سه‌شنبه, 28 فروردین 1403
منو اصلی

 

همه چیز درباره سیستم ترمز ABS در خودروها .

 

معرفی مزایا و معایب سیستم ترمز ای بی اس.

سیستم ترمز ضد قفل ABS که گاهی اوقات با نام سیستم‌ ترمز ضد لغزش نیز شناخته می‌شود، زمانی که در سرعت زیاد ترمز می گیرید، چرخ های خودروی شما دچار لغزش شدید می شود و به کمک شما می آید.  

 سیستم ترمز ای بی اس به رانندگان در قفل شدن چرخ های خودرو و موتورسیکلت کمک می کند و در هنگام ترمز کنترل فرمان را بهتر می‌کند. سیستم های ترمز ضد قفل در حال حاضر در تمام خودروهای مدرن در اروپا وجود دارد.

 

اولین شکل ABS در دهه 1920 توسط پیشگام فرانسوی گابریل وویزین ساخته شد، که در ابتدا برای کمک به ترمزگیری در هواپیما از آن استفاده می شد . امروزه یکی از مهم ترین پیشرفت ها در ایمنی خودروهای جدید سیستم ترمز abs است که در حال حاضر تقریباً در تمام خودروها و موتورسیکلت های جدید و استاندارد وجود دارد، هرچند تولیدکنندگان داخلی کشور ما از این نوع ترمز به عنوان یک مزیت فول آپشنال یا اضافه بر سازمان در خودرو های ساخته شده نام می برند.

 

سیستم ترمز abs، ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز ای بی اس، سیستم ترمز ضد قفل ABS

 

سیستم abs چیست و چه زمانی عمل می کند؟

برای اینکه به این سوال "سیستم ترمز abs چیست؟ "پاسخ دهیم ابتدا باید بگوییم همه ی سیستم های abs در انتها یک شکل عمل نمی کنند اما کلیت سیستم یک شکل است. طرز کار ترمز abs اینگونه است که با فشار دادن و سپس رها کردن مجدد یا پمپاژ مجدد ترمز، به چرخ موتور سیکلت یا چرخ خودرو در زمانی که ترمز در سرعت شدید گرفته می شود دستور کار می دهد. سنسورهای روی هر چرخ برای تشخیص قفل شدن یا زمانی که چرخ از حرکت می ایستد و شروع به لیز خوردن می کند استفاده می شود. همه سیستم های ABS یکسان نیستند، برخی از آنها فقط از قفل شدن چرخ های محور عقب جلوگیری می کنند. هنگامی که قفل چرخ ها تشخیص داده می شود، ABS ترمز را 100 بار در ثانیه اعمال می کند. این کار از لغزش چرخ ها جلوگیری می کند و به راننده کمک می کند تا کنترل خودرو را در دست داشته باشد.

 

در بررسی ترمز ضد قفل abs آمده است که ترمزهای ABS از یک سری سنسور برای نظارت بر سرعت و چرخش چرخ استفاده می کنند. اگر چرخ‌ها شروع به قفل شدن کنند، سیستم آن را شناسایی می‌کند و با سرعت‌های مختلف به هر چرخ فشار وارد می‌کند تا ماشین را متوقف کند. این کار از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند.

 

هنگامی که ABS روشن می شود، فشار ترمز برای حفظ قدرت توقف خودرو و کنترل آن تنظیم می شود. ABS فشار ترمز را هنگامی که خودرو در حال کاهش سرعت است، با اعمال فشار بیشتر به پدال ترمز تعدیل می کند. این در حالی است به طور همزمان باعث می شود فشار کمتری در هنگام توقف خودرو اعمال کند.

 

 سیستم ترمز abs، ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز ای بی اس، سیستم ترمز ضد قفل ABS

 

4 جزء اصلی از اجزای سیستم ترمز abs در خودرو

 

- سنسورهای سرعت : این سنسورها سرعت چرخش چرخ یا چرخ ها را کنترل می کنند.

- سوپاپ ها : سوپاپ های موجود در خط ترمز با در نظر گرفتن سه موقعیت مختلف، فشار روی ترمزها را مسدود کرده و آزاد می کنند.

- پمپ : این پمپ ها با مایع هیدرولیک پر می شوند و در صورت نیاز به درام ترمز یا کالیپر فشار وارد می کنند.

- کنترلر :  واحد کنترل الکترونیکی در واقع  مغز ABS است و از داده های حسگرها برای تعیین اینکه آیا ترمز را پمپ کند یا نه استفاده می کند. 

 

بنابراین اساسا سیستم ترمز ای بی اس در سه مرحله کار می کند: 

1) پدال ترمز فشار داده می شود.

2) سنسورهای چرخ لغزش یا قفل شدن را تشخیص می دهند.

3) سیستم abs ترمز را پمپ می کند.

 

انواع ترمز ضد قفل ABS:

برای آشنایی با ترمز ABS  باید بدانید که برخی از خودروها دارای ترمز ABS دوچرخ هستند در حالی که برخی دیگر دارای ترمزهای ABS چهار چرخ هستند. در خودروهای مختلف تعداد سنسور های ترمز ای بی اس به شکل زیر است:

1) چهار سنسور:  ترمزهای ABS چهار چرخ ، برای هر چرخ یک سنسور دارد.

2) سه سنسور: ترمزهای ABS سه سنسوری دارای دو سنسور برای چرخ های جلو و یک سنسور برای مدیریت هر دو چرخ عقب است .

3) یک سنسور: سیستم تک سنسوری هر دو چرخ های عقب را در ترمز مدیریت می کند؛ بنابراین در چرخ های جلو مجهز به ترمز abs نیست.

 

 

 

معرفی مزایا و معایب سیستم ترمز ای بی اس :

 

مزایا سیستم ABS  شامل:

- احتمال قفل شدن ترمز را تا حد زیادی کاهش می دهد.

- فرصت بهتری برای فرمان دادن فراهم می کند.

- سازگاری بالایی با هر سطحی از خودرو دارد.

- احتمال لغزش یا رانش وسیله نقلیه در هنگام ترمز اضطراری را تا حد زیادی کاهش می دهد.

- واکنش سریع تر به موقعیت های اضطراری ترمز به دلیل کنترل کامل الکترونیکی و کامپیوتری.

 

معایب سیستم ABS  نیز شامل:

- تعمیرات گران قیمت

- یکی از عیب های آن به خصوص برای رانندگان بی حوصله این است که ترمز های ضد قفل به معاینه و نگهداری منظم سنسورها، سوپاپ ها و روغن ترمز نیاز دارند.

- سیستم ظریف و آسان برای آسیب رساندن.

 

مهمترین مزیت ترمز ضد قفل چیست؟

در معرفی سیستم ترمز ای بی اس آمده است که از قفل کردن چرخ ها در هنگام ترمز شدید جلوگیری می کند؛ در واقع هدف اصلی  ترمز ABS کمک به خودروها برای توقف هرچه سریعتر نیست بلکه مهم ترین مزیت ترمز ضد قفل ABS نیاز به حفظ و کنترل وسیله ی نقلیه در زمانی است که رانندگان ترمز شدید می گیرند و خودرو باید کنترل شده متوقف شود. در این شرایط ، وسایل نقلیه مجهز به ترمز ABS معمولاً مسافت توقف کوتاه تری را نسبت به خودروهای بدون ترمز ABS تجربه می کنند و رانندگان از تعادل بهتری برای حفظ وسیله ی نقلیه خود برخوردارند.

 

سیستم ترمز abs، ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز ای بی اس، سیستم ترمز ضد قفل ABS

 

نحوه تست ترمز abs چگونه است؟

- اگر وسیله نقلیه شما مجهز به ABS یا سیستم ترمز ضد قفل باشد، هر بار که کلید خود را به حالت روشن یا روشن می‌چرخانید، یک چراغ هشدار روشن می‌شود. این چراغ هشدار به رنگ زرد خواهد بود و عبارت «ضد قفل» یا  ABS» » را روی نمایشگر چراغ هشدار نمایش می دهد.

- سیستم ترمز ضد قفل  ABS روی خودروی شما طوری طراحی شده است که هر بار که موتور را استارت می زنید، خودآزمایی انجام دهد. در طول تست، چراغ ABS روی داشبورد روشن می شود و پس از چند ثانیه باید خاموش شود. این سیستم در حال بررسی است تا مطمئن شود همه چیز در حالت ایده آل قرار گرفته است.

- ماشین را روشن کنید و برای چند لحظه با سرعت کم رانندگی کنید. به آرامی روی پدال ترمز ضربه بزنید. اگر پس از ضربه زدن روی پدال ترمز، چراغ ترمز ضد قفل ABS روشن شود، نشان دهنده وجود مشکل در برق خودرو است.

- مشکل در سنسور ABS زمانی نشان داده می شود که چراغ ABS پس از دوره خودآزمایی خاموش شود و دوباره روشن شود.

- هر نوع گرد و خاک در اطراف سنسور یا هرگونه زدگی یا خوردگی که می تواند کارکرد آن را مختل کند باید بررسی شود.

- در صبح های مرطوب اگر چراغ حسگر بعد از دوره خودآزمایی روشن بماند این احتمال می رود که رطوبت بر اتصالات سنسور تأثیر گذاشته است.

- به میزان روغن ترمز دقت کنید.

- ولتاژ در سنسور ها بررسی شود، به کمک خواندن ولتاژ می توانید پیکربندی سنسور ها را کنترل کنید.

- ساییدگی در لنت ها و چرخ ها و هرگونه آسیب در آنها باید بررسی شود، زیرا باعث کاهش عملکرد ترمز می شود.

 

ترمز ای بی اس بهتر است یا معمولی؟

ترمزهای معمولی از سیستم ساده تری برای کاهش سرعت خودرو استفاده می کنند. با فشار دادن روی پدال ترمز، گیره ها روی روتورها(سیم پیچی) پایین می آیند و در نتیجه سرعت کاهش می یابد. هنگامی که ترمزهای معمولی به شدت فشرده می شوند، در شرایط اضطراری این باعث قفل شدن روتورها می شود که عدم کنترل راننده در هدایت خودرو را به دنبال دارد. تنها گزینه این است که هنگام ترمز گرفتن در جهتی که خودرو به سمت آن حرکت می کرد، لغزیده شوید.

 

اما مزیت های ترمز ای بی اس از ترمز معمولی پیشی گرفته است، ترمز ضد قفل ABS یک سیستم ترمز بصری است که برای کمک به جلوگیری از قفل شدن چرخ‌های خودرو هنگام درگیر شدن ترمز تحت فشار شدید طراحی شده است. برخلاف سیستم ترمز معمولی که چرخ‌ها را قفل می‌کند و مانور خودرو را در چنین شرایطی به چالش می‌کشد، ABS از سنسورهای پیشرفته استفاده می‌کند و تکانه‌های ریتمیک منتشر می‌کند که از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. این بدان معناست که راننده می تواند کنترل بهتری بر خودرو در صورت ترمز شدید داشته باشد. سیستم حسگر مبتنی بر رایانه نیاز به پمپاژ ترمز برای کاهش سرعت و توقف ایمن خودرو را از بین برده است.

 

چرا سیستم ترمز ای بی اس در خودروها از اهمیت زیادی برخوردار است؟

سیستم ترمز ضد قفل ABS در ابتدا برای خودروهای تجاری ساخته شد. سپس در دهه 1980 پس از کشف آن برای بهبود ایمنی خودرو، با وسایل نقلیه خودرو سازگار شد. اکنون برای افزایش ایمنی و کاهش تصادفات در تمام خودروهای مدرن استفاده می شود. سیستم ترمز ضد قفل ABS از فشار هیدرولیک برای کاهش سرعت خودرو استفاده می کند. این سیستم به منظور جلوگیری از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمزگیری است که این امر می تواند باعث تصادف شود. همچنین به شما کمک می کند هنگام ترمزگیری روی سطوح ناهموار یا لغزنده، کنترل خودروی خود را حفظ کنید.

 

جمع بندی

به طور کلی با توجه به مطالبی که گفته شد مزایای سیستم ترمز ای بی اس نسبت به ترمز های معمولی خیلی بیشتر است. ترمز ای بی اس باعث کاهش تصادفات و همینطور ایمنی بیشتر برای رانندگان و وسیله ی نقلیه آنها می شود و از این نظر به رانندگان در کاهش هزینه ی ناشی از تعمیرات کمک می رساند. همچنین سیستم ترمز ای بی اس به رانندگان برای حفظ تعادل و کنترل لغزش ماشین در هنگام ترمز شدید یا رانندگی در سطح لغزنده و ناهموار یاری می رساند.

منبع خبر: