جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

تازه های خبر.

 

معرفی شاسی‌بلند برقی لیوان 9، محصول مشترک جیلی و لیفان با قابلیت تعویض باطری

مدت‌ها بود که خبری از لیفان نشنیده بودیم زیرا این شرکت با مشکلات مالی مواجه شده و حتی تا ورشکستگی هم پیش رفت. بااین‌حال، لیفان به‌تازگی از طریق همکاری با جیلی دوباره به دنیای خودروسازی بازگشته است.  

. این دو شرکت از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، در اوایل سال 2022 برندی بنام لیوان اتو (Livan Auto) را تأسیس کردند اما پیشینه این شرکت به چند سال قبل بازمی‌گردد.

میپل (Maple) یکی از شرکت‌های زیرمجموعه جیلی بود که به‌عنوان برند اقتصادی این شرکت عمل می‌کرد اما به‌تدریج از سال 2010 کنار گذاشته شد. سپس در سال 2020 جیلی از طریق همکاری با شرکت Kandi Technologies برند میپل را احیا کرد. این برند اقدام به ساخت خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت بر اساس مدل‌های بنزینی جیلی می‌کرد. اولین محصول میپل مدل 30X بود که بر اساس جیلی ویژن X3 ساخته شده بود. پس از این نیز میپل مینی‌ون الکتریکی 80V را به بازار فرستاد؛ اما درحالی‌که این برند برنامه تولید مدل‌های الکتریکی بیشتری را داشت، در اوایل سال 2021 شرکت کندی تکنولوژی از جوینت ونچر خارج شد و سهام خود را به جیلی واگذار کرد.

سپس در سال 2022، جیلی جوینت ونچر جدیدی بین میپل و لیفان ایجاد کرد که لیوان اتو نام گرفت. لیفان و جیلی هرکدام 50 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند. لیوان اتو با تکیه بر مزیت‌ها و توانایی‌های این دو شرکت بزرگ چینی، با هدف ساخت خودروهای الکتریکی با قابلیت تعویض باطری تأسیس شده است. اولین محصول جیلی با این قابلیت، مدل میپل 60S بود که پیش از راه‌اندازی برند لیوان، از طریق همکاری جیلی و لیفان بر اساس سدان امگرند GL ساخته شد و در اوایل سال 2021 به بازار آمد. اولین محصول برند لیوان اما کراس‌اوور کوپه کانسپتی بنام لیوان 7 بود که در اواسط سال 2022 به نمایش درآمد و حالا، این برند نوپا اولین محصول تولیدی خود را با نام لیوان 9 راهی بازار کرده است.

لیوان 9 یک شاسی‌بلند میان سایز الکتریکی است که بر اساس جیلی هایوئه ساخته شده است. این خودرو ظاهر آینده‌نگرانه‌ای دارد. در جلو از طرح جلوپنجره چراغ‌دار استفاده شده و با استفاده از یک نوار LED، دی‌لایت‌های طرفین به هم متصل شده‌اند تا خودرو عریض‌تر جلوه کند. همچنین در این کراس‌اوور برقی از چراغ‌های دوقسمتی استفاده شده و چراغ‌های اصلی به شکل عمودی در طرفین سپر جای گرفته‌اند. این تغییرات به‌خوبی توانسته نمای جلویی لیوان 9 را از جیلی هایوئه متمایز کند اما در پروفیل جانبی و بخش عقبی کاملاً مشخص است که این کراس‌اوور برقی بر اساس چه خودرویی ساخته شده است.

در این دو قسمت، تقریباً هیچ تغییری به چشم نمی‌خورد و لیوان 9 کاملاً با جیلی هایوئه یکسان است. تنها نکته قابل‌ذکر در نمای جانبی درگاه شارژ روی گلگیر جلو است. ابعاد این ماشین شامل 4,845 میلی‌متر طول، 1,890 میلی‌متر عرض و 1,778 میلی‌متر ارتفاع و فاصله محوری 2,825 میلی‌متری لیوان 9 هم تقریباً با هایوئه یکسان است.

در داخل داشبورد جدیدی برای لیوان 9 طراحی شده که با هایوئه متفاوت است ولی هنوز هم اشتراکاتی با همتای جیلی خود دارد. به‌عنوان‌مثال، غربیلک فرمان، نمایشگر لمسی بزرگ بالای داشبورد و صفحه آمپر دیجیتالی از هایوئه گرفته شده اما طراحی داشبورد، دریچه‌های تهویه، کنسول مرکزی و رو دری‌ها متفاوت است. مثل کراس‌اوور جیلی، لیوان 9 هم با سه ردیف صندلی در نسخه‌های شش و هفت‌نفره ارائه می‌شود تا نیازهای خریداران مختلف را برآورده کند.

لیوان 9 به یک موتور الکتریکی در جلو مجهز است که 204 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور توسط یک پکیج باطری 66.5 کیلوواتی سه‌قسمتی تغذیه می‌شود که با هر بار شارژ کامل برد 470 کیلومتری را فراهم می‌کند. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، این خودرو از قابلیت تعویض باطری برخوردار است که یعنی می‌توان در جایگاه‌های مخصوص باطری‌های خالی را با نمونه‌های شارژ شده تعویض کرد؛ بنابراین، در این خودرو نیازی به صرف زمان طولانی برای شارژ باطری‌ها نخواهد بود.

قیمت لیوان 9 در چین از 109,900 یوآن معادل 15,720 دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به 129,900 معادل 18,590 دلار می‌رسد.

منبع خبر: