جمعه, 10 فروردین 1403
منو اصلی

 

تازه های خبر.

 

اولین تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی هیوندای آیونیک ۵

واقعیت این است که به سختی می‌توان با دیدن هیوندای آیونیک ۵ جدید هیجان‌زده نشد. این زیر برند جدید با چیزهای خوبی وارد میدان شده است. از زمانی که کره‌ای‌ها اولین بار با کنا الکتریک و کیا نیرو e وارد بازار خودروهای الکتریکی شدند زمان زیادی می‌گذرد و این کلاس پیشرفت‌های زیادی را به خود دیده است. هیوندای هم‌اکنون به دنبال رقابت با تسلا مدل Y می‌باشد.  

 از زمانی که کره‌ای‌ها اولین بار با کنا الکتریک و کیا نیرو e وارد بازار خودروهای الکتریکی شدند زمان زیادی می‌گذرد و این کلاس پیشرفت‌های زیادی را به خود دیده است. هیوندای هم‌اکنون به دنبال رقابت با تسلا مدل Y می‌باشد.

هیوندای با طراحی کاملاً جدید و از صفر شروع کرده زیرا آیونیک ۵ در زیر پوست خود از پلتفرم E-GMP سود می‌برد. این معماری کاملاً مختص خودروهای الکتریکی بوده و در آینده به سایر محصولات این شرکت از جمله کیا EV6 جدید سرایت خواهد کرد.

هیوندای آیونیک 5

با دیدن هیوندای آیونیک ۵ از نزدیک به راحتی هیجان‌زده خواهید شد. کره‌ای‌ها برای طراحی اولین محصول زیر برند آیونیک نیم‌نگاهی به گذشته و به ویژه خودروی مفهومی پونی کوپه سال ۱۹۷۴ داشته‌اند. قطعاً عناصری از آن محصول طراحی شده توسط ایتال دیزاین در آیونیک ۵ جدید دیده می‌شود.

هیوندای آیونیک 5

البته این عناصر طراحی در خودرویی با شکل هاچبک و ابعاد بزرگ‌تر به‌ کار رفته‌اند. رینگ‌های آلیاژی آیونیک ۵ که هماهنگی ابعادی خوبی با کلیت بدنه دارند ابعاد بزرگ ۲۰ اینچی داشته و کاملاً به چشم می‌آیند. طول این خودرو ۴.۶ متر بوده که تقریباً به اندازه شاسی‌بلند فولکس‌واگن تیگوان است. فاصله بین محوری آیونیک ۵ نیز بیشتر از آئودی A6 بوده و این امر نشان دهنده تلاش‌های زیاد تیم مهندسی و طراحی در خلق چنین محصولی می‌باشد.

اما این جزئیات طراحی هستند که واقعاً آیونیک ۵ را محصولی برجسته نشان می‌دهند. چراغ‌های جلو و عقب از چندین پیکسل LED تشکیل شده‌اند و بدنه نیز خودرو به همراه خطوط تیز و قوس‌های چرخ باعث شده‌اند طراحی آیونیک ۵ بیشتر شبیه خودروهای مفهومی باشد.

کابین نیز به همان اندازه هوشمند طراحی شده هرچند کلمه “وسیع” اولین کلمه‌ای خواهد بود که با دیدن کابین آیونیک ۵ به ذهن خواهد آمد. با تزریق ابعاد بزرگ بدنه به داخل کابین و ترکیب آن با کف مسطح، آیونیک ۵ فضای پایی در حد و اندازه‌های یک لیموزین لوکس را ارائه می‌کند. شایان ذکر است کف مسطح کابین با قرار دادن مجموعه باتری زیر بخش سرنشینان میسر شده است.

هیوندای آیونیک 5

اینجاست که حقه‌های آیونیک ۵ رو می‌شود. صندلی‌های جلو به‌صورت برقی تا شده و می‌توان آن‌ها را تقریباً به حالت تخت درآورد و سرنشینان در زمان منتظر بودن برای شارژ باتری کمی استراحت کنند. فضای بار ۵۳۱ لیتری نیز بسیار کاربردی می‌باشد.

هیوندای آیونیک 5

طراحی داشبورد کاملاً تحت تأثیر یک جفت نمایشگر دیجیتال است و اگرچه رزولوشن آن به تسلا نمی‌رسد اما عملکرد خوبی دارد. طراحی کابین تقریباً مینی مالیستی بوده و فرمان نیز با طراحی خود جلب‌توجه می‌کند.

هیوندای آیونیک 5

خودرویی که ما راندیم از نوع پروتوتایپ بود و هیوندای تأکید داشت تنظیمات سیستم تعلیق، کالیبراسیون سیستم‌ها و استانداردهای لرزش، صدا و ناهنجاری هنوز به سطح انتظار از مدل نهایی نرسیده‌اند. البته حتی در چنین وضعیتی نیز آیونیک ۵ خوب عمل می‌کند. در خلال تست کوتاهی که داشتیم کیفیت سواری برجسته آیونیک ۵ به چشم می‌آمد. از آنجایی که خودروی یاد شده به پلتفرمی مختص خودروهای الکتریکی مجهز است بنابراین بسیار ریلکس تر از هیوندای کنا الکتریک می‌باشد. خودرو به خوبی از روی دست‌اندازها را رد می‌شد که دلیل آن فاصله بین محوری زیاد و طراحی سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب بود.

هیوندای آیونیک 5

از طرفی ابعاد بزرگ و مرکز ثقل پایین باعث شده‌اند آیونیک ۵ در پیچ‌ها حس شناور بودن نداشته باشد. اگرچه ما شانس تحت‌فشار قرار دادن این خودرو را نداشتیم اما تکان های بدنه کمتر از حد انتظار بودند.

هیوندای آیونیک 5

ما پشت فرمان قوی‌ترین نسخه دو موتوره از آیونیک ۵ با قدرت ۳۰۲ اسب بخار و نشستیم و پرفورمنس آن درست به اندازه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۵.۲ ثانیه‌ای که هیوندای ادعا کرده تیز به نظر می‌رسد. در اکثر اوقات این خودرو به منظور ارائه حداکثر شعاع حرکتی به‌صورت دیفرانسیل عقب حرکت می‌کند. کره‌ای‌ها برد تخمینی این خودرو با استفاده از باتری ۷۲.۶ کیلووات ساعتی را حدود ۴۸۳ کیلومتر اعلام کرده‌اند.

هیوندای آیونیک 5

نسخه پایه خانواده آیونیک ۵ از نوع تک پیشرانه با قدرت ۱۶۸ اسب بخار و باتری ۵۸ کیلووات ساعتی است. این خودرو همچنین از شارژ سریع نیز سود می‌برد. در عرض ۵ دقیقه می‌توان به برد ۱۰۰ کیلومتری دست یافت.

هیوندای آیونیک 5

هنوز قیمت این خودرو نهایی نشده اما احتمالاً قیمتی بین ۴۰ تا ۴۵ هزار پوند خواهد داشت که در قلمروی تسلا قرار می‌گیرد اما خب در اولین برخورد، چنین مقایسه‌هایی دور از ذهن نخواهد بود.

هیوندای آیونیک ۵ در اولین برخورد بسیار امیدوار کننده نشان داده است. شعاع حرکتی و پرفورمنس احساس‌برانگیز جزو نقاط قوت این خودرو بوده و کابین نیز به‌طور شگفت‌انگیزی جادار است و سواری آیونیک ۵ نیز راحت و پایدار ارزیابی می‌شود. این خودرو گران‌تر از فولکس‌واگن ID.4 خواهد بود اما کیفیت بالا پشتیبان چنین قیمتی است. ما مشتاقیم نسخه نهایی آیونیک ۵ را نیز تست کنیم اما زیر برند جدید هیوندای احتمالاً پیروز میدان خواهد بود.

منبع خبر: