شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

تازه های خبر..

 

هیوندای آیونیک ۶ برای رقابت با پورشه تایکان و بی‌ام‌و i4 آماده می‌شود.

هنوز تصویر رسمی از سدان برقی هیوندای موجود نیست اما طرح‌های پیش‌تولید از آیونیک ۶ که توسط شرکت سازنده منتشر شده است، حالت اسپرت و کوپه خودرو را به خوبی نشان می‌دهد.  

اهرا، آیونیک ۶ برای رقابت با پورشه تایکان و بی‌ام‌و i4 ساخته می‌شود. باتوجه به اینکه آستانه قیمت i4 در حدود ۵۶ هزار دلار و تایکان ۸۴ هزار دلار است؛ احتمالا آیونیک ۶ از نظر فنی و قیمتی، نزدیک به سدان برقی بی‌ام‌و خواهد بود. از سویی دیگر، طرح‌های سیاه‌قلم منتشر شده از خودرو کره‌ای، طرح بدنه‌ای شبیه به تایکان را نشان می‌دهد و کاملا اسپرت به نظر می‌رسد.

از مجموع شواهد موجود و سابقه‌ی خودروسازان کره‌ای می‌توان نتیجه گرفت، آیونیک ۶ عملکرد فنی نزدیک به i4 و ظاهر الهام‌گرفته از تایکان ارائه دهد. ساخت یک خودرو الکتریکی چهاردر با قابلیت‌های فنی نزدیک به تایکان برای هیوندای و بسیاری دیگر غول‌های خودروسازی دنیا، بسیار سخت و پرهزینه است. همچنین، فروش یک خودرو کره‌ای با قیمت بیش از ۸۰ هزار دلار، ماموریت غیرممکن در بازار جهانی خواهد بود.

مدل مفهومی هیوندای پرافسی
مدل مفهومی هیوندای پرافسی

در سال ۲۰۲۰، مدیران هیوندای از پروژه‌ی ساخت یک خودرو برقی در کلاس تسلا مدل ۳ خبر دادند و یک مدل مفهومی به نام پرافسی (Prophecy) معرفی کردند. این سدان مفهومی، تحت تاثیر پورشه ۹۱۱ به نظر می‌رسید اما چهاردر بود. تصاویر جاسوسی از سدان برقی هیوندای، البته تفاوت‌های بسیاری با مدل مفهومی پرافسی را نشان می‌دهند اما این خودرو همچنان از نمای جانبی، شباهت‌هایی به پورشه تایکان و ۹۱۱ دارد.

مدل مفهومی هیوندای پرافسی
مدل مفهومی هیوندای پرافسی

براساس اطلاعات موجود، آیونیک ۶ روی پلتفرم E-GMP هیوندای که مخصوص خودروهای برقی طراحی شده، تولید می‌شود. این مدل احتمالا دارای بارتری ۷۷/۴ کیلووات ساعت خواهد بود و برای نسخه‌ی پایه، ۲۰۰ یا ۳۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت. می‌توان امیدوار بود آیونیک ۶  با امکانات سفارشی، قدرتی مشابه کیا EV6GT ارائه دهد و حدود ۵۷۶ اسب بخار داشته باشد.

مدیران هیوندای، پروژه‌ی آیونیک ۶ را بهترین خودروی ساخت کره از نظر آیرودینامیک معرفی کرده‌اند. این مدل، احتمالا ضریب درگ ۰.۲۲ تا ۰.۲۵ خواهد داشت و برای مدل پایه، توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر ارائه خواهد کرد. پیش‌بینی قیمت برای آیونیک ۶، محدوده‌ی ۵۵ تا ۶۰ هزار دلار را پوشش می‌دهد؛ چراکه آیونیک ۵ فعلی با بدنه‌ی هاچبک و امکانات پایه، ۴۰ هزار دلار قیمت دارد و همراه آپشن‌های نسخه‌ی لیمیتد، به قیمت ۵۱ هزار دلار فروخته می‌شود.

هم‌اکنون بی‌ام‌و i4 به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سدان‌های برقی دنیا، ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این مدل با آستانه قیمت ۵۶ هزار دلار، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۷ ثانیه و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌کند. نسخه‌ی ۶۷ هزار دلاری از i4 M40، با قدرت ۵۴۴ اسب بخار و گشتاور ۷۹۵ نیوتن‌متر، ۴ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و توان پیمایش ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر دارد.

آیونیک ۶ مردادماه امسال در نمایشگاه خودرو پوسان رونمایی خواهد شد. تولید انبوه این مدل و فروش جهانی، برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است.

منبع خبر: