پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

معرفی برگزیده‌ها

 

بررسی خودروی جک S3: یک شاسی بلند ساده!

کمپانی جک که پس از حضور موفق خود در بازارهای ایران، حال محصولاتش به یکی از پرفروش‌ترین‌های کشورمان نیز تبدیل شده است؛ به تازگی جدیدترین تولیداتش را نیز یکی پس از دیگری وارد بازار می‌کند. این کمپانی با همکاری کرمان موتور توانسته است خاطره خوش محصولات دوو را برای مردم زنده کند.  

یکی از این محصولات، Jac S3 است. خودرویی که در دسته کراس اورهای کامپکت قرار می‌گیرد و از آگوست سال 2014 وارد بازارهای چین شده است. این خودروی شاسی بلند با بهره‌گیری از یک موتور 1.5 لیتری عرضه شده و نسبت به امکاناتش قیمت‌های متفاوتی دارد. محدوده قیمتی این خودرو در چین بین 65800 یوآن تا 84800 یوان است.

ظاهر خارجی اس3، از یک طراحی مدرن، استایلیش و خاص جک بهره می‌برد و به هیچ وجه نمی‌توان آن را یک کپی از روی برندهای دیگر دانست. با توجه به همکاری این کمپانی چینی با شرکت‌های ایتالیایی در طراحی محصولاتش، ظاهر زیبای این خودروی به هیچ وجه موضوعی اتفاقی نیست.

سعی می‌کنیم تا نگاهی کوتاه به این محصول چینی داشته باشیم.

ابعاد این خودرو از لحاظ طولی برابر 4325 میلی‌متر بوده و عرض آن 1765 میلی‌متر است. ارتفاع این شاسی بلند چینی نیز برابر 1660 میلی‌متر است. سایز لاستیک‌های J3 در نسخه اصلی 185/65 و از نوع R15 بوده و از رینگ‌هایی آلومینیمی نیز برای آن‌ها استفاده شده است.

side-jac-s3

همچنین وجود سیستم‌هایی همچون ABD، EBD و BOS در این خودرو نشان از عزم جدی این کمپانی در امنیت خودرو و ترمزهای آن دارد.

S3 از روبرو ظاهری زیبا داشته و چهره‌ای همچون شیری درنده دارد. منابع چینی خود ظاهری وحشی را برای این خودرو نام برده‌اند. بهره گیری از یک طراحی مدرن در جهت قرار گیری چراغ‌های جلو همراه با بهره گیری از مه شکن‌هایی قدرتمند با سیستم جدید، دیگر از ویژگی‌های این خودروست. چراغ‌هایی ذوزنقه‌ای شکل جلو، حالت زیبایی به ماشین بخشیده است.

front-jac-s3

همچنین جلو پنجره این خودرو، طراحی خاصی داشته و با استفاده از نوارهای کروم رنگ و استیل، ساختار بسیار زیبا و البته پیچیده دارد. مه شکن‌های جلوی S3 در نگاه اول کمی بزرگ‌تر از سایر خودروها به نظر می‌آید و همین نشان از طراحی متفاوت این کمپانی چینی دارد. البته اگر JAC با کمی سلیقه چراغ‌های مه شکن را از نوع زنون انتخاب می‌کرد، زیبایی این خودرو دو چندان می‌شد.

عقب خودرو نیز، از طراحی خاص Jac برخوردار است. دو چراغ بزرگ بر روی سپر، همراه با نوارهای با رنگ متفاوت احاطه شده‌اند و مجموعه چراغ‌های عقب نیز، دارای طراحی خاص و بزرگی است. البته طراحی پشت ماشین، به اندازه جلو دارای نوآوری نیست. در مجموع ظاهر جلو و عقب S3 را می‌توان زیبا توصیف کرد.

back-S3

جک این خودرو را در رنگ‌های سفید، خاکستری، نقره‌ای و قرمز تولید کرده است.

نسخه اصلی S3 از یک موتور 1.5 لیتری با توان 102 اسب بخار استفاده کرده و گشتاور آن برابر 146 نیوتون متر است. این موتور در کنار یک گیربکس 6 سرعته دستی CVT جفت شده است. موتور به کار رفته بر روی S3 را نمی‌توان بسیار قدرتمند و عالی توصیف کرد، اما بدون شک این موتور یکی از بهترین نمونه‌های کمپانی جک بوده که پیش از آن در J5 نیز از آن استفاده شده است. این خودرو با موتور ساده‌اش، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شهرهای بزرگ و سفرهای برون و درون شهری به شمار می‌رود. همچنین با توجه به اینکه پیش از این J5 نیز این موتور را استفاده کرده است، شاید برای کاربران ایرانی این موضوع نکته مثبتی به شمار رفته و از بابت قطعات آن نگرانی برای آن‌ها وجود نداشته باشد.

البته بر اساس تحلیل برخی از کارشناسان، این موتور جواب‌گوی این بدنه نبوده و همین موضوع باعث خواهد شد تا موتور تحت فشار قرار گیرد و استهلاک آن بیشتر شود. البته این کمپانی خلاف این موضوع را بیان کرده و می‌گوید تمام بهینه سازی‌های لازم بر روی موتور این خودرو انجام گرفته است تا بتوان به‌راحتی بر روی یک SUV نصب گردد.

2015-JAC-Refine-S3-55

این خودرو می‌تواند 5 نفر را به راحتی درون خود جای دهد. طراحی درون کابین، چیزی شبیه به سایر تولیدات این کمپانی است و از یک زبان مشابه بهره گرفته است. استفاده از یک مانیتور بزرگ در وسط کنسول، فرمان چرم و البته زیبای آن همانند سایر محصولات و امکاناتی فراوان، نشان از سلیقه این کمپانی برای جلب رضایت مشتریان دارد. موضوعی که شاید برای ما ایرانیان مهم‌ترین عنصر به شمار می‌رود.

interior-jac-s3

البته تحلیلگران چینی معتقدند که طراحی درون کابین کمی بیش از حد شلوغ بوده و نمی‌توان آن را در سطحی زیبا طبقه بندی کرد.

جنس به کار رفته مواد برای روکش‌های صندلی، بدنه داخلی، درب‌ها و داشبورد خوب بوده و به سختی می‌توان از آن‌ها و طراحی‌اش ایراد گرفت.

wheeldrive-jac-s3

فضا و ظاهر کیلومتر شمار و داشبورد S3 نیز با وسواس خاصی به طور زیبایی طراحی شده و قطعا هر کاربری را  جذب خود می‌کند. این خودرو در نمونه پایه از دو ایربگ برای سرنشینان جلو بهره می‌برد و سیستم مولتی مدیا آن از امکاناتی نظیر رادیو، یو اس بی و ورودی AUX برخوردار است.

2015-JAC-Refine-S3-44

از دیگر امکانات این خودرو برای نسخه‌های سفارشی می‌توان به سیستم گرمایشی آینه‌ها، استفاده از لاستیک‌های بزرگ‌تر 16 اینچی و از نوع 205/55، کروز کنترل، سیستم کنترل آب و هوا، فرمان تمام چرم، اسپیکرهای قدرتمند 6 گانه، سنسورهای پارک در جلو و عقب خودرو، ایربگ‌های جانبی، سان روف برقی، باربند سقفی، اتصالات بلوتوث در کنار سیستم مولتی مدیای پیشرفته نسبت به نسخه پایه و سیستم کنترل فشار باد لاستیک‌ها اشاره کرد.

2015-JAC-Refine-S3-33

باید دید که آیا این مینی کراس اوور چینی که در لیست پیش فروش آذر ماه کرمان موتور قرار گرفته می‌تواند چون مراحل قبل در بازارهای ایران به بالاترین میزان فروش دست یافته وهمانند برادر بزرگ خود یعنی S5خوش بدرخشد . جک اس 3 در چین و پس از عرضه رسمی، توانست با میزان فروش بالای خود در رتبه دوم پر فروش ترین SUVهای این کشور پهناور قرار گیرد.

منبع خبر: