جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

همتای چینی ایسوزو.

 

پیکاپ جدید تاگا برای بازار ایران معرفی شد،

این روزها بازار خودروی کشورمان جولانگاه چینی‌های رنگ‌ووارنگ شده و هر چند وقت یک‌بار چینی جدیدی توسط شرکت‌های مختلف رونمایی می‌شود. جدیدترین خودروی چینی که قرار است راهی بازار کشورمان شود، پیکاپی بنام کینگ‌لینگ تاگا است که دیشب پنجم تیرماه ۱۴۰۱ طی مراسمی رونمایی شد. این پیکاپ توسط شرکت نوپایی بنام پادرا دیزل به ایران آورده شده است. هنوز حتی وب‌سایت این شرکت هم آماده نشده و فعلاً در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند. مراسم رونمایی از تاگا نیز از طریق لایو اینستاگرامی پخش شد.  

معرفی شرکت کینگ‌لینگ

کینگ‌لینگ موتورز (Qingling Motors) یکی از خودروسازان نسبتاً باسابقهٔ چینی محسوب می‌شود. این شرکت که در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد، کار خود را با مونتاژ محصولات تجاری ایسوزو آغاز کرد. کینگ‌لینگ در پاییز سال ۱۹۸۷ پیکاپ ایسوزو را هم به تولیدات خود اضافه کرد و سه سال بعد نسل جدید آن را روی خط تولید برد. بدین ترتیب، رفته‌رفته کینگ‌لینگ به بازوی فروش قدرتمند ایسوزو در چین تبدیل شد و هم‌اکنون ۲۰ درصد از سهام آن در اختیار این شرکت ژاپنی است.

آشنایی با پیکاپ تاگا

پس از سال‌ها مونتاژ محصولات ایسوزو، کینگ‌لینگ در سال ۲۰۱۷ پیکاپ تاگا را به‌عنوان اولین محصول با برند خودش معرفی کرد. این پیکاپ بر اساس نسل قبلی ایسوزو D-Max ساخته شده و از لحاظ فنی و تکنولوژی بشدت مبتنی بر پیکاپ ایسوزو است. در ژانویهٔ ۲۰۲۱ نیز کینگ‌لینگ نسخهٔ جدیدی از پیکاپ خود را با نام تاگا H معرفی کرد. این‌که نسخه‌ای لوکس‌تر و سطح بالاتر از تاگای معمولی محسوب می‌شود، از نمای جلویی کاملاً جدیدی بهره می‌برد و در عقب نیز اصلاحاتی جزئی را تجربه کرده است. تاگا H در داخل هم کاملاً بازطراحی شده و فضای لوکس‌تر و مدرن‌تری پیدا کرده است.

تاگا در ایران

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، شرکت پادرا دیزل قصد دارد پیکاپ تاگا را در کشورمان عرضه کند. خوشبختانه این شرکت نسخهٔ جدید تاگا H را راهی بازار ایران خواهد کرد. همچنین قرار است این پیکاپ با همان نام اصلی تاگا در ایران به فروش برسد و خبری از نام‌های عجیب‌وغریبی که برخی خودروسازان خصوصی برای محصولات چینی انتخاب می‌کنند نیست. پادرا دیزل بسیار روی بهره‌مندی تاگا از تکنولوژی ایسوزو تأکید داشته و قصد دارد از این موضوع به‌عنوان یک برگ برنده در برابر دیگر رقبای چینی حاضر در بازار کشور استفاده کند تا جایی که در نمونه‌های حاضر در مراسم رونمایی نام ایسوزو روی درها نقش بسته بود. البته قطعاً این ویژگی مثبتی است و اگر تاگا از سوی پادرا دیزل با قیمتی منطقی و خدمات پس از فروش گسترده عرضه شود به لطف بهره‌مندی از تکنولوژی ژاپنی و کیفیت بالاتر شاید بتواند سهم خوبی از بازار کسب کند. بااین‌حال از سوی دیگر، باید توجه داشت که تاگا هنوز هم یک پیکاپ چینی است و ممکن است تجربهٔ ناموفق دانگ‌فنگ ریچ که قصد داشت جایگزینی برای نیسان پیکاپ ژاپنی باشد را تکرار کند.

ویژگی‌های پیکاپ تاگا

تاگا H در بیرون برای یک پیکاپ چینی از طراحی مدرن و قابل‌قبولی بهره می‌برد که اثری از کپی‌برداری فاحش در آن دیده نمی‌شود. جلوی خودرو با چراغ‌های باریکی در بالا و مه شکن‌ها و راهنماها در پایین در طرفین جلوپنجره‌ای بزرگ، نمای جالبی دارد درحالی‌که چراغ‌های سادهٔ عقب تا حدودی فولکس‌واگن آماروک را به یاد می‌آورند. به‌طورکلی، هرچند تاگا H بر اساس نسل ایسوزو D-Max متعلق به سال ۲۰۱۱ ساخته شده است اما ظاهر مدرنی دارد. در داخل این پیکاپ چینی شاهد نمای نه‌چندان چشمگیری هستیم که ویژگی‌های اصلی آن به‌رسم خودروهای امروزی صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر لمسی بزرگی در میانهٔ داشبورد هستند. بااین‌حال، به نظر نمی‌رسد متریال داخلی خیلی کیفیت بالایی داشته باشند.

پیشرانه‌ها و تجهیزات پیکاپ تاگا

تاگا H در چین با دو پیشرانه عرضه می‌شود و پادرا دیزل قصد دارد هردو را در کشورمان ارائه کند. این پیشرانه‌ها شامل ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی با ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور و ۳ لیتری توربودیزل چهار سیلندر با ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. انتقال نیروی هردو موتور هم فعلاً توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد اما قرار است به‌زودی گیربکس اتوماتیک هم برای آن ارائه شود. طبق گفته‌های اولیه، تاگا با تجهیزاتی مثل تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم پایش باد تایرها، سیستم دید ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، برف‌پاک‌کن‌ها و چراغ‌های اتوماتیک، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، صندلی‌های چرمی با گرم‌کن، تنظیم برقی هشت جهتهٔ صندلی راننده، سیستم کنترل پایداری، هشدار خروج از خط و کروز کنترل به بازار عرضه خواهد شد که البته برخی از این موارد سفارشی خواهند بود.

قیمت پیکاپ تاگا

پادرا دیزل هنوز قیمت و زمان عرضهٔ تاگا در ایران را اعلام نکرده است ولی قیمت این پیکاپ در چین از ۱۰۴,۳۰۰ یوآن معادل ۱۵,۶۰۰ دلار آغاز شده و نهایتاً به ۱۴۱,۵۰۰ یوآن معادل ۲۱,۲۰۰ دلار ختم می‌شود؛ بنابراین، بعید است که تاگا در کشورمان با قیمتی کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان عرضه شود که این یعنی به رقیبی برای جک T8 و فوتون تونلند تبدیل خواهد شد.

 

منبع خبر: