جمعه, 7 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون.

 

یک پژو 408 جدید دیگر این بار به شکل کراس‌اوور کوپه معرفی شد!

چندی پیش پژو نسل جدید 408 را برای بازار چین معرفی کرد. آن خودرو یک سدان کامپکت بود که فقط در بازار چین عرضه می‌شود اما حالا شرکت فرانسوی یک 408 دیگر را هم برای بازار اروپا معرفی کرده است. این خودرو یک کراس‌اوور کوپه کاملاً جدید است که هیچ ارتباطی با 408 چینی ندارد. این 408 جدید روی پلت‌فرم EMP2 ساخته شده است که با سیتروئن C5 X مشترک است.  

408 جدید 4,690 میلی‌متر طول دارد و فاصلهٔ محوری 2,787 میلی‌متری آن کاملاً با سیتروئن C5 X یکسان است که به گفتهٔ پژو آن را به جادارترین محصول این شرکت تبدیل خواهد کرد. بااین‌حال، ارتفاع 1,500 میلی‌متری 408 از کراس‌اوورهای معمول بازار کوتاه‌تر است. هرچند این خودرو اشتراکات فراوانی با C5 X دارد و از همان طرح فست‌بک عقب استفاده می‌کند اما کراس‌اوور جدید پژو صرفاً یک مهندسی نشان ساده نیست زیرا 408 از چهرهٔ جسورانه‌تری بهره می‌برد و پنجره‌های عقب آن طراحی متفاوتی دارند.

طراحان با استفاده از روکش‌های مشکی روی سپرها، دهانهٔ گلگیرها و پایین درها سعی داشته‌اند ظاهر 408 را بیشتر به کراس‌اوورها نزدیک کنند. در جلوی خودرو هم شاهد زبان طراحی جدید پژو با چراغ‌های باریک، جلوپنجرهٔ بدون قاب و دی‌لایت‌های دندان ببری هستیم. نمای عقب خودرو با روکش پلاستیکی بزرگ و برآمده شاید به‌اندازه دیگر قسمت‌ها جذاب به نظر نرسد ولی بااین‌حال دو گوش گربه‌ای (به گفتهٔ پژو) که در طرفین بالای شیشهٔ عقب نصب شده‌اند به همراه چراغ‌های باریک مطمئناً جلب‌توجه خواهند کرد.

پیشرانه‌های پژو 408 جدید

مثل C5 X، پیشرانه پایه 408 هم یک نمونه 1.2 لیتری سه سیلندر توربو با 130 اسب بخار قدرت است که نیروی آن از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود؛ اما کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند فقط می‌توانند از بین دو نسخه پلاگین‌هیبریدی که Hybrid 180 و Hybrid 225 نام دارند یکی را انتخاب کنند. هردوی این مدل‌ها از یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو به همراه یک موتور الکتریکی 110 اسب بخاری استفاده می‌کنند که در اینجا هم نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در مدل Hybrid 180 پیشرانه بنزینی 150 اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که این رقم در مدل Hybrid 225 به 180 اسب بخار افزایش میابد. بدین ترتیب، مجموع قدرت دو مدل به ترتیب 180 و 225 اسب بخار خواهد بود و نام آن‌ها نیز نشان‌دهنده همین قدرت است. پژو فعلاً اطلاعات دیگری از 408 مثل شتاب، مصرف سوخت و برد تمام الکتریکی در نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی را اعلام نکرده است اما سیتروئن C5 X با همین پیشرانه‌های هیبریدی می‌تواند بین 55 تا 61 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

هردو نسخه پلاگین‌هیبریدی 408 به باطری‌های 12.4 کیلووات ساعتی مجهز هستند که شارژ کامل آن‌ها با شارژرهای استاندارد 3.7 کیلوواتی 3 ساعت و 50 دقیقه طول می‌کشد اما در صورت استفاده از شارژرهای سفارشی 7.4 کیلوواتی این زمان به 1 ساعت و 55 دقیقه کاهش پیدا می‌کند. پژو همچنین اعلام کرده است که بعداً نسخه تمام الکتریکی هم به خانواده 408 اضافه خواهد شد.

داخل پژو 408 جدید

محصولات پژو شیک‌ترین کابین را در بین خودروهای غیرلوکس بازار دارند و 408 هم از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین، در اینجا هم مثل دیگر محصولات شرکت فرانسوی شاهد طرح داشبورد i-Cockpit هستیم که شامل غربیلک فرمان کوچک و یک صفحه آمپر دیجیتالی در بالای آن می‌شود. در کنار این‌ها هم یک صفحه‌نمایش 10 اینچی لمسی اطلاعاتی-سرگرمی قرار گرفته که به سمت راننده زاویه دارد تا استفاده از آن آسان‌تر شود.

تجهیزات 408 بسته به تیپ آن متفاوت خواهد بود اما خریداران می‌توانند از مواردی مثل ماساژور صندلی‌ها، تودوزی چرمی ناپا، سقف پانوراما و سیستم صوتی 690 واتی از برند فرانسوی فوکال بهره‌مند شوند. در بخش ایمنی هم این خودرو سیستم‌های پیشرفته‌ای مثل کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت دوباره، سیستم کمک پارک 360 درجه با چهار دوربین و سیستم دید در شب را ارائه می‌کند. همچنین به‌زودی پژو پکیج Drive Assist 2.0 را هم برای 408 ارائه خواهد کرد که قابلیت تغییر لاین نیمه‌خودکار را خواهد داشت.

408 همان‌طور که از نامش مشخص است، از لحاظ اندازه و احتمالاً قیمت بین مدل‌های 308 هاچ‌بک و 508 سدان قرار می‌گیرد و بنابراین هرچند پژو فعلاً قیمت آن را اعلام نکرده است اما احتمالاً قیمت نسخه پایه 1.2 لیتری آن از حدود 32 هزار یورو آغاز خواهد شد. فروش این کراس‌اوور کوپه فرانسوی از اوایل سال 2023 در اروپا و چین آغاز خواهد شد. رقبای مستقیم 408 در اروپا پسرعمویش، سیتروئن C5 X و رنو آرکانا خواهند بود.

منبع خبر: