- صفحه اصلی
- درباره ما
- شرکتهای مجموعه
- کرمان موتور
- خودروسازان بم
- آرمان موتور ارگ
- خدمات و تجارت بم خودرو
- عمران ارگ
- نگین بم
- مجموعه های خودرو مهر
- قوای محرکه کرمان خودرو
- توسعه و عمران ارگ
- سازمان مناطق گردشگری جهان
- کادک
- گروه اقتصادی کرمان خودرو
- کارگزاری کارآمد
- آرمان الکتریک
- خدمات بین المللی کرمان خودرو(K.VIS)
- شرکت واسپاری کرمان موتور
- شرکت تجارت بین المللی و پشتیبانی کرمان خودرو (KTL)
- اخبار
- ارتباط با ما
- آلبوم تصاویر
- خبرنامه الکترونیک
- سایر خدمات کرمان خودرو
ما مصمم هستیم بم را به مکران متصل کنیم تا بندر اختصاصی خودمان را در سواحل دریای عمان داشته باشیم.
ارگ جدید سهم 18 درصدی از خودروی کشور را دارد.
هادی شهسوارپور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، ضمن خیر مقدم به مدعوین از جایگاه رفیع ارگ جدید در اقتصاد منطقه و کشور یاد کرد و تصریح نمود ارگ جدید در سال 1402 با تولید 200 هزار دستگاه خودرو و ایجاد 21 هزار شغل، سهم 18 درصدی از تولید خودرو کشور را به خود اختصاص داده و بالغ بر 42 هزار میلیارد تومان در بخش مالیاتی استان تاثیر گذار بوده است.
وی در تشریح برنامه های آتی ارگ جدید به استملاک دو هکتار اراضی برای توسعه بخش صنعت و هزار هکتار برای اجرای طرح مسکونی اشاره کرد و گفت پروژه ارگ تا ارگ، بم و بروات را به منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید وصل می کند و با اجرای آن در 10 سال آینده علاوه بر افزایش تولید خودرو به یک میلیون دستگاه، ظرفیت اشتغال و سکونتگاه منطقه نیز به میزان قابل ملاحظه ای ارتقاء می یابد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی یادآوری کرد احداث 5000 واحد مسکونی برای تامین نیاز کارگران شاغل منطقه در دست اجراست که طی سال جاری 240 واحد آن ساخته خواهدشد. ایشان ابراز امیدواری کرد با حمایتهای جناب مرعشی و دکتر یزدان پناه برنامه های توسعه گردشگری استان با جذب سالیانه یک میلیون نفر توسط شرکت اد تریپ عملیاتی گردد تا با بهره گیری از ظرفیتهای عظیم استان، در آینده ای نزدیک به قطب گردشگری کشور تبدیل شود.
باید بندر اختصاصی خودمان را در سواحل مکران داشته باشیم.
حسین مرعشی استاندار سابق کرمان به بیان تاریخچه و چگونگی شکل گیری ارگ جدید پرداخت وگفت قانون تشدید مبارزه با مواد مخدر در سالهای پایانی دولت موسوی تعادل امنیتی جنوب شرق کشور را برهم زد و نا امنی وسیعی در کرمان و بم ایجاد کرد. در مقام استاندار با هماهنگی نماینده مجلس، امام جمعه و فرماندار وقت شهرستان برای استقرار امنیت و جذب سرمایه گذار و تربیت نیروی متخصص جهت تغییر مسیر کسب و کار در منطقه مقرر کردیم از این پس 10 ریال از عوارض فروش هر کیلو خرما برای ساخت فرودگاه و دانشگاه در حساب مشترکی به شهرداری اختصاص یابد. با این اعتبار باند فرودگاه بم احداث گردید. همزمان طرح ایجاد کارخانه خودروسازی در بم مطرح و در نهایت ایده احداث شهر صنعتی، توسط سرمایه گذاران و موسسان در ارگ جدید به تصویب رسید. پس از احداث شهرک صنعتی، دولت وقت در سال1375 منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید را به عنوان دومین منطقه ویژه اقتصادی استان کرمان مصوب کرد.
ایشان ضمن برشمردن پروژه های متعدد که با تلاش آیت اله فقید هاشمی رفسنجانی منجر به توسعه و پیشرفت شرق کشور به ویژه شهرستان بم شد افزود، ارگ جدید طی سی سال گذشته گل و بلبل نبود و بحران های متعددی چون خرید شرکت دوو توسط آمریکا و تحریم ایران از (تولید سالیانه 25 هزار دستگاه خودرو)، لغو قرارداد تولید 500 هزار دستگاه خودرو فولکس واگن در بم(200 هزار نیاز داخلی و 300 هزار صادرات) و آغاز تحریم هیوندای پس از برجام ( تولید 300 هزار دستگاه خودرو در سه مدل) را پشت سر گذاشت لیکن با اراده و ایمان به لطف الهی موفق به عبور از بحران ها و ایجاد 21 هزار شغل و توسعه محصولات از برندهای جدید گردید.
این فعال اقتصادی به دستاوردهای دیگر گروه پرداخت و گفت مجموعه ای که بدون تزریق پول و بودجه دولتی توانسته منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، سیرجان، هواپیمایی ماهان و هفت باغ( مسیر ارتباط بین شهر کرمان و ماهان) را ایجاد کند، قطعا می تواند کارهای بزرگتری برای کشور و استان انجام دهد. وی در خلال صحبتهایش خطاب به اقتصاددانان حاضر در جلسه گفت، امروز که شما ارگ جدید را با این همه پیشرفت می بینند تلاش موسسین و فعالین را تحسین می کنند اما بدانید این موفقیت ها با خون دل بسیار حاصل شده و هنوز هم حسادت، تنگ نظری و فقدان حمایت در سیاست های کلان کشوری مانع اصلی توسعه منطقه است، ایشان با امید به همدلی و همراهی مسئولین کشوری و استانی برای رفع محرومیت از منطقه گفت، مصمم هستیم بم را به مرکز مکران(سواحل دریای عمان) وصل کنیم. ما باید بندر اختصاصی خودمان را در سواحل مکران داشته باشیم. ارتباط بم و مکران مرکزی باید مانند سیرجان و بندرعباس شود.
توسعه اقتصادی برای جغرافیای منطقه ای و ملی
دکتر نیلی اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت کارهایی که در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید انجام شده برای کشوری که موانع زیادی در حوزه انرژی و مسائل اقتصاد کلان دارد تلاشهای بسیار ارزشمندی است. در دو مرحله بازدیدی که از منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم داشته ام خیلی باعث امیدواری است در جایی که 30 سال قبل بیابان بوده و شاید منابع توسعه نداشته، برای کشور توسعه اتفاق افتاده و مجموعه پرتلاش و امیدوار کننده ای از فعالیتهای گردشگری، صنعتی و علمی شکل گرفته است. پس اگر سیاستهای عمومی کشور درست شود خیلی راحت می توان به توسعه رسید.
این استاد صاحب نظر در حوزه اقتصاد با اشاره به فعالیت مجموعه های خودروسازی بم تاکید کرد اگر تحریم نبودیم و نظام بانکی در تامین مالی همراهی بهتری می کرد امروز شاید خودروسازی با تیراژ بالاتر، کیفیت بهتر و سهم بزرگتری در اقتصاد کشور فعالیت میکرد. وی خاطر نشان کرد در طول سالهای متوالی از دهه های گذشته ردپای دو گروه از فعالیتها را می توان در کشورها شناسایی کرد. یک دسته تمرکز به اصلاح سیاستها نظیر دیپلماسی، نظام بانکی، کمتر شدن ریسک و نوسانات، تجارت متعارف و گسترش سرمایه گذاری خارجی و خصوصی و غیره داشته اند و در دسته دوم جدا از این فضا، فعالیتهای منفردی با فرض کردن سیاستهای عمومی کشورها شکل گرفته که شاید انتقاداتی به آنها وارد باشد اما با وجود نا بسامانی های نظام بانکی، بودجه،ارز،تجارت و محدودیتهای بخش خصوصی و... تلاش کردند و کارهایی را انجام دادند و در گذشته تاریخ کشورمان رد پاهای قابل توجهی به جای گذاشته اند.
وی تصریح کرد برای من استاد دانشگاه که در گروه اول فعالیت کرده ام اگر دسته دوم نبودند یاس و سرخوردگی ایجاد می شد چون ما نتوانستیم سیاستهای خوب و مناسبی را به طور دلخواه به نتیجه برسانیم . نیلی گفت بر اساس تجربه شخصی وقتی تحولات کشورهای دارای جغرافیای بزرگتر مانند چین را در دهه اخیر مرور و مشاهده می کنیم دو ردپایی را می بینیم که در طول همدیگر عمل شده است. شاید خیلی از کارها را نتوانیم یکباره در کشور انجام دهیم. اما به مرور هر منطقه ای برای دیگر مناطق الگو می شود و تجربه های انباشته شده در سطح کشور زمینه توسعه اقتصادی مناطق جغرافیایی را فراهم آورده و با توسعه ملی در یک راستا هماهنگ می شوند.
تنها مسیر توسعه بم رشد صنعت است.
آقای مهندس شه بخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان با مقایسه سهم GDP بخش کشاورزی بم و صنعت خودروسازی در ارگ جدید گفت از 540 هزار هکتار زمین شهرستان بم، 27 هزار هکتار اختصاص به بخش کشاورزی دارد که تنها ظرفیت موجود در بم است، ایشان با بیان اینکه درآمد حاصل از 200 هزار تن خرما تولیدی منطقه و سایر اقلام کشاورزی با صرف94 درصد از منایع موجود آب فقط 20 همت است، تصریح کرد صنعت خودروسازی در ارگ جدید با بهره گیری از هزار هکتار زمین و تنها 2.5 درصد از منایع آب با تولید 200 هزار دستگاه خودرو در سال 1402 معادل 10 برابر بخش کشاورزی یعنی200 همت درامد داشته است.
پس نتیجه می گیریم توسعه بخش کشاورزی در بم به دلیل کمبود منابع آب امکان پذیر نیست و تنها مسیر توسعه بم رشد صنعت است و امیدواریم همانگونه که 30 سال پیش بزرگانی با دور اندیشی نهال صنعت خودروسازی را در بم بنیان نهادند و ثمرات بی بدیل آن امروز به بار نشسته است مانیز با رشد صنعت در این موفقیت عمومی سهیم شویم تا در 30 سال آینده اتفاقات بزرگتری در بم رقم بخورد.
در پایان مراسم ضمن رونمایی از کتاب رنج تا گنج، مستند سال30 و آلبوم همای پرواز (ارگ نامیرای من) از تعدادی کارآفرینان و مدیران فعال منطقه با اهداء لوح تقدیر قدردانی به عمل آمد.
پست الکترونیکی: info@kaic.ir
کیلومتر 16 جاده مخصوص کرج، بلوار کرمان خودرو، بلوار نخل، ساختمان اداری صدف
کدپستی : 8916833567
به گروه صنایع خودرو سازی کرمان می باشد. طراحی و اجرا: شرکت توسعه پردازش جام جم Powered by DCMS 3.2