پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

تازه های خبر.

 

جیلی ژئومتری E، کراس‌اوور برقی جدیدی با قیمت ۱۳ هزار دلار

ژئومتری E یک کراس اوور الکتریکی کوچک از شرکت جیلی چین است. این خودرو به پیشرانه الکتریکی ۸۱ اسب بخاری و باتری‌ای مجهز خواهد بود که شعاع حرکتی ۳۲۰ تا ۴۰۱ کیلومتری را ارائه می‌کند.  

خودروی موردبحث با قیمت معادل ۱۳۱۱۰ تا ۱۵۶۴۵ دلار در چین عرضه خواهد شد. این شرکت هم‌اکنون E را در نمایشگاه گوانگ دونگ به نمایش گذاشته است.ابتدا به طراحی این خودرو می‌پردازیم. در بخش جلو چراغ‌هایی را می‌بینیم که به صورتی خطی نازک در پهنا کشیده شده‌اند و نوربالاها نیز حالت مربعی دارند. در بخش عقب چراغ‌هایی عجیب و اسپویلر اسپرت به چشم می‌خورند. وقتی از کناره‌ها به ژئومتری E نگاه کنید خودرویی با خطوط عضلانی را خواهید دید؛ اما خط سقف خمیده E جزو نقاط مثبت آن محسوب می‌شود. در این نمایشگاه تریم فول E به نمایش گذاشته شده بود و این موضوع را می‌توان از سقف مشکی خودرو متوجه شد. البته هنوز هم عناصر ارزان‌قیمتی همچون پلاستیک خاکستری در سراسر بدنه دیده می‌شوند.

همان‌گونه که دیده می‌شود، روی بدنه این خودرو برچسب‌های ببر چسبانده شده‌اند که اشاره‌ای به نام قبلی E دارد. این خودرو چند ماه پیش با نام X تاندر تایگر پدیدار شد اما ژئومتری تصمیم گرفت نام آن را تغییر دهد. البته هنوز هم اشاراتی به نام ببر وجود دارند. برای مثال ژئومتری در مارس ۲۰۲۲ تصاویری از E را با پوشش زرد رنگ و نوارهای نارنجی منتشر کرد که اشاره‌ای به ببر داشت.

در کابین این خودرو هم نشانه‌هایی از ببر به چشم می‌خورند هرچند این نشانه‌ها فقط محدود به کف‌پوش‌ها هستند! اما بیایید نگاهی به دیگر بخش‌ها داشته باشیم. اگر قبلاً ندانید E بر پایه خودروی قدیمی و بنزینی جیلی ویژن X3 شکل گرفته است پس این موضوع را شاید اصلاً متوجه نشوید. E همه‌چیز را ساده و مدرن در نظر می‌گیرد. برای مثال می‌توانیم دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی را ببینیم. در تونل مرکزی هم شیفتر دنده گردان، دکمه ترمز پارک، دو درگاه USB و دو نگه‌دارنده فنجان دیده می‌شوند.

صندلی‌های این خودرو دارای چرم مصنوعی هستند و طرح سه رنگی روی صندلی‌ها نظرات را به خود جلب می‌کند. به نظر می‌رسد ژئومتری به دنبال ارائه طراحی گران‌قیمت‌تری برای E بوده است اما صندلی‌ها فقط به‌صورت دستی تنظیم می‌شوند و از این نظر یک امتیاز منفی دارند. نیمکت تخت ردیف دوم نیز فقط دو پشت‌سری دارد و پشت آن‌ها فضای بار ۲۹۵ لیتری دیده می‌شود. این خودروی کوچک طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۴۰۰۶/۱۷۶۵/۱۵۵۰ میلی‌متری و فاصله بین محوری ۲۴۸۵ میلی‌متری دارد. همان‌طور که گفتیم با خودروی مدرنی از نظر زیرساخت طرف نیستیم اما طراحان به خوبی این موضوع را پنهان کرده‌اند.

این خودرو با دو نوع باتری قابل تعویض عرضه خواهد شد که اولی ظرفیت ۳۳.۵ کیلووات ساعتی دارد و شعاع حرکتی ۳۲۰ کیلومتری را ارائه می‌کند. باتری دوم با ظرفیت ۳۹.۴ کیلووات ساعتی و شعاع حرکتی ۴۰۱ کیلومتری در دسترس خواهد بود. ژئومتری E از یک پیشرانه الکتریکی با قدرت ۸۱ اسب بخار استفاده می‌کند اما در آینده نسخه قوی‌تر آن نیز عرضه خواهد شد. قیمت این خودرو از ۱۳۱۱۰ دلار شروع می‌شود و به ۱۵۶۴۵ دلار می‌رسد و بنابراین محصولی ارزان‌قیمت با طراحی قابل‌قبول است.

منبع خبر: