جمعه, 31 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

ارگ جدید امیدوار به آینده

خودروسازان بم تکه ای از پازل قطب سوم صنعت خودروسازی کشور  

شغل و کار شما بخش مهمی از بوم زندگی تان را پر می کند و بهترین راه برای رسیدن به رضایت واقعی است . لذا هرآنچه را برای خدمت به مردم مهم می دانید ،انجام دهید .اما نه فقط در حد وظیفه بلکه بیشتر و سخاوتمندانه تر. هر شغلی که انسان با انجام آن بتواند به کشورش خدمت کند قابل افتخار است . مهندس خوردوستان مدیرعامل خودروسازان بم از معدود مدیرانی است که دو دهه از عمر خویش را در محرومترین مناطق کشور سپری نموده و در سخت ترین شرایط صنعت خودروسازی کرمان را همراهی نموده است . او فارغ التحصیل سال 74 رشته مهندسی صنایع است و از سال 76 در سمت های مهندسی تولید و معاونت اجرایی شرکت کرمان موتورانجام وظیفه نموده و اکنون به عنوان مدیرعامل ،راهبری شرکت خودروسازان بم را به عهده گرفته است . گفتگوی خبرنگار روزنامه سازندگی با ایشان گوشه ای از عظمت تلاش بنیان گزاران،کارآفرینان ،مدیران و کارگران سختکوش را در زمینه شکل گیری صنایع خودروسازی کرمان و توسعه منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید تبیین می کند.

خودروسازان بم چه نقشی را در صنعت خودروسازی ایران و گروه صنعتی کرمان‌خودرو ایفا می‌کند؟

آنگونه که در تاریخچه شرکت ذکر شده؛ خودروسازان بم در سال ۸۱ تاسیس شده اما مهندس خوردوستان معتقد است این شرکت فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای و جدی از سال ۸۴ آغاز کرده‌است. او می‌گوید: «طرف قرارداد این شرکت، فولکس آلمان بود. یعنی هدف از تاسیس شرکت خودروسازان بم این بود که پایگاهی برای شرکت فولکس باشد تا با حضور در ایران و ایجاد مرکز تحقیقات مشترک با گروه خودروسازی کرمان ،خودروهایی را طراحی کند که با سلیقه مردم خاورمیانه منطبق باشد.» علاوه بر آن، کارخانه‌ای که در حال ساخت بود برنامه داشت سالیانه یکصد هزار دستگاه خودرو تولید کند. لذا در همان زمان قراردادی منعقد گردید تا خودرویی به نام گل تولید شود و طی سالهای ۸۴ تا ۸۸ در مجموع ۱۱هزار دستگاه فولکس گل تولید و به بازار عرضه شد. در ادامه مقدمات طراحی خطوط تولید مدلهایی دیگر از فولکس مانند PoloوBora در کارخانه آغاز شده بود اما به دلیل تحریم و قطع همکاری فولکس برنامه تولید متوقف شد .

بنا بر اظهارات مهندس خوردوستان طی سال 89 باعقد قرارداد همکاری با شرکت هافی موتور چین خودرو برند لوبو به تیراژ محدودی را تولید وعرضه نمودند اما به دلیل مشکلات پیش آمده ناشی از ادغام شرکت مزبور با یکی از شرکتهای خودروساز چینی ادامه همکاری با گروه طرف قرارداد میسر نگردید. سرانجام پس از سالها مذاکره با سایر خودروسازان چینی شرکت خودروسازان بم موفق به انعقاد قرارداد با شرکت معتبر جیلی برای تولید خودروهای سواری شد که علیرغم تحریم های ناجوانمردانه تا کنون تولید و عرضه محصول GC6 به بازار استمرار دارد .

لازم به ذکر است پس از خروج فولکس از ایران سرمایه‌گذاری عظیمی که صورت گرفته ‌بود، بلاتکلیف و ناچار خودروهای گل که قرار بود روانه بازار شود در کارخانه کرمان‌موتور ساخته شد زیرا خودروسازان بم سرمایه کافی برای ساخت کارخانه و خط تولید نداشت. مهندس خوردوستان می‌گوید: «با عقد قرارداد جیلی، تعهد دادیم که خودمان کارخانه‌ را راه اندازی کنیم و خط تولید مجزا داشته‌باشیم. سال گذشته این کار به همت متخصصین توانمند صنایع خودروسازی کرمان انجام شد وکارخانه‌ای که از زمان فولکس‌واگن نیمه‌کاره رها شده‌بود، تکمیل شد. تمام تجهیزات مورد نیاز برای ساخت بدنه خودروی جیلی را فراهم و نصب کردیم و در حال حاضر صاحب کارخانه‌ای با خط تولید بسیار مدرن هستیم و خرسندم که اعلام نمایم مجهزترین سالن تزئینات منطقه ارگ جدید بم را شرکت خودروسازان بم در اختیار دارد.

آنطور که مدیرعامل خودروسازان بم می‌گوید، تعداد نیروهای موجودکارخانه در بم حدود ۱۵۰ نفر و در دفتر تهران هم حدود ۵۰ نفر مشغول به کار هستند که در مجموع ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم در شرکت خودروسازان بم اشتغال دارند. مهندس خوردوستان می‌گوید یک هفته در میان به خاطر پیگیری امور کارخانه و تعلق خاطری که به منطقه و کارخانه پیدا کرده ام ،به بم میروم.

استانداردهای جدید، مهارت‌های نو

شرکت‌هایی که زیرمجموعه گروه صنعتی کرمان خودرو هستند هر کدام برنامه‌هایی برای آموزش و افزایش مهارت کارکنان خود دارند. شرکت خودروسازان بم نیز یکی از آن‌هاست. مهندس خوردوستان می‌گوید: «ما در خودروسازان بم چند کار را به موازات هم پیش بردیم . اول اینکه خودمان را ملزم کرده‌ایم استانداردهای به‌روز صنعت خودرو را رعایت کنیم. در تجربه قبلی همکاری با شرکت معتبر فولکس، استانداردVDA را از آن‌ها دریافت کردیم که در حال حاضر از آن برای ارتقای نظام کیفی کارخانه‌مان بهره‌برداری می‌کنیم.

اما این تنها استانداردی نیست که در این شرکت دنبال می‌شود. خوردوستان می‌گوید: « با آمدن شرکت رنو به ایران استاندارد خوب دیگری نیز وارد کشور شد که به آن SPR می‌گویند. این استاندارد نیز در بسیاری از نقاط دنیا استفاده می‌شود. ما هم به صورت خیلی حرفه‌ای آموزش‌ّهای لازم را دیده‌ایم و از مشاوره های حرفه‌ای رنو کمک گرفتیم تا بتوانیم این سیستم را همراه با VDA به صورت تلفیقی استفاده کنیم. به همین خاطر یکی از نظام‌های کیفی بسیار خوب را اکنون در خودروسازان بم داریم.» او ادامه می‌دهد: «البته از آنجا که تیراژ تولیدمان با توجه به شرایط تحریم کاهش چشمگیری داشته .این جریان هنوز نمود پیدا نکرده . اما کسانی که به صورت حرفه‌ای در این محیط کار کرده‌اند به خوبی آگاهند که پیاده‌سازی این نظام تا چه اندازه مفید بوده‌است. اینک منتظریم شرایط کسب‌وکار در کشور بهبود پیدا کند تا بتوانیم از این سرمایه‌گذاری‌ عظیمی که صرف شده بهره‌‌برداری کامل کنیم به گونه ای که موفق به صادرات محصولات تولیدی شویم.در واقع در مواجهه با تهدید کاهش توان تولید، فرصتی ایجاد کردیم که با انرژی و زمان و دقت بیشتر زیرساختهای ضروری و لازم برای تولید بهینه و ارتقای نظام تولید و کیفیت را فراهم کنیم و با قدرت بیشتر آماده شویم که با رفع موانع فعلی کاراتر از قبل تولید را ادامه دهیم.

ایشان افزودند: شرکت خودروسازان بم برنامه‌های دیگری نیز در زمینه آموزش دارد که آن را متمایز از دیگر شرکت‌ها می‌کند. مهندس خوردوستان شخصا از طرفداران توسعه آموزش و افزایش مهارت نیروهای کارخانه است و در این زمینه می‌گوید: «کار دیگری که در زمینه آموزش انجام دادیم این بود که در قرارداد با همکاران چینی خود، بخشی از پرداخت‌ها را به امر آموزش منوط کرده‌ایم. به این ترتیب قرار است آن‌ها آموزش‌های لازم را به پرسنل خودروسازان بم ارائه کنند. این کار بسیار خوبی است که تا به کنون به آن کمتر تاکید شده بود.» او ادامه می‌دهد: «قرار است برخی از همکاران ما به کارخانه‌های جیلی بروند و همان‌جا آموزش بلندمدت ببینند. در برخی موارد هم آن‌ها به ایران بیایند و آموزش را بصورت گروهی ارائه کنند. این کار از یک طرف کمک می‌کند به زبان مشترکی با شریک خود برسیم و از سوی دیگر فضایی را فراهم می‌کند تا ما هم با صنعت خودروسازی روز دنیا آشنا شویم.»

چشم‌بادامی‌ها در مسیر توسعه

مهندس خوردوستان که بیش از دو دهه است در زمینه خودروسازی فعالیت می کند، گلایه‌ای هم دارد که با نکته سنجی به آن پرداخته است؛ و جای تامل دارد. او می‌گوید: « خیلی وقت‌ها می‌شنویم که کالاهای چینی کیفیت ندارند پس چرا باید با چینی‌ها کار کنیم؟ اما وقتی پای عمل یا واقعیت به میان می‌آید می‌بینیم در همین عرصه خودروسازی، سال‌ها یک خودرو را تولید می‌کنیم بدون اینکه حتی یک چراغ آن را عوض کنیم در حالی‌که چینی‌ها هر سال چندین محصول جدید را روانه بازار می‌کنند. این یک شعار نیست.  آن‌ها واقعا در بخش تحقیق و توسعه صنعت خودروسازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و کاری را انجام می‌‌دهند که سال‌ها قبل ژاپن یا کره انجام داده اندو همه عوامل کاملا برنامه‌ریزی‌شده است.»

به اعتقاد این مدیر باتجربه، اگر چینی‌ها راهی را می‌روند که ژاپن یا کره قبلا رفته اند، خیلی درست نیست که بگوییم آن‌ها کار را بلد نیستند. در واقع از نگاه او، ما زمان را از دست داده‌ایم و دچار مشکلاتی شده‌ایم، اکنون چه  ایرادی دارد که به کمک آن‌ها پیشرفت کنیم: « وقتی کاری را بلد نیستیم بهتر است از افراد کاردان یاد بگیریم. حالا چینی‌ها به ما نزدیک‌تر هستند و می‌توانیم از آن‌ها کمک بگیریم. حال که دسترسی به ژاپن و کره نداریم پس بهتر است از چینی‌ها کار را یاد بگیریم. این کشور به سرعت در حال پیشرفت در عرصه تکنولوژی است و اقتصاد دوم دنیاست . ما هم می‌توانیم از این مسیر راهی را برای خود باز کنیم.» او توضیحاتش را در زمینه آموزش پرسنل اینطور تکمیل می‌کند: «ما در بحث مهارت‌ّها و آموزش پرسنل کار دیگری را در ارگ جدید انجام داده‌ایم. صنایع خودروسازی کرمان و دانشگاه علمی کاربردی، توافق کردند و یک مرکز آموزشی را در ارگ جدید راه‌اندازی نمودند. در این موافقتنامه به صورت تخصصی آموزش‌های مورد نیاز صنعت خودرو را به پرسنل خودمان و به افراد بومی علاقمند ارائه می کنیم. ما افرادی را از طرف خودمان به این مرکز حرفه ای معرفی خواهیم کرد. وقتی آموزش‌ها انجام شد، مدرکی که مورد تایید صنایع خودروسازی کرمان و دانشگاه علمی کاربردی است ،صادر خواهد شد. از این طریق ضمن ارتقاء دانش کارکنان موجود، پرسنل مورد نیاز شرکتها را هم  جذب می کنیم.

طرحی که مدیرعامل شرکت خودروسازان بم مطرح می‌کند نمونه‌های خارجی هم دارد. او در توضیح این نمونه‌های خارجی می‌گوید: « شرکت جیلی در چین این کار را به دو صورت انجام داده . نخست ایجاد یک مرکز آموزش است که با مرکز تحقیقات متفاوت است. این شرکت پنج کارخانه در شهرهای مختلف کشورچین دارد و یک آموزشگاه متمرکز که همه از خدمات آن بهره می‌گیرند و آموزش می‌بینند. آن‌جا افراد در هر پست و سمتی که باشند باید به صورت دوره ای به این آموزشگاه بروند و آموزش‌های جدیدی ببینند و پس از آزمون اگر نتوانند صلاحیت خود را به تایید برسانند ،شاید دیگر آن جایگاه را از دست بدهند. این سیستم مشابه نظام آموزشی در کاناداست. در کانادا هم افراد برای حفظ پست خود در هر سازمان باید هر سال آموزش جدید ببینند و امتحان بدهند. » او ادامه می‌دهد: «برند جیلی علاوه بر این آموزشگاه، یک دانشگاه خصوصی هم در یک شهرک تاسیس نموده که همه می‌توانند در آن تحصیل کنند و از آموزشهای مرتبط بهره‌مند شوند. تعدادی از این دانشجویان از پرسنل خود شرکت جیلی هستند اما بخشی از نقاط دیگر به آنجا می‌آیند.»

چشم‌انداز پرفراز و نشیب خودروسازان

این روزها شرایط اقتصادی برای اغلب فعالان اقتصادی به‌ویژه آن‌ها که در صنایع بزرگی نظیر صنعت خودروسازی کار می‌کنند با دشواری‌هایی همراه است. به همین خاطر است که آن‌ها نمی‌توانند به راحتی از آینده و چشم‌انداز خود صحبت کنند. خودروسازان بم هم از این قاعده مستثنی نیست. مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «با شرایطی که ما داریم صحبت کردن از چشم‌انداز پنج‌ساله قدری دشوار است. اما جدا از این شرایط، هدف ما این است که صاحب یک پلتفرم و یک سبک طراحی باشیم. از این طریق می‌توانیم در آینده از آن به عنوان یک پایلوت برای تولید خودرو در ایران بهره بگیریم.» او ادامه می‌دهد: «من خیلی از خودروسازان چینی را دیده‌ام که مرکز تحقیقات خود را با ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر شروع کرده‌اند. یعنی نیازی به یک سازمان گسترده و عریض و طویل نیست که هزاران نفر در آن کار کنند. البته خیلی از کارها را برون‌سپاری کرده‌اند ولی با همین چهارچوب توانسته‌اند کارهای بسیار خوبی را ارائه بدهند. ما هم شاید بتوانیم این کار را انجام بدهیم. یعنی یک مرکز تحقیقات داشته‌باشیم که کوچک باشد و قسمت‌هایی از کار را که وارد جزئیات می‌شود برون‌سپاری کنیم. خیلی از قطعه‌سازان هم مراکز تحقیق و طراحی دارند که می‌توان کار را به کمک آن‌ها انجام داد. یعنی با راه‌اندازی مراکز کوچک و از طریق برون‌سپاری می‌توانیم کارهای بزرگی را انجام بدهیم.» او درباره نمونه خارجی می‌گوید: «مرکز تحقیقات جیلی یکی از بهترین‌های چین است. این مرکز ۱۵هزار نفر نیرو دارد. اگر بخواهیم این مرکز را الگو بگیریم به نظر امری نشدنی و ناممکن می‌آید اما اگر بتوانیم کاری کوچک را انجام بدهیم، می‌توان آن را مرحله به مرحله پیش برد. این کار کوچک هم سرمایه‌گذاری کمی می‌خواهد و هم در شرایط فعلی به نظر مطلوب و ممکن می‌آید. اگر شرایط آتی اجازه داد می‌توان با سرعت بیشتری مرکز را رشد داد. پس این تفکرات ماست که باید تغییر کند. اگر از توان خودمان بهره بگیریم می‌توان پیشرفت کرد.»

امنیت، توسعه و رفاه دستاورد صنعت خودروسازی

از زمانی‌که صنایع خودروسازی کرمان قدم به بم گذاشته‌ و ارگ جدید احداث شد، شرایط امنیتی،اقتصادی واجتماعی منطقه تغییر کرده‌است. این را مدیرعاملی که حدود دو دهه از عمر و جوانی‌اش را در این منطقه گذرانده نیز تصریح می‌کند. مهندس خوردوستان می گوید: «من خودم را یک بمی می‌دانم. به این خاطر که جوانی‌ام را در بم گذاشته ام. واقعیت این است که من آنجا زندگی کرده‌ام. در سال ۷۶ به خاطر دارم که دوستان عزیز توصیه می کردند که بهتر است بعد از ساعت 6 عصر در بم تردد نکنیم چون اشرار خیلی به منطقه بم و اطراف آن رفت و آمد می کردند و باندهای زیادی در امر قاچاق فعال بودند. اخبار را می‌شنیدیم و گاهی درگیری‌ها را می‌دیدیم. اما حالا این فضا کاملا تغییر کرده‌است. می توان گفت بخشی از این امنیت به خاطر حضور صنعت در ارگ جدید است و صنایع خودروسازی کرمان پیشتاز این تحول بزرگ در منطقه شرق کشور است.» براساس شواهد، منطقه‌ای که اکنون ارگ جدید در آن مستقر شده همان نقطه ای است که اشرار در آن دست به قاچاق مواد مخدر می‌زدند و اجناس خود را از طریق زاهدان به سایر نقاط دنیا منتقل می‌کردند. اما حالا با حضور صنعت خودروسازی، نسل جدید تحصیل کرده و در صنایع شاغل شده اند. شهرتوسعه یافته و امنیت و رفاه اجتماعی در این منطقه و در شهرستانهای مجاور حاکم شده است، آن اتفاقات بد از میان رفته و مدنیتی که نیاز اساسی برای منطقه بود به وجود آمده است. خوردوستان می‌گوید: «من وقتی به تحولات جاری از سال ۷۶ تا کنون می نگرم، به خود می بالم بخشی از تغییرات در سبک زندگی و ارتقای فرهنگ منطقه ناشی از اراده کارآفرینان بزرگ، سرمایه گذاران و مدیران متعهد کشور است. لیکن باید اذعان داشت صنایع مستقر در ارگ جدید در این رشد سریع و تحولات عظیم نقش بی بدیلی داشته اند برای مثال پرداخت صدها میلیارد تومان مالیات و عوارض به دولت طی سالها فعالیت صرفا در بم زمینه گسترش زیرساخت ها ،جذب گردشگرو استقبال سرمایه گذاران از ارگ جدید را فراهم آورده است و به رشد و آبادانی شهرهای حاشیه ای نیز  کمک شایانی کرده است. به گونه ای که ضایعه دردناک زلزه بم نیز نتوانست امید به زندگی و رشد منطقه را متوقف کند. حالا این حرکت به سمت جلو کاملا مشهود است. بم امروز با بم سال ۷۶ زمین تا آسمان تفاوت دارد. کارهای زیادی برای رفاه آموزشی، اجتماعی شهروندان انجام می‌شود. در سال‌های گذشته اگر به نیروی کار نیاز داشتیم باید کارشناس‌هایی را از تهران و سایر شهرها می‌آوردیم چون این توانایی در بم نبود. اما اکنون شرایط تغییر کرده‌است. در نظام‌نامه کلیه خودروسازان و شرکتها  اولویت با استخدام نیروهای بومی است. دانشگاه‌های زیادی در این منطقه وجود دارد و به همین خاطر شاهد جذب نیروی متخصص از شهرهای دیگر نیستیم. البته اگر نیروهای متخصص تمایل به همکاری داشته باشند حتما استقبال می کنیم. اما بخش عمده‌ای از نیروهای صف و ستاد از خود بم و اطراف بم جذب می‌شوند. همه این‌ها به تاثیرگذاری خودروسازی در بم و ارگ جدید مربوط می‌شود .» اینطور که مشهود است صنعت خودروسازی به عنوان صنعت مادر بخش زیادی از صنایع وابسته را در ارگ جدید تشکیل می‌دهد. در حال حاضر در منطقه ارگ جدید،کرمان‌موتور، خودروسازان بم ،مدیران خودرو ، خودروسازان راین،کارمانیا و ریگان خودرو و بسیاری از دیگر صنایع تولیدی پایین دستی قرار دارند. در کنار آن‌ها، قطعه‌سازان هم فعالیت می کنند. همه این‌ها باعث پیشرفت در منطقه شده‌است. با همه محدودیتهای اقتصادی و تحریم ها هنوز به آرمان ها و هدف ها پایبندیم. وامیدواریم اهدافی که داریم به بار بنشیند. آرزوی ما این است که منطقه ارگ جدید بم با سرمایه‌گذاری‌هایی که شده، به فرجامی بزرگ برسد و مورد توجه دولتمردان واقع شود و ناگفته نماند که کارکرد فعلی ما مونتاژ خودرو است اما برنامه ها به گونه ای طراحی شده است که بتوانیم با خودکفایی در بخشهای مختلف در حداقل زمان مناسب با سیاستهای کلان کشور همراه و  به خودروساز ملی تبدیل شویم.

اجازه بدهند کار کنیم!

«ما باید کارهایی را انجام بدهیم و بقیه هم باید بستر فعالیت را فراهم کنند. در واقع باید به ما اجازه کار را بدهند.» این‌ها را مدیرعاملی از بخش خصوصی می‌گوید که تلاش دارد در اقتصاد این کشور نقشی پویا ایفا کند. با این همه، مشکلات بسیاری را برشمرده و می‌گوید: «محدودیتها را ذکر میکنم اما راهکار را تصمیم سازان باید ارائه دهند. معضل اصلی این است که سیاست کشور اجازه نمی‌دهد بخش خصوصی رشد کند. مسئله دیگر هم قوانینی است که به سرعت تغییر می‌کند و اکثرا دست‌وپای صنعت‌ را می‌بندد. من چند وقت پیش با یکی از دوستانم که در زمینه صادرات خرما فعالیت دارد صحبت می‌کردم. او می‌گفت من با یک شریک خارجی قرارداد صادرات خرما بسته‌ام، یک‌سوم محموله را هم به او داده‌ام اما اکنون بخشنامه‌ای از وزارت صنعت آمده که صادرات خرما را ممنوع کرده، حالا برای تعهدی که به شریک خارجی‌ام داده‌ام، باید چه کار کنم؟ حتی این فرصت را نداده‌اند که قراردادهای قبلی انجام شود یعنی افرادی که تعهدی داده‌اند بتوانند به تعهد خود عمل کنند.» این مسئله در مورد صنعتی مثل صنعت خودروسازی هم وجود دارد: «برای مثال در مورد ارز نیمایی مدام قوانین تغییر می‌کند. با این شرایط داشتن برنامه و چشم‌انداز واقعا دشوار است. مشکل بعدی ما بحث رقابت‌های ناسالم است. شرکت‌های بزرگ خودروساز از حمایت‌های دولت بهره‌مند هستند اما بخش خصوصی از هیچ‌یک از این حمایت‌ها بهره نمی برد. طبیعی است که در این شرایط رقابت‌پذیری دشوار می‌شود. او ادامه می‌دهد: «در جمع‌بندی باید بگویم واقعا شرایط سیاسی در کشور اجازه نمی‌دهد که اقتصاد به راحتی رشد کند. تغییر قوانین که از طرف وزارتخانه‌ها اعمال می‌شود و همچنین عدم رقابت‌پذیری سالم در بازار دست به دست هم داده‌اند و شرایط را برای فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی در مقیاس کلان دشوار کرده‌است.»

نیروهای کارآمد، ارزشمندترین دارایی

شاید برخی مدیران عامل‌ بگویند کارخانه یا تجهیزات یا حتی تکنولوژی‌ که دارند ارزشمندترین دارایی آن‌هاست اما مهندس خوردوستان معتقد است: « نیروهای متخصصی که در شرکت و کارخانه داریم باارزش‌ترین دارایی ما به حساب می آیند. تجهیزات، تاسیسات و خط تولید را بخش محدودی از دارایی‌های خود حساب میکنیم. سازمان ما یعنی صنایع خودروسازی کرمان‌  باید سرِ پا باشد و همه این‌ها به نیروهای متعهد و متخصص بستگی دارد. حفاظت از این افراد نیز به نوع تفکر مدیریت وابسته است. ما اقداماتی را در رابطه با نیروهای ماهر خود به صورت کارشناسی انجام داده‌ایم. کارهایی است که ما با افراد خیلی معدود و در زمانی بسیار محدود انجام می‌دهیم که در بسیاری از دیگر شرکت‌ها با صرف زمان و نیروی بیشتری انجام می‌شود. این نشان می‌دهد که نیروها در شرکت ما چه اندازه چابک هستند. این چالاکی جزو ویژگی‌های شرکت است. آن‌ها می‌توانند از منابعی که در اختیار دارند به بهترین شکل بهره بگیرند. یعنی با حداقل نیرو و هزینه ،کاری بزرگ را به سرانجام برسانند.»

مهندس خوردوستان از مشکلاتی می‌گوید که قابل تامل است: «ناگفته نماند که ما دچار مشکلات زیادی در این منطقه شده ایم. برای مثال نخستین گروهی که شامل تحریم‌ها شد صنایع خودروسازی کرمان بود. سال ۸۲ که دوو ورشکست و جنرال موتورز سهامش را خریداری کرد، بلافاصله همکاری ما با دوو قطع شد. به این ترتیب پیش از اعمال تحریم‌ها ما با مشکل مواجه شدیم. کمی بعد به این فکر افتادیم که با دو یا سه برند دیگر همکاری کنیم. شکل‌گیری خودروسازان بم و خودروسازی راین به همین خاطر بود. یعنی می‌خواستیم با برندهای دیگری در این گروه کار کنیم تا اگر یک گروه دچار مشکل شد بتوانیم با گروه دیگری کار را پیش ببریم. خودروسازان بم با فولکس کار را شروع کرد و خودروسازان راین هم با هیوندا همکاری نمود.» وی ادامه می‌دهد: «در سال ۹۰ و ۹۱ تحریم‌ها به شکلی که اکنون با آن مواجه هستیم به صورت واقعی اعمال شد. در آن سال‌ها بود که هم فولکس خودروسازان بم را ترک و هم هیوندا خودروسازان راین را رها کرد. در این فاصله سایر خودروسازان خودروهای خود را تولید می‌کردند و کارشان را پیش می‌بردند، فقط ما بودیم که نمی‌توانستیم کار کنیم. پس از وقوع زلزله بم که سال ۸۲ اتفاق افتاد، و منجر به فوت تعداد زیادی از ساکنین بم از جمله بخشی از کارکنان صنایع خودروسازی کرمان شد. زندگی کردن در آن منطقه بسیار سخت شده‌بود. با همه این مشکلات ما توانستیم سر پا بمانیم و کار را ادامه دادیم. تصمیم به همکاری با چینی‌ها نخستین بار در گروه خودروسازی کرمان اتفاق افتاد. همه آن‌موقع می‌گفتند چرا با چینی‌ها کار می‌کنند. اما این تصمیم در آن مقطع درست بود. در واقع ادامه کار در صنعت خودروسازی تنها به کمک چینی‌ها میسر بود. حالا بسیاری از خودروسازان که با اروپایی‌ها کار می‌کردند به سمت خودروسازان چینی رفته‌اند. مثلا سایپا در حال حاضر با برلیانس و چانگان کار می‌کند. ایران‌خودرو با دانگ‌فنگ و هایما کار می‌کند. همه آن‌ها به این سمت رفته‌اند. ولی ما زودتر از همه آن‌ها این ظرفیت و فرصت را شناسایی کردیم. این استراتژی ما بود ولی امکانات کافی نداشتیم و بعضا مورد بی‌مهری هم قرار گرفتیم با اینکه راه را درست تشخیص دادیم نتوانستیم با سرعت بیشتری پیشرفت کنیم.»

کار گروهی یعنی پیشرفت

سال‌ها فعالیت مهندس خوردوستان در عرصه صنعت خودرو باعث شده با روند تکمیل چرخه تولید خودروسازی کشور آشنا شود. او می‌گوید: «من شخصا در این ماجرا تاثیر گذار نبوده ام اما در مورد کار تیمی و کار گروهی پیشرفت‌های بسیاری شده است. ما به دنبال این بوده‌ایم که قطعه‌سازی را در ارگ جدید داشته‌باشیم. کرمان‌موتور در این زمینه بسیار موفق بوده‌است. ما در ارگ جدید قطعه‌سازان بزرگی داریم که خیلی از آن‌ها وابسته به مجموعه خودمان هستند. شرکت قوای محرکه ،پرس شاپ ارگ نخل کریمان، مجموعه خودروی مهر و... برجسته‌ترین آن‌ها شرکت آرمان‌موتور است. هدف از تاسیس شرکت ها این بود که قطعه‌سازی را به صورت اصولی در آن‌جا نهادینه و پیاده‌سازی کنیم . در حال حاضر خیلی از صنایع ما در قطعه‌سازی جزو بهترین‌ها هستند. در صنعت الکترونیک، شرکت آرمان‌الکتریک بسیار فعال است و تولیدات با دقت بسیار بالایی دارد. تولیداتی که در سطح کشور بی نظیر است. اما از آن‌جا که تیراژ ما محدود است این سرمایه‌گذاری‌ها و کارهایی که انجام شده، دیده نمی شود. زمانی‌که تیراژ تولید بالا برود، تاثیرات سرمایه‌گذاری‌ها و استراتژی بلندمدتی که در خودروسازی‌ها از جمله گروه کرمان‌ خودرو دنبال شده، خودش را نشان می‌دهد. یعنی این جریان می‌تواند در چرخه اقتصاد کشور خودش را به رخ بکشد.»

این پیشرفت‌ها باعث شده که برنامه‌های صادرات نیز در اهداف آینده گروه دیده شود. او می‌گوید: «اگر شرایط اقتصادی اجازه بدهد ما هم توانایی بالقوه و هم بالفعل در زمینه تولید و صادرات خواهیم داشت اما در حال حاضر در حوزه تامین تقاضا در بازار و نقدینگی با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم.»

قطب سوم خودروسازی، چه بخواهیم، چه نخواهیم

از نگاه خوردوستان، منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید قطب سوم خودروسازی غیر دولتی در ایران است: «در حال حاضر چه بخواهیم و چه نخواهیم منطقه ارگ جدید در جنوب شرق کشور قطب سوم خودروسازی کشور است. اما متاسفانه به دلایل نامعلوم برخی هنوز این جریان را به صورت جدی نپذیرفته‌اند. شاید مسائل سیاسی باشد یا سیاستهایی که ما از آن بی اطلاعیم. اما با حضور ۵ تا ۶ شرکت خودروسازی در ارگ جدید و دهها شرکت زیر مجموعه این قطب سوم ایجاد شده‌است. با امکانات بالقوه ای که تا کنون در منطقه فراهم آمده است، این بخش به راحتی می‌تواند تا سال 1400 بین ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار دستگاه خودرو تولید کند. حتی می‌توان انتظار بیشتری هم داشت. نمی‌توان این ظرفیت را نادیده گرفت و به راحتی از آن عبور کرد. اگر چه به دلیل شرایط حاکم بر تولید و اقتصاد کشورتا کنون این ظرفیت نهایی نشده است. اینک ما در صنایع خودروسازی کرمان به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم سهم بزرگی از بازار را به دست بیاوریم. اما فعلا توانمندی‌های ما در حد بالقوه است و به صورت بالفعل در نیامده به همین خاطر در اقتصاد کشور و در سطح ملی تجلی پیدا نمی‌کند.»

شرکت خودروسازان بم هم از زمره شرکت‌هایی است که در قطب سوم خودروسازی کشور نقشی فعال ایفا می‌کند. مهندس خوردوستان درباره برنامه‌های تولیدی برای سال ۹۸ می‌گوید: «ما فعلا سعی می‌کنیم روی پای خود بمانیم و کوچک و ضعیف نشویم. اما اهداف ما این است که امسال در مرحله نخست بتوانیم به همکاری خود با شرکایی که داریم ادامه دهیم. شرکت جیلی از پیشگامان خودروسازی در چین است و مسیر خودش را برای تولید پیدا کرده. توانمندی‌های زیادی دارد و سهام خودروسازان بزرگی را در اروپا خریداری کرده که توانایی‌اش را بالا برده‌است. ۱۵هزار نفر در مرکز تحقیقات جیلی کار می‌کنند. این نشان می‌دهد که آن‌ها چطور در مسیر پیشرفت هستند. این شریک تجاری را با این پشتوانه صنعتی و قدرت اقتصادی نباید از دست داد. هدف ما هم این است که همکاری خود را با این برند ادامه دهیم. مذاکراتی هم با این شرکت داشته‌ایم. در سفر اخیر به کشور چین با مسئولان ارشد جیلی صحبت کرده‌ام. تمام تلاش ما این است که این شرکت را که صاحب دانش و تکنولوژی است، به عنوان شریک خود حفظ کنیم. البته اگر وضعیت از این هم بدتر شود شاید ادامه همکاری با مشکلاتی مواجه شود. مابه موازات این همکاری تلاش می‌کنیم با دو برند چینی دیگر نیز ارتباط برقرار کنیم. این‌ها دو برندی هستند که تحریم‌ها تاثیر زیادی روی وضعیتشان نمی‌گذارد. علاوه بر آن استانداردهای مناسبی هم دارند که به ما اجازه می‌دهند در کشور رقابت‌پذیری خود را حفظ کنیم. این‌ها اهدافی است که سعی می‌کنیم امسال به صورت جدی پیگیری کنیم.»

در انتظار حمایت

شرکت‌ها و صنایع بزرگ خودروسازی بدون حمایت دولت و بانکها نمی‌توانند رشد چندانی پیدا کنند و خودروسازان بم کمتر از این حمایت ها برخوردار بوده. مهندس خوردوستان می‌گوید: «به غیر از گروه صنعتی کرمان خودرو که آن هم هلدینگ خودمان است از جایی حمایت نشده ایم.. در حال حاضر ما به همه نهادها و سازمان‌های دولتی از گمرک گرفته تا بانک‌هابدهکار هستیم. ما تقریبا با اکثر بانک‌ها کار می‌کنیم، به نظرم بانک‌ها هم مایل به کمک کردن هستند اما ضوابط و مقررات به قدر کافی دستشان را باز نمی‌گذارد. یا برخی قوانین در گمرک باعث شده که دست بخش خصوصی بسته شود. واقعیت این است که ما بر خلاف خودرو سازان بزرگ وایسته به دولت کمک مناسبی از متولیان  دریافت نکرده‌ایم. با علم به اینکه بیش از دهها هزار شغل در منطقه محروم ایجاد کرده ایم.»

ایشان درباره باشگاه هواداران در این شرکت می‌گوید: «باشگاه هواداران و مشتریان وفادار در کرمان‌موتور به نوعی به ما هم خدمات می‌دهد. ما نسبت به کرمان‌موتور سازمان جمع‌وجورتری هستیم، به همین خاطر بخش زیادی از این سرویس‌ها را با کرمان‌موتور ادغام کرده‌ایم. بسیاری از نمایندگی‌های فروش ما، نمایندگی‌های فروش کرمان‌موتور هم هستند. خدمات پس از فروش هم به همین صورت است. ما بسیاری از سرویس‌های خود را با هم ادغام کرده‌ایم. مثلا بخش CRM  به صورت مشترک با کرمان‌موتور و خودروسازان بم انجام می‌شود. در زمینه واحد پژوهش نیز یکی از اهدافمان این است که مراکزی را راه‌اندازی کنیم. یعنی در مقیاس کوچک باید بتوانیم این‌ها را راه‌اندازی کنیم. در موضوع تحقیقات فعالیتهایی داشته ایم که فرصت گفتگو در مورد آن را به وقت دیگری موکول می کنم.»

در مجموع ایشان توجه ویژه‌ای به آموزش و افزایش مهارت نیروهای خود دارد و با همین رویکرد قصد دارد تحولاتی را در شرکت ایجاد کند که منجر به پیشرفت‌های بزرگ در عرصه تولید و خدمت به جامعه متقاضی محصولات خودروسازان بم گردد.

 

منبع خبر: روابط عمومی صنایع خودرو سازی کرمان