پنجشنبه, 9 فروردین 1403
منو اصلی

 

نصف توسان، نصف پیکاپ!

 

معرفی رسمی هیوندای سانتا کروز،

سرانجام پس از سال‌ها انتظار، هیوندای رسماً پرده‌ها را از چهرهٔ پیکاپ سانتا کروز کنار زده است.  

 این پیکاپ با ساختاری یکپارچه، از پیکاپ‌های سنتی جعبه‌ای شکل کاملاً فاصله داشته و در آن از طراحی جوان‌پسندی بر اساس کراس‌اوورهای هیوندای استفاده شده است. ارتباط سانتا کروز با کراس‌اوورهای هیوندای کاملاً واضح است زیرا این پیکاپ کاملاً شبیه به یک توسان است که یک قسمت بار به پشت آن اضافه شده است.

البته این بدان معنا نیست که توسان و سانتا کروز کاملاً باهم یکسان هستند زیرا هرچند نمای جلویی آن‌ها مشابه به نظر می‌رسد اما باهم متفاوت بوده و فاصلهٔ محوری ۳,۰۰۵ میلی‌متری سانتا کروز ۲۴۹ میلی‌متر از توسان جدید بیشتر است. علاوه بر این، طول کلی ۴,۹۷۰ میلی‌متری این پیکاپ نیز ۳۱۵ میلی‌متر از برادر کراس‌اوور بیشتر است. هیوندای ادعا می‌کند که سانتا کروز از استایلی جسورانه و درعین‌حال حرفه‌ای، پیشرانه‌های قدرتمند و کارآمد، قسمت بار انعطاف‌پذیر، تکنولوژی‌های اتصالی پیشرفته و پلت‌فرم چهارچرخ محرک کاملاً مانور پذیر برخوردار است. به گفتهٔ این شرکت کره‌ای، سانتا کروز بهترین ویژگی‌های پیکاپ‌ها و کراس‌اوورها را باهم ترکیب کرده است.

قسمت بار سانتا کروز با ۱,۳۲۳ میلی‌متر طول، فقط ۱۷۸ میلی‌متر از نیسان فرونتیر، ۲۰۳ میلی‌متر از تویوتا تاکوما و ۲۸۰ میلی‌متر از هوندا ریج‌لاین کوتاه‌تر است. بااین‌حال به گفتهٔ هیوندای، هرچند این پیکاپ از همهٔ رقبای میان سایز خود کوتاه‌تر است اما برای رانندگی‌های شهری و از آن مهم‌تر، پارک کردن، قدرت مانور بیشتری دارد. علاوه بر این، قسمت بار سانتا کروز به یک کاور قفل شونده هم مجهز است تا وسایل مالک از سرقت در امان باشند.

سانتا کروز با دو پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر مختلف به بازار عرضه می‌شود که اولی تنفس طبیعی با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور بوده و دومی به لطف برخورداری از توربوشارژر، ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانهٔ تنفس طبیعی به یک گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده که به گفتهٔ هیوندای، این گیربکس به‌طور خاص برای وظایف باربری سانتا کروز طراحی شده است. در همین حال، برای موتور توربو هم یک گیربکس دوکلاچه با پدال‌های تعویض دندهٔ پشت غربیلک فرمان در نظر گرفته شده است.

هرچند سانتا کروز بر اساس پلت‌فرم محرک جلو ساخته شده اما برای آن سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل سفارش خواهد بود. این سیستم می‌تواند گشتاور بیشتری را به چرخ‌های عقب بفرستد تا احساس اسپرت محرک عقب را ایجاد کند. هیوندای همچنین به فکر توانایی بکسل این پیکاپ هم بوده و به همین دلیل نسخهٔ تنفس طبیعی آن می‌تواند تا ۱۶۰۰ کیلوگرم و نسخهٔ توربوشارژ چهارچرخ محرک تا ۲۲۷۰ کیلوگرم را بکسل کند.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، سانتا کروز در اصل پیوندی بین کراس‌اوور و پیکاپ محسوب می‌شود و به همین دلیل، قسمت جلویی آن کاملاً مشابه توسان است. در عقب خودرو نیز چراغ‌های منحصربه‌فردی طراحی شده که تا روی درب قسمت بار کشیده شده و نمای متفاوت و تازه‌ای را نسبت به پیکاپ‌های سنتی ایجاد کرده‌اند. رینگ‌های ۱۸ اینچی استاندارد و ۲۰ اینچی سفارشی نیز به جذابیت ظاهری این پیکاپ کره‌ای کمک کرده‌اند.

سرنشینان در داخل سانتا کروز کاملاً فراموش خواهند کرد که این یک پیکاپ است زیرا غیر از دسته‌دندهٔ سنتی، طراحی کابین آن تقریباً مشابه توسان است. در اینجا یک نمایشگر ۱۰ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی وجود دارد و یک صفحه آمپر ۱۰ اینچی و همین‌طور سیستم صوتی Bose هم برای آن قابل سفارش است. علاوه بر این، وجود روکش چرمی صندلی‌ها، کف‌پوش‌های مخملی و محفظهٔ اشیاء زیر صندلی‌های عقب نیز بدین معنا است که سانتا کروز مثل کراس‌اوورها راحت و کاربردی خواهد بود.

در بخش تکنولوژی‌های ایمنی هم این پیکاپ به‌صورت استاندارد به سیستم جلوگیری از برخورد جلو، دستیار حفظ حرکت میان خطوط و هشدار توجه راننده مجهز شده درحالی‌که هشدار نقاط کور، دوربین نقطهٔ کور، دستیار خروج ایمن، دستیار رانندگی در بزرگراه، سیستم دید اطراف و هشدار عبور و مرور عقب همگی برای آن قابل سفارش خواهند بود. هیوندای تولید سانتا کروز را از ماه ژوئن در آلاباما در کنار کراس‌اوورهای خود آغاز خواهد کرد. از تابستان آینده نیز پذیرش رزروهای خرید برای این پیکاپ در ایالات‌متحده آغاز خواهد شد.

 
 
 
منبع خبر: