
زلزله سال ۱۳۸۲ نه تنها شهر را ویران کرد، بلکه امید را نیز در دل مردمانش به خاموشی کشانده بود اما بم نه تنها از خاکستر برخاست بلکه به یک قطب صنعتی و اقتصادی در جنوب شرق کشور تبدیل شد و در این میان، نقش کرمان موتور به عنوان یک کاتالیزور قدرتمند و تاثیرگذار، غیرقابل انکار است.
شهری که روزی زیر آوار زلزله مدفون بود امروز به نمادی از امید، تلاش و بازسازی تبدیل شده است تا سندی بر رد ادعای دشمنان این سرزمین در تبدیل جنگلی سرسبز به کویری خشک و بیآب و علف باشد.
بم، شهر تاریخی استان کرمان، پس از زلزله ویرانگر سال ۱۳۸۲، نه تنها در کالبد فیزیکی خود احیا شد بلکه در زمینه اقتصادی نیز شاهد تحولی چشمگیر بود تا امروز بتوانیم آن را به عنوان نمونهای در تایید تناقض در اظهارات مقامات خارجی بدخواه به خصوص در حاشیه جنوبی خلیج فارس، نام ببریم.
در این میان نقش صنایع خودرو سازی کرمان، به عنوان یک سرمایهگذار پیشرو و یک عامل محرک اقتصادی، نقشی بیبدیل و تعیینکننده است. در این گزارش، به بررسی عمیقتراین نقش در احیای اقتصادی بم و تبدیل منطقه محروم به یک قطب صنعتی و اقتصادی پویا میپردازیم.
از فاجعه تا فرصت: تولد دوباره بم در سایه سرمایهگذاری صنعت خودرو سازی در ارگ جدید بم
زلزله بم فاجعهای انسانی و اقتصادی بود که زیرساختهای شهر را به کلی نابود کرد و اقتصاد آن را به حالت رکود درآورد. با این حال، این فاجعه، فرصتی را نیز برای بازسازی و توسعه ایجاد کرد که در طول تاریخ انقلاب، اگرنگوییم بیسابقه بلکه کمسابقه است.
دولت وقت که با تخریب گسترده بم پس از زلزله مواجه بود با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، بستر لازم برای جذب سرمایهگذاری و ایجاد اشتغال در این منطقه را فراهم کرد. در این میان، صنایع خودرو سازی کرمان به همت جمعی از کارآفرینان و سرمایه گذاران با پذیرش ریسک سرمایهگذاری در بم و ایجاد کارخانه های خودرو سازی کرمان موتور،مدیران خودرو،راین خودرو،خودروسازان بم و......فضای مناسبی برای تاسیس صنایع پایین دستی وابسته به خودرو از جمله قطعه سازی را به عنوان یکی از اولین و مهمترین سرمایهگذاران درمنطقه محروم جنوب شرق کشورفراهم ونقش کلیدی در آغاز روند احیای اقتصادی منطقه ایفا کردند .
صنایع خودرو سازی کرمان ؛گروهی فراتر از یک صنعت خودروسازی
صنایع خودرو سازی کرمان ، در سال 1372 تاسیس شده و از سال 1382 فعالیت تولیدی خود را در منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم آغاز کرد. این شرکت با تولید انواع خودروهای سواری، تجاری و وانت، توانست نقش مهمی در تامین نیازهای بازار داخلی و خارجی ایفا کند. با این حال، نقش صنایع خودرو سازی کرمان بویژه کرمان موتورو شرکتهای تابعه در بم، فراتر از یک صنعت خودروسازی است. این گروه، به عنوان یک موتور محرکه برای توسعه اقتصادی بم ،اشتغال و رفاه فرهنگی واجتماعی ، تاثیرات گستردهای در منطقه داشته است.
تاثیرات چندگانه صنایع خودرو سازی کرمان بر اقتصاد بم
ایجاد اشتغال گسترده: ایجاد بیش از 5470 شغل مستقیم و هزاران شغل غیرمستقیم در صنایع وابسته، به طور چشمگیری نرخ بیکاری را در بم کاهش داده است. این مجموعه ، با جذب نیروی کار بومی و آموزش آنها، نه تنها به کاهش بیکاری کمک کرد بلکه باعث توانمندسازی جوامع محلی نیز شده است.
توسعه صنایع پاییندستی: حضورمنطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در بم باعث شکلگیری و توسعه صنایع پاییندستی و تامینکنندگان قطعات خودرو در این منطقه شده است. این صنایع، زنجیره ارزش تولید خودرو را در بم تکمیل کردهاند و به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بیشتر کمک کردهاند.
افزایش درآمد سرانه: با افزایش اشتغال و رونق کسب و کار، درآمد سرانه مردم بم نیز افزایش یافته است و این امر باعث بهبود سطح زندگی و رفاه اجتماعی در این شهر شده است.
جذب سرمایهگذاریهای جدید: موفقیت صنایع خودرو سازی کرمان در بم، جذب سرمایهگذاریهای جدید در این منطقه را تسهیل کرد تا سایر شرکتها و سرمایهگذاران با مشاهده پتانسیلهای اقتصادی ارگ جدید، به سرمایهگذاری در این شهر ترغیب شوند.
توسعه زیرساختها:صنایع خودرو سازی کرمان با سرمایهگذاری در توسعه زیرساختهای منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم، به بهبود فضای کسب و کار و جذب سرمایهگذاریهای بیشتر کمک کرده است.
مجموع اتفاقاتی که در این چند دهه با محوریت گروه صنعتی کرمان خودرو و برخی دیگر از خودروسازان این منطقه رقم خورده ، شرایطی را فراهم آورد تا دست ما برای رد اظهارات ایران ستیزانه خالی نباشد اما این به معنای فعالیت بدون مشکل در منطقه بم نیست و این گونه نیست که بتوان گفت، منطقه بم به گلستان تبدیل شده است.
هنوز هم در بم مشکلات و چالشهایی پیش روی خودروسازان وجود دارد اما اتفاقاتی که در آنجا رخ داده از کل فعالیتهای دولت در بازسازی خرمشهرپس از جنگ، بیشتر و موثرتر بوده است.
هنوز هم مشکلات تامین برق و حمل و نقل از بزرگترین مشکلات پیش روی فعالان تجاری در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم است که رفع آن نیاز به حمایت مراجع بالادستی دارد و کارچندانی از بخش خصوصی برنمیآید. بخش خصوصی و به طور خاص صنایع خودروسازی کرمان در منطقه بم اثبات کرد که اگر اختیار کار به بخش خصوصی داده شود و حوزه اختیارات دولتی کاهش یابد، میتوان از کویرلم یزرع نیز گلستان ساخت.
منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان.