پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

 

ویژگی های مدیران موفق در شرایط نامطمئن

پیش از وقوع بحران کرونا عرصه کسب و کار دارای حداقل هایی از ثبات و پایداری بود. بدون تردید صحبت از ثبات در عرصه کسب و کار امر بسیار عجیبی به نظر می رسد. این امر در مقام مقایسه میان وضعیت دوران پیش از کرونا و شرایط کنونی کاربردی به نظر می رسد. وضعیت کنونی عرصه کسب و کار در کنار موضوعاتی نظیر بحران کرونا و همچنین مسئله برگزیت بیانگر شرایط نامطمئنی است. بسیاری از کارآفرینان در شرایط کنونی فعالیت کاری را همراه با خطرات زیادی ارزیابی می کنند. درست به همین خاطر نسبت به حضور در عرصه های کاری اجتناب می کنند.  

تفاوت میان مدیران موفق در شرایط نامطمئن و دیگر کارآفرینان در بحران هایی نظیر کرونا مشخص می شود. بسیاری از مدیران نسبت به مهارت های شان برای مواجهه با شرایط بحرانی ادعاهای بسیار زیادی دارند. نکته مهم در این میان تلاش برای اجرای استراتژی های کاربردی به منظور نجات کسب و کارمان از شرایط دشوار کنونی است. درست به همین خاطر در ادامه به بررسی برخی از نکات تمایزبخش میان مدیران موفق و دیگر کارآفرینان در شرایط نامطمئن خواهیم پرداخت. 

چابکی

مدیران موفق در شرایط نامطمئن نسبت به افزایش چابکی شان اقدام می کنند. این امر شامل واکنش نسبت به تغییرات کسب و کار و همچنین درخواست های مشتریان با سرعت بسیار بیشتری است. بسیاری از کارآفرینان در شرایط بحرانی و نامطمئن نیز مانند وضعیت عادی رفتار می کنند. این امر بزرگترین ضربه به کسب و کارها را خواهد زد. وقتی شرایط کسب و کار ناگوار است، باید نسبت به ایجاد تغییر در نحوه فعالیت برند اقدام نماییم. در غیر این صورت توانایی جلب نظر مخاطب هدف و تاثیرگذاری بر روی آنها را از دست خواهیم داد. 

مشتریان در شرایط نامطمئن انتظار مشاهده عملکرد متفاوتی از سوی کسب و کارها دارند. عدم فعالیت متفاوت از سوی کسب و کارها در این شرایط موجب دلسردی مشتریان خواهد شد. مدیران موفق در شرایط نامطمئن همیشه نسبت به افزایش سرعت واکنش های شان توجه نشان می‎دهند. این امر در مقیاسی کلی در مورد تمام بخش های کسب و کارشان نیز قابل مشاهده است. دلیل این امر آگاهی دقیق مدیران موفق نسبت به نیاز برای رسیدگی فوری و هرچه سریع تر به مسائل کسب و کار در شرایط نامطمئن است. 

هدفمندی بیشتر در فعالیت ها

فعالیت های هدفمند برای غلبه بر مشکلات ناشی از بحران های مختلف امر بسیار مهمی محسوب می شود. بسیاری از برندها در شرایط نامطمئن به جای فعالیت هرچه دقیق تر در عمل دچار ناتوانی برای تصمیم گیری مناسب می شوند. نقش یک مدیر مناسب در این میان بیش از هر زمان دیگری به چشم می خورد. مدیران موفق توانایی تاثیرگذاری بر روی عرصه کسب و کار و جلب نظر مشتریان را دارند. این امر در شرایط نامطمئن به طور غیرمنتظره ای افزایش پیدا می کند. بنابراین در شرایط ناگوار، مدیران موفق اقدام به افزایش هدفمندی کسب و کارشان می کنند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای جلب نظر مشتریان در زمان های نامطمئن و همچنین تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد. 

وقتی یک برند در شرایط نامطمئن نسبت به هدفمندی هرچه بیشتر فعالیت هایش اقدام می کند، این امر بیانگر ذهنیت قابل ملاحظه تیم مدیریتی اش است. بسیاری از مدیران در شرایط بحرانی فقط به نجات کسب و کارشان توجه دارند. این امر شاید در نگاه نخست بهترین گزینه در دسترس کسب و کارها محسوب شود، اما باید نسبت به چشم اندازهای سریع تر در شرایط بحرانی نیز توجه نماییم. برخی از کسب و کارها در همین شرایط بحرانی نسبت به بهبود قابل ملاحظه وضعیت کاری شان اقدام می کنند. این امر با تعریف اهداف مشخص برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان صورت می گیرد. بسیاری از مدیران در شرایط نامطمئن تعریف اهداف کاربردی را به طور کامل فراموش می کنند. این امر بار مالی بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. هر کسب و کاری در شرایط مناسب باید دست کم نسبت به تعریف برخی از اهداف اساسی اش اقدام نماید. در غیر این صورت توانایی جلب نظر مخاطب هدف و تاثیرگذاری مناسب بر روی بازار را از دست خواهد داد. 

اعتبار و اصالت

اعتبار و اصالت برند دارای اهمیت بسیار زیادی است. مدیران موفق حتی در بازه های زمانی دشوار و سخت نیز نسبت به تغییر شرایط فعالیت شان اقدام می کنند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار آرمانی به نظر برسد، اما حفظ اصالت و اعتبار برند در شرایط دشوار دارای اهمیت بسیار بیشتری در مقایسه با دیگر نکات است. این امر اغلب اوقات تفاوت میان برندهای موفق و شکست خورده را مشخص می سازد. درست به همین خاطر برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف حتی در شرایط دشوار نیاز به طراحی برنامه با لحاظ کردن اعتبار برندشان دارند. 

مدیران موفق در بازه های زمانی نامطمئن و همراه با دشواری های فراوان نسبت به ارزیابی همه جانبه مسئله اقدام می کنند. درست به همین خاطر توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به صورت کاربردی را دارند. اگر این مسئله به طور دقیق مدنظر کسب و کارها و مدیران قرار نداشته باشد، فرآیند تاثیرگذاری بر روی مشتریان و بازار به شدت دشوار خواهد شد. درست به همین خاطر برخی از کسب و کارها در شرایط بحرانی حساب ویژه ای بر روی توانایی و مهارت مدیران شان باز می کنند. بدون تردید عرصه کسب و کار در موقعیت های زمانی چالش‎برانگیز همراه با تردیدهای فزاینده برای کسب و کارهاست. نیاز به کارآفرینان ماهر و توانمند برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امر مهمی در این راستا محسوب می شود. برخی از کارآفرینان به طور مداوم در زمینه تقویت مهارت های مدیریتی شان با مشکل مواجه هستند. این امر به وضوح در شرایط نامطمئن کسب و کار به چشم می خورد. استفاده از توصیه های مورد بحث در این مقاله به منظور بهبود وضعیت کسب و کار و مدیریت بهتر کاربردی خواهد بود. به این ترتیب کارآفرینان امکان فعالیت همراه با عملکرد مدیریتی بهتر را پیدا خواهند کرد. 

منبع خبر: