جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

ترکیب جیپ و لندکروزر!

 

شاسی‌بلند آفرودی جدید چینی،به نام بایک BJ60،

شرکت چینی بایک به‌تازگی شاسی‌بلند کاملاً جدیدی بنام BJ60 را معرفی کرده است. این یک شاسی‌بلند آفرودی با شاسی نردبانی است که قصد رقابت با تانک ۵۰۰ را دارد.  

BJ60 از لحاظ اندازه بین BJ80 (کپی چینی مرسدس بنز G کلاس) و BJ90 (شاسی‌بلند فول سایز لوکسی که بر اساس نسل قبلی مرسدس بنز GLS ساخته شده است) قرار می‌گیرد.

BJ60 هرچند در ظاهر از زبان طراحی بایک استفاده می‌کند اما عناصری را از چندین خودرو باهم ترکیب کرده است. جلوپنجرهٔ خودرو با الگوی U شکل که با چراغ‌های LED ادغام شده یادآور جیپ است درحالی‌که گلگیرها و خط پنجره‌ها به‌وضوح از تویوتا لندکروزر الگوبرداری کرده‌اند. همچنین چراغ‌های عقب خودرو نیز فورد اکسپلورر را به یاد می‌آورند. در این قسمت به سبک شاسی‌بلندهای آفرودی مشهور، چرخ زاپاس هم به چشم می‌خورد.

این شاسی‌بلند جدید چینی ۵,۰۲۰ میلی‌متر طول، ۱,۹۲۵ میلی‌متر عرض و ۱,۹۵۵ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۸۲۰ میلی‌متر است. این یعنی BJ60 کمی از لندکروزر ۳۰۰ کشیده‌تر است اما ۵۰ میلی‌متر طول کمتری نسبت به تانک ۵۰۰ دارد. شاسی‌بلند جدید بایک روی رینگ‌های ۲۰ اینچی دورنگی قرار گرفته است که با لاستیک‌های ۲۷۵ پوشیده شده‌اند.

در داخل BJ60 شاهد فضای مدرنی با صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۲ اینچی و گرافیک جالبی در سمت شاگرد هستیم. هدآپ دیسپلی، آینه عقب دیجیتالی، سیستم صوتی پریمیوم با ۱۲ بلندگو، نورپردازی داخلی ۲۶۰ رنگ، گرم‌کن صندلی‌ها و سقف پانوراما هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این خودرو هستند. ویژگی جالب این خودرو دکمهٔ استارت لمسی آن است که در قالب یک نمایشگر ۲ اینچی بین دریچه‌های تهویه جای گرفته است. BJ60 دو نسخهٔ دو ردیفه و سه ردیفه قابل خریداری خواهد بود که به ترتیب ظرفیت حمل پنج و هفت نفر را دارند.

زیر کاپوت بایک BJ60 یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی خفیف ۴۸ ولت قرار گرفته است که خروجی آن هنوز اعلام نشده است ولی گفته شده می‌تواند خودرو را ظرف ۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. انتقال نیروی این موتور به هر چهارچرخ نیز از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد. در این خودرو حالت‌های ۲H، ۴H و ۴L به همراه ۹ حالت رانندگی مختلف تعبیه شده است. BJ60 همچنین به لطف شاسی نردبانی و قفل‌های دیفرانسیل، از توانایی‌های آفرود بالایی برخوردار خواهد بود.

در این ماشین یک باک سوخت اصلی ۸۵ لیتری و یک باک کمکی ۳۵ لیتری تعبیه شده است که به گفتهٔ سازنده، با هر بار سوخت‌گیری کامل امکان پیمودن ۱۰۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کند. بایک BJ60 از اواخر ماه جاری در چین عرضه خواهد شد اما هنوز قیمت آن اعلام نشده است.

منبع خبر: