سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

ارگ جدید رقیبی برای جاده مخصوص

با اینکه شرکت های ایران خودرو و سایپا در شهرهای مختلف مانند کاشان و مشهد سایت تولید خودرو راه اندازی کرده اند اما همچنان جاده مخصوص کرج قطب تولید خودرو در ایران است.  

قرار است تا سال 1400  تولید خودرو در ارگ جدید به 25 درصد کل تولیدات صنعت خودرو ایران برسد درحال حاضرتعداد واحدهای صنعتی دراین منطقه بالغ بر40 واحد است که ازمیان آن می توان به شرکت های خودروسازی کرمان موتور، مدیران خودرو،راین خودرو،خودروسازان بم و ارگ دیزل اشاره کرد.

تولیدات خودرو درسال 92  در ارگ جدید نزدیک به  50  هزاردستگاه بود که درسال 93 این میزان به 80  هزاردستگاه رسید که معادل 60  درصد نسبت به سال1392 افزایش یافته است و درافق طرح(پایان سال 1400)تولید پانصدهزاردستگاه خودروپیش بینی شده است .

شرکت خودروسازی چری به عنوان سرمایه گذارخارجی دارای49درصدسهام شرکت مدیران خودرودراین منطقه است.  همکاری مدیران خودرو با چری را می توان یکی از جدی ترین همکاری های تجاری در منطقه ارگ جدید  در چند سال اخیر ارزیابی کرد  فعالیتی که با توجه به تقاضا برای خودروهای ارزان قیمت چینی  افق روشن و سود سازی را برای منطقه ارگ جدید هویدا کرده است  .

چری اتومبیل، شرکت خودروسازی چینی است، که بعنوان یکی از کارخانه‌های اصلی تولید خودرو و موتور خودرو، در جمهوری خلق چین به‌شمار می‌آید. این شرکت دارای هفتمین رتبه از نظر تولید اتومبیل در کشور چین است.

هم اکنون در شرکت مدیران خودرو  5 محصول  ام وی ام 110 ،ام وی ام 315 ،ام وی ام 530 ،ام وی ام 550 و ام وی ام ایکس 33 عرضه می شود .

در میان محصولات این شرکت ام وی ام 110 کم مصرف ترین خودروی ایران است و با توجه به افزایش قیمت بنزین تقاضای مناسبی  برای این محصول وجود دارد. این محصول در کنار پراید هم اکنون از ارزان ترین محصولات تولید شده در صنعت خودرو  ایران است .

ام وی ام ایکس 33 هم یکی دیگر از محصولات پر طرفدار تولید شده در ارگ جدید است  این محصول که یک شاسی بلند اقتصادی است در بین مشتریان طبقه متوسط ایرانی طرفداران زیادی بدست آورده است .

البته چری تنها شرکت چینی فعال در ارگ جدید نیست بلکه کرمان موتور هم با دو شرکت چینی همکاری می کند و هم اکنون به تولیدات دو شرکت لیفان و جی ای سی می پردازد .

گروه لیفان یک شرکت خودروسازی چینی است که تولید نخستین محصولات خود را در سال ۲۰۰۵ آغاز کرد.

محصولات این گروه شامل سدان های  مختلف  و خودروهای هاچ بک  و شاسی بلند است.

این شرکت در سال ۲۰۰۹ در رتبه ۸۸ شرکت‌های چینی قرار داشت و دارای ۱۳۶۵۳ نفر پرسنل است.

گرچه در بیرون از مرزها بخاطر فروش رو به رشد سواری‌های کوچک معروف است اما تولیدات دیگری چون دوچرخه، کفش‌های ورزشی نیز دارد.

فروش خودروهای این شرکت در سال ۲۰۰۹، ۴۳۰۰۰ دستگاه بود، اما لیفان در رتبه سوم صادر کنندگان خودرو چین قرار دارد.

 شرکت  کرمان موتور، هم اکنون 9 محصول تولیدی دارد که محصولات شرکت لیفان شامل شاسی بلند  ایکس 60 ،خودرو سواری 620 با موتور 1600 و 1800 سی سی و سواری 520 آی است .

دیگر همکار کرمان موتور شرکت جی ای سی است .جِی ای سی (JAC)، یک شرکت اتومبیل سازی است که در شهر هفئی استان آن‌هوئی چین قرار دارد.این شرکت در ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۹ میلادی تاسیس شده‌است.این شرکت قبلاً با نام کارخانه اتوموبیل سازی هفئی جیانگوای شناخته می‌شد که در سال ۱۹۶۴ میلادی تاسیس شده بود.این شرکت در سال ۲٠۱۲ حدود ۴۴۵٠٠٠ دستگاه انواع خودرو تولید کرده است.

محصولات شرکت جی ای سی هم شامل شاسی بلند اس 5 ،خودروی سواری جی 5 با موتور 1500 و 1800 سی سی و جی  سه  هاچ بک و جی سه صندوقدار است .

خودروی جی 5 کرمان موتور طراحی گروه معروف  طراحی پینین فارینا ایتالیاست ،این خودرو را می توان از زیباترین محصولات این شرکت به حساب آورد .

خودرو جی سه صندوقدار با توجه به کوچکی و کم مصرف بودن توانسته در این مدت مشتریان خوبی جذب کند از طرفی شاسی بلند ایکس 60 نیز یکی از پر طرفدار ترین شاسی بلند های ارزان قیمت در بازار  ایران است و رقیب اش را می توان دیگر محصول تولیدی در ارگ جدید یعنی ایکس 33 چری ساخت مدیران خودرو دانست .

شرکت راین خودرو که در گذشته محصولات هیوندای را در ایران تولید می کرد از دیگر گروه های فعال در ارگ جدید است .این شرکت مدتی است با شرکت گریت وال چین  همکاری می کند .

شرکت گریت وال موتورز در سال ۱۹۸۴ راه‌اندازی شد و در سال ۲۰۱۲ بالغ بر 675 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است . دفتر مرکزی این شرکت در شهر بائودینگ ، چین قرار دارد و سهام آن در بازار های بورس اوراق بهادار هنگ کنگ و بورس شانگهای معامله می‌شود.

این شرکت از معدود شرکت های  خودرو ساز چینی است که توانسته مجوز صادرات به اروپا را بدست آورد و محصولاتش هم اکنون به اروپا صادر می شود .

ولکس30C  هم اکنون یکی از محصولات شرکت راین خودرو محسوب می شود .این خودرو در کلاس  سی قرار دارد و می توان آنرا یک تویتا کرولای ارزان قیمت  بحساب آورد.

طبق آمارموجود درنیمه اول سال92 تعدادشاغلین درارگ جدید 4500 نفربوده که باتوجه به توسعه فعالیت ها درپایان سال مزبور به 5 هزارو530 نفرو درپایان سال 93 به 7 هزارو820 نفرافزایش یافته است.براساس برنامه ریزی انجام شده پیش بینی می شود  درافق طرح تعداد افراد شاغل در ارگ جدید به 20 هزار نفر افزایش یابد .

سرمایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی در این منطقه تاپایان سال 1393 به ارزش روز بالغ بر50 هزارمیلیارد ریال برآورد می شود

باتوجه به میزان افزایش تولید خودرو توسط شرکت های خودروساز فعال در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید  در دو سال اخیر برنامه ریزی جهت افزایش درصد ساخت داخل و همچنین توسعه واحدهای قطعه سازی نیز انجام شده است.

دراین رابطه شرکت قوای محرکه باداشتن بیشترین امکانات، نسبت به افزایش ساخت داخل انواع موتور،گیربگس،اکسل و... اقدام کرده  است.همچنین باراه اندازی کارخانه پرس شاپ درنیمه دوم سال 1394 قدمهای اساسی درجهت بومی سازی قطعات دراین منطقه برداشته خواهدشد.

سرمایه گذاری انجام شده در فاز اول طرح 2450 هکتارمحدوده اراضی استفاده شده فعلی شامل کلیه عملیات زیربنائی ومستحدثات عمومی به ارزش فعلی معادل 20 هزارمیلیارد ریال برآورد می شود.همچنین برای اجرای عملیات زیربنایی وآماده سازی 4 هزارهکتار اراضی طرح توسعه،به 50 هزار میلیاردریال سرمایه گذاری دیگرنیاز است

تنوع محصولات ساخته شده در ارگ جدید و تنوع شرکت های خارجی همکار یکی از راهکار هایی است که در آینده در رونق ارگ جدید نقش مهمی بازی خواهد کرد. 

منبع خبر: