پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

بهبود وضعیت کسب و کار با به روز رسانی های ضروری

 

6 تغییر ضروری برای هر برند

اعمال تغییر در حوزه کسب و کار امری ضروری است. هیچ کسب و کاری امکان ادامه فعالیت در بازار بدون اجرای برخی از تغییرات اساسی را ندارد. همین امر بسیاری از برندها را به فکر اعمال تغییرات مداوم برای بهبود وضعیت شان انداخته است.  

بدون تردید اعمال تغییر در عرصه کسب و کار شامل فرآیندهای بسیار زیادی می شود. این امر برای برخی از کسب و کارها شرایط بسیار دشواری را به ارمغان آورده است. برخی از تغییرات مانند طراحی شعار تبلیغاتی یا کمپین بازاریابی تازه به طور منظم ضروری است، با این حال دامنه دیگری از تغییرات به این اندازه واضح نیست. درست به همین خاطر کارآفرینان توجه اندکی به آنها می کنند. 

اگر کسب و کار شما نیز نیاز به اعمال تغییرات و برخی از به روز رسانی های ضروری دارد، باید از یک نقطه مشخص کارتان را شروع کنید. هدف اصلی این مقاله بررسی برخی از تغییرات اساسی برای بهبود کیفیت کاری و همچنین تضمین ماندگار در بازار کسب و کار خواهد بود. 

1.    افزودن کانال های متعدد در زمینه پشتیبانی از مشتریان

رضایت مشتریان از برند مهمترین دارایی هر کسب و کار محسوب می شود. ماجرای دنیای کسب و کار در ارتباط با مشتریان بسیار ساده است. اگر یک برند مشتریانش را راضی نگه ندارد، به سادگی امکان تاثیرگذاری بر روی آنها را از دست خواهد داد. این امر یک رویکرد رایج در میان برندهای مختلف و از همه مهمتر مشتریان است. رفتار مشتریان براساس میزان توجه دریافتی از سوی برندها تغییر پیدا می کند بنابراین باید نسبت به ارائه خدمات مناسب به مشتریان اقدام کرد. 

پشتیبانی از مشتریان پس از فرآیند خرید اهمیت زیادی دارد. برخی از برندها پس از پایان فروش محصول شان به طور کامل مشتریان را فراموش می کنند. این امر اغلب اوقات مشکلات زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. بنابراین باید همیشه مشتریان را در کانون توجه کسب و کارمان قرار دهیم. در غیر این صورت شانسی برای ادامه فعالیت کاری در بازارهای مختلف نخواهیم داشت. 

یکی از راهکارهای مناسب برای ایجاد تغییرات کاربردی در زمینه پشتیبانی از مشتریان مربوط به افزودن کانال های ارتباطی متعدد است. اگر کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی محدودی حضور دارد، باید به فکر توسعه حضورتان باشید. همچنین راه ‏اندازی سامانه گفت وگوی آنلاین صوتی یا متنی نیز ایده مناسبی خواهد بود. کسب و کارها باید تمام توان شان برای ارائه خدمات پشتیبانی به مشتریان در سریع ترین زمان ممکن را صرف نمایند. امروزه مشتریان تمایلی برای ابراز نارضایتی شان ندارند. در عوض به سرعت نسبت به ترک یک برند اقدام می کنند. با این حساب اگر به موقع فکری برای وضعیت بازاریابی برندمان نکنیم، به سرعت با مشکلات عمیق نظیر ریزش مشتریان برند مواجه خواهیم شد. 

حضور در شبکه های اجتماعی برای تمام برندها اهمیت دارد. اگر کسب و کار شما متمایل به ارائه خدمات جانبی به صورت تخصصی است، راه ‏اندازی یک صفحه رسمی برای پشتیبانی از مشتریان ایده جذابی خواهد بود. این امر پیام مشخصی مبنی بر اهمیت مشتریان حتی پس از فرآیند خرید مخابره خواهد کرد. 

2.    افزایش ارزش پیشنهادهای برند

هر کسب و کاری برای رفع یکی از مشکلات مشتریان در بازار حضور دارد. اگر یک کسب و کار به طور کامل نسبت به رفع مشکلات مشتریان ناتوان باشد، به سرعت جذابیتش برای مشتریان از بین خواهد رفت. سالانه شمار بالایی از کسب و کارها در بازارهای مختلف با مشکلات مالی و در نهایت ورشکستگی مواجه می شوند. این امر یک واکنش طبیعی از سوی مشتریان در بازارهای مختلف به کیفیت پایین خدمات برند است.

برخی از کسب و کارها در مدت زمانی طولانی نسبت به ارائه خدمات مطابق با تحول نیازها و سلیقه مشتریان اقدام نمی کنند. شاید این امر در نگاه نخست مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه نداشته باشد، اما در بلندمدت موجب دلسردی مشتریان می شود. هر کسب و کار باید در بازه های زمانی مختلف اقدام به ایجاد تغییر در نحوه ارائه خدمات و تولید محصولاتش نماید. در غیر این صورت شانسی برای حضور مداوم در بازار کسب و کار نخواهد داشت. 

ارزش خدمات هر برند به طور معمول از سوی مشتریان مورد شناسایی قرار می گیرد. وقتی مشتریان در بازارهای مختلف در تلاش برای خرید یک محصول هستند، همیشه به سراغ برندهایی با دامنه وسیعی از خدمات ارزشمند می روند. این امر جایگاه کسب و کارها را به طور قابل ملاحظه ای تغییر می دهد، با این حساب اگر یک برند در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان است، باید نسبت به ایجاد تغییرات اساسی در خدمات جانبی اش اقدام نماید. یکی از بهترین مثال ها در این میان برند هوم دپونت است. کارمندان این برند همیشه به دنبال فروش لوازم خانگی باکیفیت به مشتریان هستند. نکته جالب در این میان برگزاری برخی از دوره های آموزشی از سوی مدیران ارشد این برند است. دوره های موردنظر با هدف ارائه اطلاعات تکمیلی به مشتریان در مورد نحوه تعیین دکور منزل و همچنین شیوه کار با وسایل برند می شود. 

بدون تردید برگزاری دوره های آموزشی هدف اصلی هوم دپونت نیست. این برند سود اصلی اش را با فروش لوازم خانگی کسب می کند. نکته مهم در این میان تلاش دست اندرکاران این برند برای افزایش ارزش خدمات کسب و کارشان است. این امر نقش مهمی در جلب نظر مخاطب هدف دارد. 

پیشنهاد برندها برای مشتریان همیشه دارای ارزش قابل ملاحظه ای نیست. برخی از برندها به دلیل ارزیابی اشتباه از سلیقه و نیاز مشتریان اقدام به ارائه پیشنهادهای نادرست می کنند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما در بلندمدت موجب ریزش شدید مشتریان می شود. مسئله اساسی در این میان تلاش برای ایجاد تغییرات در خدمات و پیشنهادات برندمان به طور مداوم است. فقط در این صورت امکان جلب نظر مخاطب هدف و بهبود مداوم وضعیت برند فراهم خواهد شد. در غیر این صورت مواجهه با ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امری اجتناب‎ ناپذیر خواهد بود. این نکته به طور ویژه ای با توجه به افزایش سطح رقابت در بازارهای مختلف مدنظر کسب و کارها قرار گرفته است بنابراین تلاش برای ایجاد تغییرات اساسی در کیفیت و ارزش پیشنهادهای برندمان برای مشتریان امری ضروری خواهد بود. 

3.    نوسازی ابزارها و محصولات کسب و کار

معرفی یک محصول تازه به بازار جذابیت های بسیار زیادی برای مشتریان یک برند به همراه دارد. اگر به نحوه فعالیت برندهای بزرگ توجه نمایید، اغلب آنها دست کم سالی یک بار اقدام به ارائه محصولات تازه می کنند. این امر با هدف تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف صورت می گیرد. اگر یک برند هیچ تغییر و نوآوری در محصولاتش نداشته باشد، به تدریج از یاد مشتریان خواهد رفت. این رویداد بدترین شکست برای برندها محسوب می شود، با این حساب باید به طور مداوم نسبت به آپدیت و افزودن امکانات تازه به محصولات برند اقدام کرد. 

برخی از محصولات دارای کاربرد بسیار زیادی هستند. همچنین هزینه بالای تهیه آنها موجب علاقه مشتریان برای استفاده مداوم و طولانی از آنها می شود. بنابراین ارائه نسخه های جدید و فراموشی محصولات قدیمی ایده جذابی نخواهد بود. بسیاری از برندها به دلیل بی توجهی به مشتریان دارای محصولات قدیمی شان مورد انتقاد هستند. تحلیل اصلی برندها نسبت به فراموشی مشتریان دارای محصولات قدیمی مربوط به فقدان سودآوری توجه به آنهاست. نکته مهم در این میان امکان سودآوری در عرصه کسب و کار با استفاده از ایده های جذاب برای تعامل با مشتریان است. یکی از ایده های جذاب در این میان افزودن برخی از آپشن ها به محصولات قدیمی است. اگر کسب و کار شما در زمینه تولید رایانه های شخصی فعالیت دارد، رونمایی از پردازنده یا رم تازه برای رایانه های قدیمی برند ایده جذابی خواهد بود. این امر موجب ترغیب مشتریان برای صرف هزینه و به روز رسانی محصولات قدیمی شان می شود. 

اگر کسب و کار شما در زمینه طراحی نرم افزار فعالیت دارد، به روز رسانی مداوم محصولات برند اهمیت خواهد داشت. امروزه شرکت های بزرگ نرم افزاری دنیا به طور مداوم، به طور معمول ماهانه، اقدام به ارائه آپدیت برای نرم افزارهای شان می کنند. این امر موجب تاثیرگذاری بهینه بر روی مشتریان و حفظ آنها برای خریدهای بعدی می شود. 

شرکت مایکروسافت بیش از هر نکته دیگری به دلیل عرضه سیستم عامل ویندوز دارای شهرت جهانی است. نکته مهم در این میان آپدیت های منظم برای این محصول است. مایکروسافت برای نسخه های مختلف ویندوزش به طور ماهانه به روز رسانی هایی را منتشر می سازد. این امر کمک شایانی به کاربران برای تجربه ای بی دردسر از کار با ویندوز می کند. 

کسب و کارهای مختلف باید انگیزه بالایی برای ارائه خدمات جانبی به مشتریان شان داشته باشند. یکی از ایده های مناسب در این میان به روز رسانی های کاربردی است. اگر نرم افزاری که به بازار عرضه کرده اید، دارای محدودیت هایی است، باید نسبت به رفع آنها در قالب به روز رسانی های کاربردی اقدام نمایید. این امر جایگاه کسب و کار را به بهترین شکل ممکن توسعه می دهد. 

4.    استفاده از مطالعات و پژوهش های کاربردی

مطالعات حوزه بازار یکی از بخش های کلیدی در کسب و کارهای مدرن محسوب می شود. بسیاری از برندها هنوز هم به شیوه های سنتی اقدام به بازاریابی و ارائه محصولات می کنند. این امر حتی در مورد طراحی محصولات و پاسخ به نیازهای مشتریان نیز مصداق دارد. مهمترین مسئله در این میان ایجاد تغییرات مداوم در کسب و کار براساس ارزیابی از وضعیت دیگر برندهاست. شاید این امر در نگاه نخست بسیار عجیب به نظر برسد، اما بسیاری از برندها در طول زمان با اتکا به اطلاعات بسیار قدیمی شان اقدام به تعامل با مخاطب هدف می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت. 

استفاده از اطلاعات تازه برای حضوری بهتر در بازار کسب و کار امری ضروری محسوب می شود. بسیاری از برندها نسبت به ارائه خدمات مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با کمبود اطلاعات کاربردی مواجه هستند. راهکارهای پیش روی هر برند در این شرایط از دو حالت خارج نیست. راهکار نخست تلاش برای گردآوری داده های اولیه و تبدیل شان به اطلاعات کاربردی و موردنیاز برند است. این امر اغلب اوقات مورد توجه برندهای بزرگ و دارای بودجه های مالی کلان قرار می گیرد. اگر کسب و کار شما دارای بودجه و توانایی سازمانی قابل ملاحظه ای نیست، انجام دوره های تحقیقات بازار مدت زمانی بسیار زیادی طول خواهد کشید. با این حساب باید به دنبال استفاده از داده های رایگان یا کم هزینه در فضای آنلاین بود.

امروزه بسیاری از پلتفرم های آنلاین نظیر گوگل حجم مناسبی از اطلاعات را به طور رایگان در اختیار برندها قرار می دهد. این امر برای بسیاری از کسب و کارها داری اهمیت است. اگر برند شما در عرصه کسب و کار امکان صرف هزینه های قابل ملاحظه برای برگزاری دوره های تحلیل بازار یا گردآوری اطلاعات را ندارد، استفاده از اطلاعات طبقه بندی شده گوگل و دیگر پلتفرم ها کاربردی خواهد بود. این امر هزینه های برند را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. 

5.    به روز رسانی تصویر برند

لوگو و نمادهای اصلی برند نخستین المان تعاملی میان کسب و کار و مشتریان است. امروزه اغلب مشتریان برندها را با لوگوی شان مورد شناسایی قرار می دهند. با این حساب طراحی لوگو به طور کاربردی و تاثیرگذاری امری حیاتی خواهد بود. نحوه تاثیرگذاری بر روی مشتریان با استفاده از طراحی لوگو و جلوه های بصری تفاوت قابل ملاحظه ای با دیگر حوزه ها دارد. مهمترین مسئله در این میان ناتوانی برندها برای اعمال تغییرات قابل ملاحظه در لوگوی شان است. این امر فقط در بازه های زمانی طولانی امکان پذیر است. دلیل آن نیز کاملا روشن است. اگر لوگوی برند به طور مداوم مورد تغییر و تحول قرار گیرد، جلوه آشنای آن برای مشتریان از بین خواهد رفت بنابراین سطح تاثیرگذاری بر روی مشتریان به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. 

استفاده از نظرخواهی ها به طور مداوم دارای اهمیت است. برخی از برندها بدون توجه به نظر مشتریان شان اقدام به ایجاد تغییرات اساسی در نحوه فعالیت شان می کنند. این امر شامل به روز رسانی لوگو و دیگر جلوه های بصری کسب و کار نیز می شود. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای استفاده از نظرات مشتریان به منظور ایجاد بهترین تغییرات است. 

امروزه برخی از برندها برای نمایش سازگاری شان با محیط زیست اقدام به استفاده از نمادهای زیست محیطی و همچنین طیف رنگ سبز در لوگوی شان می کنند. شاید این امر در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما تاثیرگذاری قابل ملاحظه ای بر روی مشتریان برند به همراه دارد. 

نظرخواهی از مشتریان باید به طور قابل ملاحظه ای براساس طراحی پرسش های کاربردی صورت گیرد. یکی از اشتباهات برندها در این زمینه استفاده از کلیشه های رایج است. نظرخواهی از مشتریان باید براساس شناسایی نقاط ضعف برند و تلاش برای رفع شان مطابق با نظر مشتریان صورت گیرد. در غیر این صورت تاثیرگذاری مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت. 

6.    اهمیت دوره های آموزشی برای اعضای تیم شرکت

نحوه رفتار و عملکرد اعضای شرکت در تعیین جایگاه برند در بازار و همچنین میزان رضایت مشتریان دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها نسبت به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند بنابراین مواجهه با نارضایتی مشتریان از کیفیت عملکرد کارمندان شرکت امری طبیعی خواهد بود. کارمندان شرکت درست مانند مدیران ارشد نیاز به دوره های آموزشی مطابق با سطح سازمانی شان دارند. اگر این امر مدنظر مدیران ارشد یک شرکت قرار نداشته باشد، وضعیت کسب و کار به طور قابل ملاحظه ای ناگوار خواهد شد. 

برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای شرکت اغلب اوقات کار دشوار و پیچیده ای نیست. بسیاری از برندها به سادگی امکان برگزاری چنین دوره هایی را دارند. مهمترین مسئله توجه به تاثیر برگزاری چنین دوره هایی بر روی کیفیت نهایی برند است بنابراین باید نسبت به برگزاری منظم چنین دوره هایی اقدام کرد. شاید در نگاه نخست هزینه مالی چنین دوره هایی بسیار زیاد باشد، اما در بلندمدت تاثیرش بر روی وضعیت برند محسوس خواهد بود. 

تداوم در به روز رسانی های ضروری

بدون تردید به روز رسانی های بسیار زیادی برای کسب و کارها قابل تعیین و طراحی است. نکته اساسی در این میان توجه به آپدیت ها و تغییرات ضروری است. برخی از تغییرات و به روز رسانی های ضروری برای هر کسب و کار در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. اگر برندها نسبت به اعمال تغییرات موردنظر به طور مداوم توجه نمایند، بسیاری از مشکلات کسب و کارشان بدون دردسر و هزینه های گزاف حل خواهد شد. کلید موفقیت در این عرصه تداوم در زمینه اجرای به روز رسانی ها در بازه های زمانی مشخص است. 

منبع خبر: