سه‌شنبه, 4 اردیبهشت 1403
منو اصلی

 

 

تقویت روحیه کارمندان در دوران دورکاری با تکنیک‏ های طلایی

بسیاری از کارمندان در سراسر دنیا با توجه به شرایط کنونی در حال دورکاری هستند. این امر یکی از ترندهای رایج در دنیای کسب و کار در طول یک سال اخیر محسوب می شود. یکی از نکات مهم برای برندها در این میان تلاش برای تقویت روحیه کارمندان شان در طول زمان کنونی است. این امر به طور کلی در حیطه وظایف تیم مدیریت ارشد هر کسب و کار قرار دارد. اگر شما نیز نسبت به شرایط نامناسب کارمندان شرکت تان نگرانی هایی دارید، باید هرچه زودتر برای رفع آنها اقدام نمایید. هدف اصلی در مقاله کنونی بررسی برخی از نکات مهم در زمینه تقویت روحیه کارمندان در دوران دورکاری است. در ادامه چند نکته مهم و توصیه کاربردی در این راستا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.  

تعیین ساعت های کاری دقیق

وقتی کارمندان در محیط دفتر شرکت مشغول به فعالیت هستند، تمایز میان ساعت های کاری و اوقات فراغت به طور روشنی قابل مشاهده است. این امر اغلب اوقات در دورکاری چندان مشخص نیست. درست به همین خاطر کسب و کارها با شرایط بسیار ناگواری از نظر مدیریت کارمندان مواجه می شوند. 

برخی از کارمندان در صورت فقدان برنامه ای مشخص از سوی کسب و کارها نسبت به ساعت های کاری مناسب دچار سردرگمی می شوند. این امر به معنای کار بیش از اندازه در اغلب موارد است. شاید این امر در نگاه نخست برای تیم مدیریت کسب و کار خبر خوشی باشد، اما در بلندمدت کار بیش از اندازه اعضای شرکت نشانه خوبی از وضعیت کسب و کار نیست. این امر موجب خستگی مفرط کارمندان و کاهش انگیزه شان برای فعالیت کاری می شود بنابراین باید با تعیین زمان های مشخص در طول روز برای فعالیت کاری به نوعی مرز میان کار و زندگی شخصی کارمندان را دوباره ترسیم نماییم. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان و تقویت روحیه شان نخواهیم داشت. 

برخی از کسب و کارها در این میان نسبت به تعیین زمان دقیق برای شروع و پایان کار اقدام نمی کنند. در عوض آنها با حداکثر ساعت مجاز برای کار در طول روز به کارمندان شان آزادی عمل برای انتخاب زمان کار را می دهند. این امر نیز نقش مهمی در بهبود روحیه کارمندان بازی می کند. 

تلاش برای بازآفرینی فرهنگ محل کار

بدون تردید افراد دارای شخصیت دورنگرا از فعالیت دورکاری لذت می برند. با این حال چنین امری در مورد سایر افراد به همین ترتیب نیست. بسیاری از افراد در فرآیند دورکاری سختی های بسیار زیادی را متحمل می شوند بنابراین برندها باید نسبت به بازآفرینی فرهنگ محل کار در طول دوران دورکاری اقدام نمایند. شمار قابل ملاحظه ای از کارمندان برای فعالیت تاثیرگذار نیاز به احساس حضور همکاران شان دارند. در غیر این صورت احساس کار بر روی پروژه های تاثیرگذار را نخواهند داشت. 

توصیه اساسی در این بخش تلاش برای بازآفرینی فرهنگ محل کار است. این امر شامل تسهیل شرایط همکاری میان اعضای تیم کاری است. بدون تردید این امر در نگاه نخست سختی های بسیار زیادی به همراه دارد، اما به محض عادت کردن کارمندان به ارتباط مجازی با هم بخش قابل ملاحظه ای از مشکلات شان در رابطه با دورکاری حل خواهد شد. 

ارسال هدیه برای کارمندان

دریافت هدیه یکی از مهمترین نشانه های دوستی و محبت میان افراد است. مدیران ارشد برند برای نمایش اهمیت کارمندان امکان ارسال هدیه های مختلف در بازه های زمانی و مناسبت های مهم را دارند. نکته مهم در این میان امکان تهیه هدیه های ساده و در عین حال تاثیرگذار است. برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای خرید هدیه های گران قیمت هستند. این امر تاثیر بسیار منفی بر روی وضعیت برندها برجای می گذارد بنابراین کسب و کارها باید نسبت به ایجاد چنین فضای مناسبی در میان کارمندان شان با استفاده از هدیه های ساده باشند. کاهش هزینه های سنگین کسب و کار در شرایط کرونایی یکی از نکات مهم برای هر برندی خواهد بود. 

درج لوگوی برند بر روی هدیه های برند یکی از نکات مهم بازاریابی و برندسازی است. این امر موجب تبلیغ کسب و کارتان در میان دوستان و اعضای فامیل کارمندان شرکت خواهد شد بنابراین پیش از ارسال هدیه ها نسبت به درج لوگوی برند بر روی آنها اقدام نمایید. 

استفاده از بازخوردهای کارمندان

هر برند پس از چند ماه اجرای دورکاری بازخوردهای بسیار زیادی از سوی کارمندان دریافت می کند. اگر کسب و کارتان در تلاش برای ایجاد شرایطی مطلوب از برند است، باید در بلندمدت به دنبال بهبود شرایط دورکاری باشید. در غیر این صورت شانسی برای مدیریت بهینه کسب و کار در این بازه زمانی نخواهید داشت. اشتباه برخی از برندها تلاش برای برنامه ریزی در حوزه دورکاری بدون توجه به نظرات یا خواسته های کارمندان است. نتیجه این امر اغلب اوقات بروز مشکلات بسیار بزرگ و مهم در زمینه کسب و کار خواهد بود بنابراین برندها باید نسبت به اجرای درست این شیوه اقدام نمایند. در غیر این صورت شاید برخی از کارمندان شان را به سرعت از دست بدهند. 

اعطای مسئولیت به اعضای تیم شرکت

وقتی کسب و کارها در تلاش برای ساماندهی وضعیت برند براساس دورکاری هستند، باید آزادی عمل بیشتری به اعضای شرکت بدهند. این امر به دلیل تفاوت میان وضعیت دورکاری و حضور در دفتر رسمی شرکت است. اگر اعضای شرکت برای هر اقدامی نیاز به تعامل با تمام تیم های برند داشته باشند، کارها در زمان مقرر تکمیل نخواهد شد بنابراین اعطای اندکی آزادی عمل و مسئولیت به کارمندان در بخش های مختلف ضروری خواهد بود. 

نگرانی اصلی مدیران در زمینه اعطای آزادی عمل به کارمندان مربوط به بحث ایجاد مشکلات و شکست در پیشبرد پروژه هاست. نکته مهم در این میان اعطای آزادی عمل به کارمندان در کنار تقویت مسئولیت پذیری شان است. این امر بخش قابل توجهی از مشکلات کسب و کارها را حل و فصل خواهد کرد. اگر اعضای شرکت برای ساماندهی وظایف شان آموزش لازم را ندیده باشند، مسئولیت اصلی با مدیران ارشد است، با این حساب در وضعیت عادی اعطای آزادی عمل در کنار مسئولیت پذیری کارمندان بدون هیچ مشکلی برای فرآیند دورکاری مناسب خواهد بود. 

منبع خبر: