جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

کارشناسی خودرو

 

مقایسه جک S5 با دیگنیتی - دو کراس اوور جوان پسند در بازار ایران

یکی از تازه‌ترین خودروهای مطرح در بازار دیگنیتی محصول بهمن موتور است که در ادامه راه جک S5 قصد دارد تا به عنوان یک کراس‌اوور کوپه (سبک ب ام و X4) مشتریان نسبتاً جوان را به سوی خود جذب نماید. از این رو در این مطلب از به بررسی هر دو خوردو می‌پردازیم.  

جک S5 بی هیچ شک و تردید خودرو شناخته شده‌ای در بازار ایران محسوب می‌شود که بررسی دوباره آن سال‌ها پس از عرضه به بازار محل چندانی از اعراب ندارد اما در خصوص این خودرو باید گفت که S5 را باید در یک زمینه تاریخ‌ساز قلمداد کرد. در واقع تا پیش از ورود این خودرو به بازار، عملاً دیدگاه چندان مثبتی به عملکرد و توانایی‌های فنی خودروهای چینی وجود نداشت اما جک S5 به عنوان اولین کراس‌اوور مجهز به موتور توربو توانست استانداردهای جدیدی را در زمینه عملکرد خودروهای چینی تعریف کند و ذهنیت اغلب مشتریان را نسبت به دست‌یابی مهندسان شرق دور به فناوری‌های روز صنعت خودروسازی تغییر دهد.

حالا به نظر می‌رسد که دیگر قدرت خودروسازان چینی در زمینه بکارگیری فناوری‌های مدرن برای اغلب مشتریان ایرانی آشکار شده و از همین رو عموم خودروهای چینی با اقبال بیشتری نسبت به سابق روبرو می‌شوند. در طی چندماه اخیر نیز بازار کراس‌اوورهای توربو چینی در کشورمان داغ‌تر از همیشه شده و تقریباً تمامی خودروسازان بخش خصوصی بیش از یک مدل از چنین خودروهایی را در سبد محصولات خود دارند. یکی از تازه‌ترین موارد دیگنیتی محصول بهمن موتور است که در ادامه راه جک S5 قصد دارد تا به عنوان یک کراس‌اوور کوپه (سبک ب ام و X4) مشتریان نسبتاً جوان را به سوی خود جذب نماید. از این رو در این مطلب از خودروبانک به بررسی این دو خوردو می‌پردازیم.

 

طراحی ظاهری، جسارت در مقابل کلاسیک

 

جک S5 قرار است به زودی در نسخه فیس‌لیفت شده وارد بازار شود اما نمونه مورد بررسی از سری‌های متداول قبل از فیس‌لیفت است که حالا دیگر در بازار خودرویی نسبتاً قدیمی و کاملاً شناخته شده محسوب می‌شود و طراحی نسبتاً قدیمی خود را در کنار طراحی مدرن و متفاوت دیگنیتی فریاد می‌زند.

 

دیگنیتی یا جک S5

 

دیگنیتی درست در نقطه متقابل جک S5 با خط و خطوطی بسیار مدرن و کم نقص می‌تواند هر بیننده‌ای را به تعجب مجبور کند. در واقع برای بسیاری از افراد غیر ماشین‌باز شاید تفاوت چندان محسوسی بین نسل جدید خودروهای چینی با خودروهای ساخت سایر کشورهای جهان وجود نداشته باشد، چراکه همگی معمولاً براساس زبان طراحی مد روز شکل می‌گیرند و اتفاقاً چینی‌ها به لطف استفاده از مراکز مشاوره ایتالیایی، هر از چندگاهی محصولاتی جذاب‌تری را نسبت به خودروسازان خوشنام جهان ارائه می‌دهند. بنابراین واضح است که این بخش از مقایسه به نفع دیگنیتی تمام خواهد شد، زیرا خودرویی جدیدتر است و از نظر سال طراحی خودرویی جوان‌تر نسبت به جک S5 است. هر چند که کرمان موتور با عرضه نسخه فیس‌لیفت قصد دارد تا این فاصله را کم کند.

البته که این نکته نیز قابل ذکر است که طراحی دیگنیتی بسیار جسورانه‌تر است و همین موضوع ممکن است بعضی از مشتریان را عاشق و یا نسبت به آن بی‌تفاوت کند. لذا فاکتور سلیقه نیز در این بخش مطرح خواهد شد و شاید کسانی باشند که با وجود جدیدتر بود طراحی دیگنیتی، اما طراحی کلاسیک‌تر جک S5 را بیشتر بپسندند.

 

طراحی و فضای داخلی، رقابت ناعادلانه

 

شکی نیست که به دلیل فرم متفاوت سقف دو خودرو، فضای سر سرنشینان عقب و فضای بار در جک S5 بزرگ‌تر است و از این رو جک خودروی مناسب‌تری برای استفاده‌های خانوادگی و مسافرت‌های برون شهری به حساب می‌آید، هرچند در کمال تعجب باید گفت که فاصله محوری (فاصله بین چرخ‌های عقب و جلوی) دیگنیتی به شکل چشمگیری بیشتر از جک S5 است که این نکته خود را در قالب فضای داخلی بزرگ‌تر برای سرنشینان ردیف دوم نشان می‌دهد.

 

کابین دیگنیتی

 

اگر قرار باشد تا در مورد طراحی داخلی نظر دهیم، بی‌تردید باید گفت که چشم‌نوازی فرم داشبورد مدرن دیگنیتی می‌تواند دل هر بیننده‌ای را برباید. در مقایسه طراحی داشبورد و به طور کلی تریم داخلی جک S5 کمی کلاسیک به نظر می‌رسد اما دیگنیتی قرابت بسیار بیشتری باخودروهای جدید دارد و ابعاد و اندازه نمایشگر در بخش مرکزی داشبورد نیز گویای همین مساله است.

 

کابین جک S5

 

البته که مقایسه دو خودرویی که در دو زمان کاملاً متفاوت عرضه شده اند (جک S5 در سال 2015 طراحی شده اما دیگنیتی در سال 2018 معرفی شد)، اشتباه است اما ناگزیر این دو خودرو از نظر قیمتی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و جامعه هدف هر دو، جوانان و یا خانواده‌های کم جمعیت هستند لذا محکوم به مقایسه این دو هستیم. از حیث امکانات رفاهی با وجود مواردی نظیر دوربین 360 درجه، سانروف پانوراما، درب صندوق و در باک برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک لمسی و مواردی دیگری از این دست برتری از آن دیگنیتی خواهد بود.

 

مشخصات فنی، وقتی بازی بر می‌گردد

 

همانطور که احتمالاً می‌دانید، جک S5 در نسخه قبل از فیس‌لیفت به موتوری 2 لیتری به قدرت 174 اسب بخار مجهز است اما در نسخه جدید و فیس‌لیفت شده این پیشرانه با مدلی جدیدتر با حجم 1.5 لیتر و مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت جایگزین شده که بازهم توان و گشتاوری مشابه را با مصرف سوختی کمتر ارائه می دهد. جالب آنکه هر دو مدل به گیربکس شش سرعته دوبل کلاچ با قابلیت انتقال نیرو به چرخ های جلو مجهزند و تفاوتی از این حیث وجود ندارد، اما دیگنیتی در مقابل علیرغم استفاده از موتور 1.5 لیتری توربو به گیربکس ضریب متغییر پیوسته (CVT) مجهز است و با توان 148 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن متر را در دور موتور 1800 دور بر دقیقه ارائه می‌دهد که مقایسه این ارقام می‌تواند حکایت‌گر برتری جک S5 باشد.

با وجود اینکه موتور جک S5 در حال تغییر است، اما به نظر می‌رسد که از نظر توان کماکان برتری را حفظ کرده و در این بخش، جک S5 برنده قدرتی خواهد بود. اگرچه بهترین تست در این بخش، حضور دو خودرو با شرایط یکسان در پیست مشابهی است و درگ استاندارد یک-چهارم مایل می تواند برنده عملی این بخش را مشخص کند که متاسفانه در روز تست امکان انجام چنین تستی نبود اما امیدواریم بزودی بتوانیم هر دو خودرو را به پیست خودروبانک برده و به صورت عملی یک درگ استاندارد انجام دهیم تا عملکرد موتور و گیربکس این دو خودرو در مقابل یکدیگر مشخص شود.

 

خودرو جک S5 دیگنیتی
پیشرانه 4 سیلندر خطی 4 سیلندر خطی
حجم موتور 1997 سی سی 1498 سی سی
حداکثر قدرت 174 اسب بخار در 5600 دور 148 اسب بخار در 5200 دور
حداکثر گشتاور 265 نیوتن متر در 2000 دور 220نیوتن در 1800 دور
جعبه دنده 6 سرعته دوکلاچه CVT
ابعاد 4430x1840x1660mm 4685x1865x1645mm
فاصله بین دو محور 2645mm 2790mm

 

 

تجربه رانندگی

 

شباهت فنی دو خودرو باعث می‌شود که تجربه رانندگی نیز تقریباً به یکدیگر نزدیک باشد، البته رفتار خاص گیربکس‌هایCVT در مورد دیگنیتی نیز صدق می‌کند و از این حیث شاید برخی رانندگان گیربکس شش سرعته دوبل کلاچ جک S5 را ترجیح دهند اما واقعیت این است که CVT ذاتاً از ساختار مناسب‌تری برای رانندگی شهری برخوردار است و تجربه نشان داده که گیربکس‌های دوبل کلاچ در ترافیک شهری دچار مشکلاتی شده و مالکین را به دردسر می‌اندازند. از این رو فارغ از بحث لذت رانندگی، که قطعاً دوکلاچه عملکردی جذاب‌تر دارد، اما برای استفاده روزمره، گیربکس‌های CVT کم دردسرتر هستند.

 

مقایسه جک S5 و دیگنیتی

 

هر دو خودرو از سیستم تعلیق مشابهی برخوردارند که شامل فنربندی مک‌فرسون چرخ‌های جلو و مولتی‌لینک محور عقب می‌شود که البته تجربه چند سال استفاده نشان داده که محور عقب جک S5 در مواجه با پیچ‌های دارای ناهمواری دچار تشویش می‌شود که البته به لطف وجود ESP موضوع خطرناکی نیست. در مقابل دیگنیتی نیز از نظر کیفیت رانندگی تقریباً حس مشابهی دارد و باید گفت که هر دو خودرو، نسبتاً خشک و البته با تجربه‌ای همسان هستند.

 

دیگنیتی بخریم یا جک S5؟

 

در زمان نگارش این مقاله، جک S5 صفرکیلومتر مدل 1400 حدود 670 الی 690 میلیون تومان و در مقابل دیگنیتی مدل بین 910 الی 940 میلیون تومان در بازار آزاد قیمت دارند. جایی که باعث می‌شود جک S5 کارت برنده قیمتی خود را رو کند و بسیاری از مشتریان که فاکتور قیمتی برای آنها مهم‌ترین عامل است را به سوی خود بکشاند.

در ذات مقایسه دو خودرو باید بگوییم که جک S5 خودرویی از نظر طراحی کلاسیک‌تر، با تاریخچه‌ای طولانی‌تر در بازار ایران و همچنین موتور پرقدرت‌تر است اما در مقابل دیگنیتی طراحی جسورانه‌تری دارد و از نظر آپشن‌ها و امکانات، خودرویی جدیدتر و مدرن‌تر است. شاید انتخاب نهایی بین این دو کار بسیار دشواری باشد و باید دید که برای هر خریدار کدام فاکتورها از اولویت بالاتری برخوردار هستند. اگر قیمت و یا قدرت موتور در اولویت اول است، جک S5 پیروز بازی و اگر طراحی و امکانات در اولویت بالاتری قرار دارد، دیگنیتی برنده خواهد بود.

در انتها جا دارد از آقایان رضا خضری و همچنین امیرحسین نوید جهت همکاری با خودروبانک برای تهیه این گزارش کمال تشکر را داشته باشیم.

منبع خبر: