یکشنبه, 22 مهر 1403
منو اصلی

 

اخبار گوناگون.

 

لندیان E5 پلاس DFSK؛پلاگین هیبرید وارداتی بهمن

زمستان ۱۴۰۲، سود بازرگانی برای خودروهای هیبریدی که موتور بنزینی آن‌ها، حجم کمتر از ۱/۵ لیتر داشته باشد، صفر اعلام شد. هم‌‌زمان با انتشار این خبر، شرکت‌های مختلف اعم از ایران خودرو، سایپا و گروه بهمن، مدل‌های متنوع برقی و هیبریدی را رونمایی کردند که البته هرگز وارد بازار نشد. دانگ فنگ E5 یکی از این مدل‌ها بود که حالا با چهره‌ای جدید، مجددا توسط بهمن موتور معرفی شده است.بهمن‌موتور از شاسی بلند پلاگین هیبرید دانگ فنگ برای بازار ایران رونمایی کرده است. این محصول به نام لندیان E5 عرضه خواهد شد.  

دانگ فنگ، مشابه بسیاری دیگر خودروسازان چینی، برندهای متعدد و زیرمجموعه‌های متنوع دارد. در ایران، لاماری ایما، فنگون دیگنیتی و H30 کراس و شاین مکس و شاسی‌بلندهای فرداموتور FMC، محصولات دانگ فنگ هستند اما با ظاهر متفاوت و توسط شرکت‌های گوناگون عرضه می‌شوند.  دانگ فنگ حدود ۲ دهه سابقه‌ی فعالیت صنعتی دارد و مالک برندهای متنوع سازنده‌ی وسایل نقلیه، مثل فنگون است.

لندیان E5 بهمن موتور دانگ فنگ نمای بالا

اولین فنگون ۵۸۰ سال ۲۰۱۶ معرفی شد و خیلی زود مورد توجه بازار چین قرار گرفت. این خودرو به عنوان یک شاسی‌‌بلند خانوادگی ارزان قیمت، در کشورهای کمتر توسعه یافته نیز، فروش قابل قبول تجربه کرد تا جایی که صاحب خط مونتاژ اندونزی و پاکستان نیز شد. نسل دوم با نام لندیان E5 سال ۲۰۲۱ به بازار جهانی رسید و حالا علاوه‌بر آسیا، مشتریانی از امریکای جنوبی و کشور شیلی نیز کسب کرد. نسخه‌ی پلاگین هیبرید که توسط بهمن موتور وارد ایران خواهد شد؛ فناوری BYD را برای تجهیزات فنی استفاده می‌کند.

طراحی بدنه و نمای بیرونی لندیان E5 هیبرید بهمن موتور

جلوپنجره‌ی بزرگ و کشیده تا لبه‌ی سپر، نکته‌ی مثبت لندیان محسوب می‌شود. بعضی رسانه‌ها تصاویر نسخه‌ی برقی فاقد‌ جلوپنجره با سپر بزرگ و ساده را برای دانگ فنگ E5 منتشر کرده‌اند که البته نادرست است.

لندیان E5 بهمن موتور دانگ فنگ نمای روبرو

حجم‌دهی سپر به خوبی انجام شده و حفره‌های طرفین، حس اسپرت لندیان E5 را تقویت می‌کند. عکس‌های منتشر شده توسط بهمن موتور، این خودرو را بدون ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ نشان می‌دهد تا ظاهرا E5 ارزشمندتر از رقبای چینی در بازار ایران دیده شود.  به بیان دیگر، بخش‌های پلاستیکی ازران‌قیمت، هم‌رنگ بدنه و مخفی هستند.

لندیان E5 بهمن موتور دانگ فنگ نمای جانبی

در نمای جانبی، رینگ‌های ۱۹ اینچ آلومینیوم با لاستیک پهنای ۲۳۵ میلی‌متر، جذاب به نظر می‌رسند. ارتفاع سقف ۱/۷ متر باعث ابهت لندیان E5 می‌شود و طول نزدیک به ۵ متر، نیز نکته‌ی مثبت این شاسی‌بلند برای علاقه‌مندان خودروهای پهن‌پیکر است. شیب سقف تا انتهای بدنه، چندان زیاد نیست و حالت کلاسیک لندیان E5 با حس لوکس را تقویت می‌کند.  ریل باربند نقره‌ای و آینه بغل‌های راهنمادار، دیگر تفاوت این خودرو با کراس‌اورهای ارزان‌قیمت چینی هستند.

لندیان E5 بهمن موتور دانگ فنگ نمای عقب

چراغ‌های عقب لندیان E5 الهام‌گرفته از بی‌ام‌و X7 دیده می‌شوند.  بال انتهای سقف، محل نصب پلاک و حجم‌دهی بدنه، جالب توجه است اما چراغ خطرهای  سپر و ادوات پلاستیکی آن، نکته‌ی منفی هستند. لندان E5 در مقایسه با دیگر شاسی‌بلندهای ساخت چین که مردم ایران دیده‌اند، شیشه‌ی عقب بزرگ‌تری دارد و به خوبی خروجی اگزوز را مخفی کرده است.

در مجموع می‌توان از طراحی نمای بیرونی لندیان E5 رضایت داشت و این خودرو را رقیب مناسبی برای تیگو ۸ مدیران خودرو دانست. محصول وارداتی بهمن موتور با طول ۴۷۱۰ و عرض ۱۸۶۵ و ارتفاع ۱۷۱۰ و فاصله محوری ۲۷۸۵ میلی‌متر عرضه می‌شود که عملا تفاوت اندازه با فونیکس تیگو ۸ ندارد.

طراحی داخلی و نمای کابین لندیان E5 هیبرید بهمن موتور

تلاش برای ایجاد فضای لوکس با قیمت مناسب، در کابین DFSK E5 دیده می‌شود؛ اما بخش بالای داشبورد پلاستیک سخت دارد و تزئینات طرح چوب، بسیار قدیمی به نظر می‌رسند.

لندیان E5 بهمن موتور دانگ فنگ نمای داخلی

دو نمایشگر بزرگ، نکته‌ی مثبت لندیان E5 هستند.  پشت فرمان، پنل دیجیتال ۷ لینچ وجود دارد و برای سیستم سرگرمی از نمایشگر لمسی ۱۲/۳ اینچ استفاده شده است که نسبت به غالب خودروهای موجود در ایران، بزرگ‌تر است. فرمان D شکل با پوشش چرم مصنوعی، سیستم صوتی ۱۲ بلندگو، فقدان ترمز دستی اهرمی، استارت دکمه‌ای و دسته‌دنده‌ی کوتاه، برای مشتری ایرانی بسیار جذاب هستند.

لندیان E5 بهمن موتور دانگ فنگ نمای صندلی

کیفیت ساخت صندلی‌ها و تودری‌ها راضی کننده است. خصوصا برای کنسول میانی و فضای بین صندلی‌ جلو، طراحی قابل قبول وجود دارد.  لندیان E5 به خوبی ۴ سرنشین بلندقد را جای می‌دهد و با وجود فاصله محوری ۲/۸ متری،  راحتی مناسب سفرهای طولانی‌مدت  فراهم می‌کند. این خودرو به صورت سه ردیف صندلی نیز در چین وجود دارد. مدل استاندارد دو ردیفه ۶۵۰ لیتر فضای صندوق عقب فراهم می‌کند و برای بازار ایران، همراه درب برقی ارایه می‌شود.

پیشرانه و تجهیزات فنی لندیان E5 هیبرید بهمن موتور

ترکیب موتور ۱/۵ لیتر توربو با محرک برقی، مجموع قدرت ۱۷۴ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. این خودرو از گیربکس E-CVT استفاده می‌کند که در عمل، چندان متفاوت از CVT  معمولی نیست؛ اما تاخیر ناچیز با حالت تعویض دستی دارد. لندیان E5 وارداتی بهمن موتور، یک شاسی‌بلند پلاگین هیبرید است که برای شارژ باتری ۱۷/۵ کیلووات ساعتی با برق شهری، ۴ ساعت زمان می‌برد. نکته‌ی جالب اینکه، رانندگی تمام الکتریکی تا شعاع ۱۵۰ کیلومتر فراهم است و ۱۷۸۰ کیلوگرم وزن خالص، هنگام شتاب‌گیری با خودرو احساس نمی‌شود.

لندیان E5 بهمن موتور دانگ فنگ

لندیان E5 هیبرید بهمن موتور در حالت عادی با میانگین مصرف سوخت ۵/۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه فراهم می‌کند.  اگر باک سوخت و ظرفیت شارژ باتری‌ها تکمیل باشد، حدود ۱۲۰۰ کیلومتر رانندگی بدون توقف در جاده ، میسر خواهد بود. این خودرو نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتر برساعت دارد و تاکنون فقط به صورت محرک جلو تولید شده است.

تجهیزات ایمنی و امکانات فنی 

نوع ترمز جلو و عقب: دیسکی ترمز: ABS – EBD- EBA
کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) کنترل کشش (TCS)
ترمز پارک برقی (EPB) به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold) کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC)
کنترل حرکت خودرو در سراشیبی (HDC) کروز کنترل
نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها (TPMS) هوشمند ورود بدون کلید (Keyless)
روشنایی خودکار چراغ‌های جلو (Auto Light) حفاظتی ضد مانع شیشه بالابر (Anti Pinch)
چراغ‌های مه شکن عقب ضد سرقت الکترونیکی (Immobilizer)
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ۲ ایربگ جانبی و ۲ ایربگ پرده‌ای صندلی کودک (ISOFIX)
محافظت از سیستم برقی هنگام تصادف هشدار باز بودن درپوش درگاه شارژ

هرچند که تجهیزاتی مثل سیستم دو دیفرانیسل و ترمز اتوماتیک در E5 استفاده نشده و از این نظر، نسبت به فونیکس تیگو ۸ پلاگین هیبرید، کاستی‌هایی دارد؛ اما چنانچه بهمن موتور بتواند محصول دانگ فنگ را با قیمتی حدود ۲ میلیارد تومان عرضه کند؛ موفق به جذب مشتریان خواهد شد. هم‌اکنون در بازار آزاد، فونیکس FX و تیگو ۷ پرو، چنین قیمتی دارند.

 

 

  •  
 
 
منبع خبر: