شنبه, 1 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

فصل جدیدی در مسابقات با محوریت گردشگری.

 

چشم اندازمسابقات رالی خزر تا خلیج فارس،

اولین دوره رالی بین‌المللی گردشگری خزر تا خلیج فارس با حضور تیم پدال و بیش از ۵۰ تیم و ۱۰۰ شرکت‌کننده آغاز شد.  

این رالی نخستین رویداد اتومبیلرانی کشور در این کلاس است که در تقویم FIA ثبت شده و با محوریت عبور از اماکن گردشگری ممتاز کشور در مسیر خزر تا خلیج فارس برگزار می‌گردد. قرار بود تیم‌هایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر نیز در این دوره از مسابقه شرکت نمایند که به علت مشکلات گمرکی در ورود خودروهایشان به کشور، از این مسابقه جا ماندند. علاوه بر پیشکسوتان آفرود و سافاری کشور، تعدادی از هنرمندان نیز در این مسابقه حضور دارند.

 تیم پدال نیز شامل آقایان سعید روشن و جواد عقیلی با حمایت شرکت خودروسازی ایلیا که یک عدد دایون Y5 آفرودی را در اختیار ما قرار دادند در این مسابقات شرکت نموده است. هدف پدال از حضور در این مسابقات، علاوه بر تولید محتواهای آموزشی و کسب تجربه، آشنایی با پیشکسوتان این حوزه و ضبط تجربیات آن‌ها و حمایت از تلاش‌های برگزارکنندگان است. شاید این برای اولین بار باشد که یک رسانه در چنین مسابقه‌ای سنگین و طولانی شرکت می‌کند تا مستقیماً و از نزدیک در فضای مسابقات قرار گیرد.

با هدف تثبیت نام خلیج همیشه فارس و اشاعه فرهنگ گردشگری داخلی و نمایش جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، توسط شرکت مدیریت رویداد آریانا برگزار می‌شود. مسیر مسابقه از استان‌های گیلان و شهرهای قزوین، کاشان، اصفهان، شیراز و کیش عبور می‌کند. در هرکدام از این مسیرها یک استیج برگزار می‌شود.

در ابتدای مسابقه به هر تیم نقشه‌ای داده می‌شود که مسیر، زمان و سرعت در قطعات کوچک در آن آورده شده است. بعلاوه در طول مسیر، چک پوینت‌هایی نیز قرار گرفته‌اند که تایم دقیق هر شرکت‌کننده را ثبت می‌کنند. دقت عبور از هر بلوک و مسیر به متر و ثانیه است و هرگونه سرعت بیشتر یا کمتر مشمول کاهش امتیاز می‌شود.

رالی خزر تا خلیج فارس-خودروها

یکی از قوانین این مسابقه، پذیرش تنها خودروهای دو دیفرانسیل است. خودروهای شرکت‌کنندگان شامل انواع تویوتا هایلوکس، پرادو و لندکروزر، نیسان‌های پاترول، سافاری و سرانزا، پیکاپ‌های جدید کلوت مکس موتور و کرمان موتور T8 و خودروهای کلاسیکی چون شورولت بلیزر و لندروور دیفندر و رنجروورهایی با عمر بالای ۵۰ سال و کارکردهایی بالای یک و نیم میلیون کیلومتر هستند.

مرحله اول: گیلان-چمخاله

استیج اول و استارت مسابقه از شهرستان ساحلی چمخاله و در روز ۹ اردیبهشت ماه آغاز شد. تیم‌های شرکت‌کننده از یک روز قبل در این شهرستان مستقر شدند. استارت مسابقه در ساعت ۹ صبح با حضور مسئولان استانی زده شد و تیم پدال هم با شماره ۱۵ وارد مسابقه شد.

با عبور از شهرهای لنگرود، لاهیجان و سیاهکل، خودروها در مسیر جاده زیبای دیلمان قرار گرفتند. اولین ایستگاه توقف نیز در کنار آبشار لونک بود. پس از این توقف کوتاه، خودروها در مسیر دیلمان به سمت دریاچه ویستان قرار گرفتند. این مسیر هرچند برای خودروهای آفرودی سخت به نظر می‌رسد اما ارزش سفر و لذت از زیبایی‌های آن را دارد. تیم‌ها برای صرف نهار در کنار دریاچه اتراق کردند و بعد از ساعاتی مجدد طبق برنامه به سمت قزوین به راه افتادند. ورود به دومین استیج نیز در ساعات غروب اتفاق افتاد. باوجودی که مسیر عادی مبدأ و مقصد ممکن است حدود ۳ ساعت طول بکشد اما مسیر رالی با عبور از راه‌های ناشناخته‌تر و ارتفاعات و جاده‌های خاکی و سنگی و آفرودی در نهایت یک روز تمام به طول کشید.

مرحله دوم: قزوین

بعد از یک شب استراحت تیم‌ها، صبح مجدداً در خط استارت قرار گرفته و نقشه‌های مسیر جدید نیز به آن‌ها داده شد. این مسیر عموماً از جاده‌های شهری عبور می‌کرد و سرعتی‌تر از مرحله قبل بود. بعد از سه چک پوینت، تیم‌ها در شهر قم برای صرف نهار توقف نمودند. بعد از یک ساعت نیز مسابقه به سمت کویر مجدداً آغاز شد. شهر ابوزیدآباد، از کویرهای معروف شهرستان کاشان بوده و مقصد بسیاری از تیم‌های آفرودی و گروه‌های کویرگردی داخلی و خارجی است. توقف گاه شبانه تیم‌ها نیز در متین آباد بود.

رالی خزر تا خلیج فارس-قزوین

مرحله سوم: اصفهان

صبح روز سوم رالی تیم‌ها بعد از کویرنوردی‌های گروهی، مجدداً در خط استارت قرار گرفتند. بعد از عبور از مسیرهای خاکی کویری، خودروها وارد جاده شدند تا در هوای بسیار گرم، از مسیرهایی نامعمول به سمت اصفهان حرکت کنند. این مرحله نسبت به مراحل قبلی کوتاه‌تر بوده و در نهایت همه تیم‌ها توانستند تا ساعت ۲ عصر، از خط پایان در ورزشگاه نقش جهان عبور کنند.
خودروهای شرکت‌کننده ابتدا در ورزشگاه، دور افتخار زدند و سپس شرکت‌کنندگان از موزه باشگاه سپاهان بازدید کردند. بعد از آن در رژه مشترکی با خودروهای کلاسیک در خیابانهای این شهر زیبا حضور پیدا کردند. جشن شبانه در میدان امام نیز پایان بخش برنامه‌های این روز بود.
مهمان‌نوازی میزبانان اصفهانی هم آنقدر چشمگیر بود که دل‌کندن از این شهر را سخت می‌نمود.

رالی خزر تا خلیج فارس-کویر

این مسابقه همچنان ادامه دارد و گزارش‌های کامل‌تر آن را در پدال خواهید خواند.

 
 
منبع خبر: