پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

نگاهی به جک S3، پویایی توأم با جسارت

جک (JAC)، خودروسازی کوچک محسوب می‌شود که شمارگان تولید آن حول‌وحوش نیم میلیون دستگاه در سال است، اما همین مجموعه کوچک سوداهای بزرگی را در سر می‌پروراند و در نیل به آن‌ها تلاش درخوری را هم از خود بروز داده است.  

اینکه یک خودروساز، که اتفاقاً در عرصه جهانی چندان شناخته‌شده هم نیست، این‌چنین به تنوع و کیفیت محصولات خویش همت بگمارد، از شگفتی‌هاست و نشان از حرکت در مسیری درست دارد. یادمان نرود که این سازنده تحت مالکیت دولت بوده و بی‌شک از پشتیبانی‌های قوی اداری و تسهیلات متعدد مالی برخوردار است و ناگفته پیداست که در تمامی ادوار، بنگاه‌های دولتی را فاقد کارایی صحیح می‌پنداشتند و بهره‌وری پایین و اسراف و کیفیت نازل محصول را تنها دستاورد آن‌ها محسوب می‌نمودند اما گویا چینی‌ها در این مورد نیز نوآوری نموده و این امر را به همگان ثابت کردند که این تنها کارآمدی است که حرف آخر را در هر مجموعه‌ای می‌زند و نه شکل و نوع مالکیت. مدیران دولتی جک می‌توانند الگوی خوبی برای همتایان ایرانی خود باشند. بگذریم!

JAC S3 2015

JAC S3 2015


همین چندی پیش بود که مدل S5 روانه بازار کشورمان شد و به سبب ویژگی‌های درخوری که از آن برخوردار بود، سخت مورد توجه خرد و کلان جامعه قرار گرفت و توجهات بسیاری را هم به سمت خویش جلب نمود. حال شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برادر کوچک‌تر این خودرو به نام S3 در حال گذراندن آزمایش‌های فنی مربوطه می‌باشد و قرار هم است که در آینده، روانه خط تولید گردد.

JAC S3 2015

JAC S3 2015


خودروی JAC S3 که نام کامل آن در بازار چین JAC REFINE S3 است، از محصولات نوین این کمپانی به شمار می‌رود و تاریخ ورودش به بازار، آگوست سال 2014 میلادی می‌باشد. این خودرو به لحاظ طراحی همچون برادر بزرگ‌ترش S5، از محصولات روز هیوندای الهام گرفته است و از این لحاظ سایه‌هایی از خطوط به‌کاررفته در هیوندای IX25، در آن قابل ردیابی است.

JAC S3 2015

JAC S3 2015


جک S3 از پلت فرمی مشابه با سدان HEYUE A30 و یا همان J4 بهره می‌برد. معرفی این خودرو، بخشی از حمله سنگین جک به بازار خودروهای SUV محسوب می‌شود که قرار است با عرضه کراس‌اوورهای دیگری همچون S1 و S2 تکمیل گردد. نکته بارزی که در طراحی آن جلب نظر می‌کند نمای جلوپنجره آن است که از سبکی پویا و جسورانه‌ای بهره برده و جای‌جای آن را هم نوارهای کرومی پوشانده است. برخی از وب‌سایت‌های چینی جهت توصیف طرح به‌کاررفته در این بخش از واژه‌هایی همچون غول‌پیکر و یا وحشی بهره گرفته‌اند! بخش عقب این خودرو نسبت به نمای جلوی آن کاملاً محافظه‌کارانه طراحی شده است. ستون C به‌کاررفته در بدنه این خودرو تااندازه‌ای پهن بوده و شیشه عقب کوچکی نیز در آن استفاده شده است. همچون اغلب خودروهای چینی، سایز چرخ‌های خودرو نسبت به ابعاد بدنه، قدری کوچک می‌باشد.

JAC S3 2015

JAC S3 2015


طراحی کابین این خودرو به اندازه بیرون آن هیجان‌انگیز نیست ولی بااین‌حال از نمایی مدرن و به‌روزی برخوردار است، جنس متریال به‌کاررفته در آن مناسب بوده و نظمی منطقی بر آن حاکم است. البته برخی از وب‌سایت‌ها، ترکیب رنگ‌های به‌کاررفته در کابین را قدری آشفته و شلوغ ارزیابی نموده و آن را جالب نمی‌دانند. صفحه نمایشگر بزرگی نیز در کنسول میانی آن جای گرفته است که تمامی مدل‌های این خودرو به‌طور استاندارد از آن بهره می‌برند. امکانات رفاهی فراوانی در این کابین قابل مشاهده است که همین امر به‌تنهایی می‌تواند موقعیت این خودرو را نسبت به دیگر هم‌قطاران چینی‌اش مستحکم‌تر کند.

JAC S3 2015

JAC S3 2015


پیشرانه به‌کاررفته در این خودرو 1.5 لیتر حجم دارد و از توانی معادل 111 اسب‌بخار و گشتاوری برابر با 146 نیوتن‌متر برخوردار است. اگر تنها نسبت وزن به اسب‌بخار را در نظر بگیرم می‌شود گفت که با موتور بالنسبه ضعیفی مواجه هستیم، به‌خصوص اگر آن را در کنار پیشرانه 2 لیتری (توربو) S5 بنشانیم، که به‌تنهایی 174 اسب‌بخار قدرت و 235 نیوتن‌متر گشتاور را از خود ارائه می‌دهد. در زمینه سیستم انتقال قدرت نیز انواع مدل‌های مختلف این خودرو از یک جعبه‌دنده 6 سرعته دستی و یا گیربکس خودکار CVT بهره می‌برند.

JAC S3 2015

JAC S3 2015


بنا به ادعای وب‌سایت این کمپانی، در 46 درصد از بدنه این خودرو، از ورق‌های فولادی فوق مستحکم و یا همان تنش بالا (HIGH-INTENSITY STEEL) استفاده شده است و در 33 درصد آن نیز فولاد گالوانیزه بکار رفته است. به لحاظ ایمنی هم تمامی مدل‌های جک S3 به‌طور استاندارد از 2 کیسه هوا بهره می‌برند و مدل‌های فول آن نیز می‌توانند درصورت سفارش به 6 عدد کیسه هوا مجهز شوند. همچنین طیف گسترده‌ای از سامانه‌های ایمنی اعم از ABS،EBD، ESP، BA و TCS و…. بر روی این خودرو نصب شده است که در این زمینه آن را به همتایان کره‌ای‌اش نزدیک می‌نماید.

JAC S3 2015

JAC S3 2015


گرچه هنوز زود است که در مورد اقبال مشتریان چینی نسبت به این خودرو قضاوت نماییم و بهتر است که در این فقره، منتظر آمارهای فروش در شش‌ماهه نخست و یا پایان سال بمانیم اما بااین‌حال، جک S5 توانسته است در ماه مارس سال 2015 میلادی و در بازار خودروهای SUV چین بسیار خوب ظاهر شود و آمار فروشی معادل 17,321 دستگاه را تنها در عرض یک ماه به نام خود ثبت نماید که از این لحاظ آن را پس از هاوال H6 قرار می‌دهد، خودرویی که کماکان پرفروش‌ترین مدل کراس‌اوور در این بازار محسوب می‌شود.
هنوز از زمان عرضه این خودرو به بازار کشورمان و بهای قطعی آن خبری منتشر نشده است.

JAC S3 2015

JAC S3 2015

مشخصات فنی جک اس 3

نوع پیشرانه: HEC4GB2.3D 16V DOHC VVT
حجم موتور: 1499 سی‌سی
توان: 111 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه
گشتاور: 146 نیوتن‌متر در 3500 – 4500 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 180 کیلومتر بر ساعت (در برخی از منابع 175 کیلومتر هم ذکر شد)
سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک‌فرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: نیمه‌مستقل، بازوهای نیمه دنباله‌ای
سیستم ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده


ابعاد
طول /عرض/ ارتفاع: 4325/1765/1660 میلی‌متر
فاصله بین محور جلو و عقب: 2560 میلی‌متر
ارتفاع خودرو از سطح زمین: 200 میلی‌متر
وزن:1210- 1220 کیلوگرم
حجم باک: 45 لیتر
اندازه تایرهای جلو و عقب: 205/55 R 16 (تنها مدل پایه از رینگ‌های غیرآلومینیمی و 15 اینچی بهره می‌برد)
گنجایش محل بار: 600 لیتر

منبع خبر: