پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

خبرگوناگون .

 

سیتروئن C4 X معرفی شد، سدانی که دوست دارد شاسی‌بلند باشد!

احتمالاً می‌دانید که طی سال‌های اخیر بسیاری از سدان و استیشن‌ها کنار رفته‌اند و کراس‌اوورها به‌تدریج جای آن‌ها را گرفته‌اند؛ بنابراین، با کاهش تقاضا برای خودروهای سنتی، خودروسازان به ایده‌های جدیدی روی آورده‌اند که یکی از مصادیق آن سیتروئن C4 X جدید است. این خودرویی است که نمی‌توان آن را در یک کلاس واحد قرار داد اما به گفته سیتروئن، جایگزین منحصربه‌فردی برای هاچ‌بک‌ها و شاسی‌بلندها خواهد بود.  

C4 X با 4,600 میلی‌متر طول بین مدل‌های C4 و C5 X قرار می‌گیرد. هرچند فاصله محوری 2,670 میلی‌متری C4 X با C4 یکسان است اما این مدل جدید 260 میلی‌متر از برادر هاچ‌بک خود کشیده‌تر است. در همین حال، با افزایش فاصله از زمین و استفاده از روکش‌های پلاستیکی در سراسر بدنه، سعی شده نمایی کراس‌اوور مانند به خودرو داده شود. عرض و ارتفاع این خودرو نیز به ترتیب 1,800 و 1,525 میلی‌متر است.

به لطف این افزایش طول، C4 X از صندوق بار بزرگی برخوردار شده که با 510 لیتر ظرفیت، بسیار از صندوق 380 لیتری C4 جادارتر است. علاوه بر این، سرنشینان عقب هم از فضای بیشتری بهره‌مند خواهند بود. این خودروی جدید در جلو نمای مشابهی با C4 دارد اما در عقب فرم فست‌بک جدیدی برای آن طراحی شده که با چراغ‌های LED جذاب‌تر، درب صندوق منحصربه‌فرد با اسپویلر یکپارچه و شیشه عقب معمولی‌تر، نمای متفاوتی نسبت به برادر هاچ‌بک دارد.

C4 X در برخی بازارهای اروپایی مثل اتریش، بلژیک، آلمان، هلند، پرتغال و بریتانیا فقط به‌صورت الکتریکی و با نام e-C4 X عرضه می‌شود. این نسخه به یک موتور الکتریکی با 136 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور به همراه یک پکیج باطری لیتیوم یونی 50 کیلووات ساعتی با تکنولوژی 400 ولتی مجهز است. به لطف این باطری‌ها، خودرو می‌تواند با هر بار شارژ کامل تا 360 کیلومتر را طی کند. این باطری‌ها همچنین قابلیت شارژ با شارژرهای 100 کیلوواتی را دارند که می‌تواند تا 80 درصد از آن‌ها را ظرف نیم ساعت شارژ کند.

e-C4 X الکتریکی ظرف 9.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که حداکثر سرعت آن روی 150 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این خودرو اما در بازارهای دیگری شامل برخی کشورهای اروپایی، خاورمیانه و آفریقا با پیشرانه‌های درون‌سوز عرضه خواهد شد که شامل 1.2 لیتری سه سیلندر بنزینی در دو سطح قدرت 100 و 130 اسب بخار و 1.5 لیتری دیزلی 130 اسب بخاری خواهد بود. تمام نسخه‌های C4 X در مادرید اسپانیا تولید می‌شوند.

 
منبع خبر: