی برای انتخاب بهترین ماشین برای مسافرت ایرانی هستند.

معیارهای مهمی ازجمله بودجه، نوع سفر، تعداد نفرات، مسافت، مدت‌زمان سفر، نوع جاده و آب‌‌وهوای مسیر و مقصد هم در انتخاب وسیله نقلیه شخصی موثراند. اگر می‌خواهید بدانید کدام خودرو داخلی و خارجی پاسخگوی نیاز شماست،

ایمنی و مقاومت خودرو

1- ایمنی و مقاومت خودرو، تضمین جان مسافرین در برابر خطرات

حدود نیمی از امنیت سفر، به انتخاب بهترین خودرو وابسته است. بخش دیگر آن به ایمنی مسافرت، استاندارد بودن جاده، احتیاط راننده و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برمی‌گردد. یک خودرو مقاوم و ایمن باید از تمام تجهیزات و ملزومات استاندارد برخوردار باشد. بدنه محکم، کمربند ایمنی و ایربگ مناسب، سیستم کنترل پایداری و ترمز، سیستم تعلیق و سنسورهای هشداردهنده از فاکتورهای اساسی ایمنی خودرو هستند. یک خودرو ایمن، علاوه بر اینکه باید در تصادفات، کمترین آسیب را ببیند، باید کمترین تصادف را هم داشته باشد. اغلب خودروهایی که وزن بالا دارند، مقاوم‌تر هستند. این ماشین‌ها سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌تری دارند.

علاوه بر مهارت راننده در کنترل خودرو، ایمنی و مقاومت خودرو مهم‌ترین نقش را در حفظ سلامت خودرو در سفر دارند. سیستم پایداری و تعلیق خودرو مانع از تکان‌های شدید در حین مسیر می‌شوند و راننده و سرنشینان با مشکلی روبه‌‎رو نمی‌شوند.

سیستم تعلیق و فنربندی

سیستم تعلیق و فنربندی، جلوگیری از تکان‌های شدید

سیستم تعلیق که مربوط به اجزای داخلی و هماهنگ با ایمنی ماشین است، باعث کنترل ضربات وارد به خودرو و ارتقا عملکرد چرخ‌ها برای اصطحکاک می‌شود. این سیستم برای برخی از خودروها مثل کم استهلاک‌ترین خودرو وارداتی به حدی مهم است که خریداران خودرو جاده‌ای عموما فنربندی خودرو را در اولویت انتخابشان قرار می‌دهند.

در مسیرهای ناهمواری که از سنگ پوشیده شده است، تکان‌های ناشی از این پستی بلندی‌ها، توسط سیستم تعلیق خنثی می‌شود. پس اگر مسیر سفرتان ناهموار و پر از دست‌انداز است، به این ویژگی توجه بیشتری داشته باشید.

اندازه کابین و فضای کافی

2- اندازه کابین و فضای کافی، فاکتوری مهم برای مسافرت جاده‌ای

فرقی ندارد مسافتی که برای رسیدن به مقصد طی می‌کنید، کوتاه است یا طولانی؛ فضای کافی و گنجایش مناسب برای سرنشینان و وسایل بسیار حائز اهمیت است. راحتی که در یک فضای بسته تجربه می‌شود، درگرو جای کافی است. اگر در سفر خود، سالمند، کودک و یا فردی ناتوان به همراه دارید باید در انتخاب ماشینی که اندازه کابین خوبی دارد، بسیار دقت به ‌خرج دهید. مثلاً برای نصب صندلی کودک در ماشین، به فضای مناسب نیاز دارید.

اغلب خودروهای سواری دارای ظرفیت 5 نفر هستند. اما گاهی این فضا برای کمتر از 5 نفر است. جادار بودن فضای داخلی خودرو مانع از تجربه خستگی و کوفتگی در حین سفر می‌شود.

خودروهای هاچ‌بک که بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار هم به حساب می‌آیند، برای مسافت‌های طولانی و3 نفر به بالا پیشنهاد نمی‌شود؛ چون این خودروها صندوق بار بزرگی هم ندارند. ازاین‌رو، جز بهترین ماشین‌ها برای مسافرت خانوادگی نیستند. بنابراین علاوه بر فضای کابین، باید به ظرفیت صندوق بار خودرو به‌شدت دقت کنید.

خودرو با مصرف سوخت کم

3- خودرو با مصرف سوخت کم، انتخابی مناسب برای خودروی سفری

سفری اقتصادی و به‌صرفه از لحاظ هزینه، دلخواه بسیاری از افراد است. بخش قابل توجهی از بودجه سفر به هزینه‌ سوخت مصرفی خودرو تعلق می‌گیرد. خودروهای جدیدتر و پیشرفته، سوخت کمتری مصرف می‌کنند؛ خصوصاً خودروهای وارداتی و مونتاژ داخلی. خودروهای داخلی با موتور TU5 هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنند.

به عنوان مثال خودرو سمند به عنوان یک خودرو کم مصرف در مصرف سوخت، هم ظرفیت باک 70 لیتری دارد و هم در هر 100 کیلومتر تنها 8.5 لیتر بنزین مصرف می‌کند که این نکته موجب می‌شود راننده با پرکردن یک باک، مسافت 800 کیلومتری قم تا شیراز را بدون توقف براند.

اگر طرفدار سفرهای طولانی هستید، ماشین‌های گازسوز اقتصادی‌تر هستند. البته همان‌طور که می‌دانید، مخزن‌های گاز فضای زیادی از صندوق بار را اشغال می‌کنند. اگر دغدغه محیط ‌زیست و هوای پاکیزه دارید، خودروهای با مصرف سوخت پایین، هم‌سفری خاطره‌انگیز برای شما رقم می‌زند، هم به کاهش آلودگی کمک می‌کند.

سیستم تهویه مناسب

4- سیستم تهویه مناسب، کنترل سرمایش و گرمایش در هر آب‌وهوا

پنجره‌های خودرو، گزینه خوبی برای تنظیم هوای داخل ماشین نیستند. در سرعت‌های بالا، هوا به‌شدت وارد خودرو می‌شود و این شرایط مطلوب نیست. همچنین در هوای گرم، اگر در حالی طی کردن مسیری خاکی باشد، عدم تهویه مناسب باعث ورود گردوغبار به اتاقک داخل می‌شود.

تهویه خودرو، شامل سیستم گرمایش و سرمایش است. این سیستم باعث تجربه هوای مطبوع و مناسب در یک فضای بسته و کوچک می‌شود و گردش هوای مناسب، مانع از محبوس شدن هوای نامناسب می‌گردد. در حین سفر ممکن است با هر نوع آب‌وهوایی روبه‌رو شوید، پس سیستم تهویه شما را از هرگونه ناملایمات‌های مربوط به هوا، دور می‌کند.

3 آپشن ضروری خودرو شخصی، برای سفری راحت

ایمنی، فضای کافی و سوخت مصرفی خودرو از معیارهای مهم برای انتخاب بهترین ماشین برای مسافرت هستند. اما علاوه بر آن‌ها، موارد ضروری دیگری هم در انتخاب شما برای سفری آسوده دخیل‌اند. پس به سه قابلیت زیر، توجه بیشتری داشته باشید.

1- کروز کنترل، ابزاری برای کنترل سرعت خودرو به‌ صورت خودکار

ویژگی Cruise Control باعث کنترل سرعت در یک وضعیت ثابت می‌شود. یعنی امکان ثابت نگه‌داشتن سرعت خودرو در شرایط مختلف، بدون استفاده از پدال گاز. اگر سفری طولانی در پیش دارید، بخش اعظمی از خستگی شما با قابلیت کروز کنترل کاسته می‌شود.

در یک مسیر طولانی با فعال کردن سنسور کروز کنترل، نیاز به استفاده از پدال گاز، ترمز و کلاچ ندارید. کروز مانند یک سیستم خودکار است که با سنجیدن ترافیک و حفظ فاصله مناسب با خودرو جلویی با سرعت مناسب حرکت می‌کند و اگر نیاز به ترمز باشد، خودش به آن اقدام می‌کند.

دنده اتومات، آپشنی هوشمندانه

2- دنده اتومات، آپشنی هوشمندانه برای گذر از مسیرهای ناهموار دنده

اگر یک راننده تازه‌کار هستید و قصد سفر دارید، شاید خودروهای دنده ‌اتومات برای شما مناسب باشند. اما جالب است بدانید خودروهایی که دنده اتومات ندارند هم، بسیار برای سفرهای جاده‌ای، خصوصاً از نوع آسفالت کاربردی‌اند. زیرا در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها مسافت قابل‌توجهی را با یک سرعت می‌شود طی کرد و نیازی به تغییر سرعت و عوض‌کردن دنده نیست. اما اگر مسیری پرفرازونشیب در پیش دارید، به فکر خرید خودروهای دنده اتومات باشید.

صندلی خودرو راحت و استاندارد

3- صندلی خودرو راحت و استاندارد، راهی برای رفع خستگی سفر

صندلی یکی از مهم‌ترین لوازم‌یدکی خودرو است. اگر تجربه سفرهای‌ سال‌های گذشته با ماشین را یادآوری کنید، قطعاً دلِ خوشی از صندلی‌های سخت و تخت ندارید. عموما صندلی‌هایی که فرمی مناسب با گودی کمر شخص می‌گیرد انتخاب خوبی برای سفر است. همچنین سیستم گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، تجربه بی‌نظیری از سفر را برای مسافران به ارمغان می‌آورد. صندلی مناسب، تنها راه فرار از کمردرد در حین سفر است. پس اگر قصد خرید خودرویی برای سفر دارید به این آپشن هم توجه کنید.

معرفی چند نمونه از بهترین پیشنهادات ماشین‌های داخلی و خارجی برای سفر

از بهترین نمونه‌های خودرو داخلی که از لحاظ ایمنی کیفیت بالایی دارند، می‌توان به ال 90، دنا ، پژو و سمند سورن اشاره کرد. سمند LX،206 صندوق‌دار و پژو 405 از لحاظ فضای مناسب، خودروهای خوبی هستند و جز بهترین ماشین‌ها، برای سفر ایرانی هستند. چری، جک و هایما، تیگو و ماشین دیگنیتی هم از بهترین ماشین‌های چینی برای مسافرت هستند.

نمونه‌های گفته‌شده تنها تعداد معدودی از خودروهای مناسب تولید داخل برای سفر هستند. بنا بر اولویت و بودجه خود اگر بازار را جست‌وجو کنید، راحت‌ترین ماشین برای مسافرت خود را پیدا می کنید.

در این مقاله به ویژگی‌های مهمی که برای بهترین خودرو سفری مورد بحث است از جمله امنیت، سوخت، فضا و سیستم تهویه پرداختیم. توجه کنید که این نکات برای انتخاب خودرو جاده‌ای جهت خرید کاربرد دارد اما در حالت کلی، راننده هر نوع خودرویی قبل از سفر باید چک لیست خودرو قبل سفر را به دقت بخواند و آن را رعایت کند.

نظر شما چیست؟ تجربه سفر خود با ماشین شخصی را در بخش نظرات ثبت کنید و بگویید به نظر شما چه ویژگی‌ای در سفر جاده‌ای با خودو از همه مهم‌تر است؟

منبع خبر: